Citat:
Ursprungligen postat av
HelgeBuk
Går i tankar att köpa minigrävare... mest för husbehov hehe... Men gör man det i bolaget så kan man ju även hyra ut den till andra och bara använda den själv när den inte är uthyrd.
Så egentligen behöver den inte generera nån vinst direkt, men det vore ju så klart bra och trevligt om det kunde bli ett extra inkomstben att stå på.
Nån här som håller på med dylika affärer och kan berätta lite om marknaden? Jag har några gissningar:
- Det är extremt säsongsbundet, 80% av uthyrningarna sker april-augusti.
- Det är mest korta uthyrningar, ett dygn eller en helg, till privatpersoner som vill fixa nåt mindre hemmaprojekt.
- Storleken spelar ingen större roll - om något så är mindre bättre eftersom det ger bättre framkomlighet på tomten. Ska man gräva nåt stort så är det inget gemene man ger sig på själv utan då lejer man bort hela jobbet.
- Maskinerna går sällan sönder för folk är i allmänhet försiktiga eftersom de är lite osäkra. Dock kanske det här slår åt andra hållet, att de har sönder maskinen just för att de inte vet vad de pysslar med...
Jag tänker mig att om man köper en maskin för ca 100 000 och hyr ut den för 1000 kr per dygn (grovt räknat) så kanske man lyckas få den uthyrd 10-20 dagar per år och då täcker man i stort sett värdeminskningen åtminstone.
Kan det ligga nåt i mina gissningar?
Tjenis.
Första tanken är att det här är en bra affär.
Köpa en maskin för 100.000 och hyra ut den för 20.000 om året.
På 5 år är den betald.
Mycket bra!
Men så är det inte i verkligheten.
Jag har själv en massa entreprenad maskiner.
Men vi hyr inte ut något.
Det krävs att man själv vet hur man både kör och reparerar maskinerna.
För det springer fort I väg när man lämnar in maskinen på reparation och service.
Och reparationer lär det bli massor av när nybörjare skall köra maskinen.
Dom mest otroliga saker kommer att hända.
Inte bara hydrulslangar och av krängde band,
Utan saker som normalt inte går I sönder kommer att gå i sönder för maskinen används fel eller överbelastas.
Vad får man för 100.000?
En Kina maskin eller en gammal och välanvänd märkes maskin.
Sådant kan duga för eget hobby bruk.
Men för att hyra ut så kommer det att bli problem med att det går i sönder.
Om det blir nog svårt att få en maskinskade försäkring på gammla maskiner eller Kina maskiner.
Så varge misstag som kunden gör blir kostsamt.
Och en massa tjafs om vem som skall betala.
Däremot om du själva kör maskinen och gör ett bra jobb till kunder, kan det bli en bra förtjänst.
Köp av maskin:
Många biliga Kina maskiner som säljs under olika namn är oftast usel kvalitet. Och mycket svårt med reserv delar. Dessa märken kommer och går på marknaden.
Så inget ansvar tar tillverkaren.
Bättre Märken kostar mer, men är av helt annan kvalitet.
Och reservdelar går att få tag på.
Men gammla maskiner är ofta slitna.
Vanliga fel är hydraulslangar, läckande hydraulcylindrar, badställ - slitna band, spännande, lager, m.m., svängkransen under maskinen, glapp i lager och leder på maskinen.
Ja, allt som rör sig blir glappet med tiden och av dålig smörjning .
Så kolla mycket noga på maskinen innan du köper en.
Det blir fort höga kostnader för att renovera.
Så mitt tips är : köp en maskin av kvalitets märke som är väl underhållen.
Och kör maskinen själva.
Lycka till!
Och det är Mycket kul med maskiner!