Citat:
Nu försöker du slingra dig igen från sakfrågan.
Endast heterosexuella ska få gifta sig, endast män ska kunna avsäga sig praktiskt ansvar för konsekvenser av sex utanför äktenskap, endast...etc..
DET är del dina politiska förslag och som alldeles jävla uppenbart just är 1. grav orättvisa.. och därför 2. en form av förtryck....DET var det vi pratade om.
Endast heterosexuella ska få gifta sig, endast män ska kunna avsäga sig praktiskt ansvar för konsekvenser av sex utanför äktenskap, endast...etc..
DET är del dina politiska förslag och som alldeles jävla uppenbart just är 1. grav orättvisa.. och därför 2. en form av förtryck....DET var det vi pratade om.
Nej, jag har aldrig sagt att homosexuella inte skall få gifta sig - bara inte med varandra av samma kön. En manlig och en kvinnlig homosexuell kan väl få gifta sig, om de vill och uppfyller övriga krav. Ingen skall kunna avsäga sig konsekvenserna av sex, oavsett var det inträffar. Däremot blir praktiken onekligen en smula olika beroende på om man mor eller far. Det är kanske inte helt millimeterrättvisa, men det är en ganska god ordning.
Citat:
Ja, det är ju ditt standardsvar när du för tusende gången hamnar i läget att dina sunkiga politiska förslag hamnar mot väggen och du inte har något svar att komma med.
När ska du ens erkänna för dig själv hur pantat du faktiskt tänker?
När ska du ens erkänna för dig själv hur pantat du faktiskt tänker?
Det är mitt standardsvar när Du är i fel tråd.
Citat:
Jo osaklig orättvisa ÄR förtryck.
Att förbjuda homosexuella att gifta sig ÄR osaklig orättvisa...finns liksom 0 poäng med att ha det så, annat än ett önskemål att förtrycka just den gruppen människor.
Och har man åsikten av att befruktningar är fullvärdiga människor som ska ha rättigheter (vilket är nonsens i sig men, men) så är det gravt orättvist och absolut osakligt att kräva av endast en part ska bli aktiv vårdnadshavare i de fall sex leder till oönskad befruktning, men inte den andra precis! (ibland mer!) lika skyldiga parten till att befruktningen skedde från början.
Att inrätta lagar som ska vrida allt på detta sättet....ÄR att förtrycka kvinnor.
Att förbjuda homosexuella att gifta sig ÄR osaklig orättvisa...finns liksom 0 poäng med att ha det så, annat än ett önskemål att förtrycka just den gruppen människor.
Och har man åsikten av att befruktningar är fullvärdiga människor som ska ha rättigheter (vilket är nonsens i sig men, men) så är det gravt orättvist och absolut osakligt att kräva av endast en part ska bli aktiv vårdnadshavare i de fall sex leder till oönskad befruktning, men inte den andra precis! (ibland mer!) lika skyldiga parten till att befruktningen skedde från början.
Att inrätta lagar som ska vrida allt på detta sättet....ÄR att förtrycka kvinnor.
Detta har vi också rett ut i annan tråd.
Citat:
Aristoteles är knappast en relevant filosof för vår egen tid och samhälle och speciellt inte i just denna fråga. Han levde i ett gravt förtryckarsamhälle med slavar och en syn på kvinnor som icke fullvärdiga människor.
Är det ett sådant samhälle du vill ha?
Är det ett sådant samhälle du vill ha?
Man behöver inte acceptera alla aspekter av ett historiskt samhälle för att anse att en filosof från den tiden kan ha poänger som är användbara även i vår tid. Man kan anse att det finns viktiga lärdomar att hämta i den antika, atenska demokratin utan att för den skull instämma med andra aspekter av det atenska samhället. Liksom i andra avseenden med Sparta, för övrigt. Det är förmågan att inse värdet av tidlös visdom som värdekonservativa besitter. Kanske är det en superkraft.

Citat:
IGEN!
Detta är ett uppenbart extremt tydligt exempel på hur ditt tänk är helt åt helvete.
och jag begriper att du inte anser att kvinnors (halva mänskligheten) villkor eller HBTQI (ca 10-15%) villkor bär nått som helst intresse för dig....(de människorna är ju inte lilla du) och att deras verklighet, behov, liv, etc. bara kan ignoreras av samhället...eftersom de enda viktiga i denna värld är just din tillhörighet och identitet.
Men tyvärr uven...Kvinnor, Homosexuella, människor från motsatt landsända, eller svenska medborgare med härkomster ditt eller datt ÄR alltså lika mycket människor som du. Deras rättigheter i det svenska samhället är precis lika viktiga som dina egna.
Detta är ett uppenbart extremt tydligt exempel på hur ditt tänk är helt åt helvete.
och jag begriper att du inte anser att kvinnors (halva mänskligheten) villkor eller HBTQI (ca 10-15%) villkor bär nått som helst intresse för dig....(de människorna är ju inte lilla du) och att deras verklighet, behov, liv, etc. bara kan ignoreras av samhället...eftersom de enda viktiga i denna värld är just din tillhörighet och identitet.
Men tyvärr uven...Kvinnor, Homosexuella, människor från motsatt landsända, eller svenska medborgare med härkomster ditt eller datt ÄR alltså lika mycket människor som du. Deras rättigheter i det svenska samhället är precis lika viktiga som dina egna.
Tag nu några djupa andetag.
Jag har aldrig ifrågasatt att någon av Dina grupper ovan skulle vara människor. Fattas bara! Jag värderar heller inte människor efter grupptillhörighet, som Du gör, utan efter individernas gärningar. I vissa avseenden ser jag anledning att lyfta fram det värde för ett samhälle som fertila kvinnor har, och vissa särskilda behov av skydd av dessa. Ett samhälle kan, förvisso inte utan besvär men ändå, överleva med avsevärt färre män, men inte med avsevärt färre fertila kvinnor. Lägg nu märke till att jag menar att det går - inte att det är önskvärt.
En del är alltså mer värda än jag, en del förmodligen mindre värda än jag och några precis lika värda.
Citat:
Jag kommer tjata om det om och om och om och om igen.....tills du fattar vidden av det strunt du står för.
Det är jag övertygad om. Borde Du inte gifta Dig och få en make som Du kan tjata på, på det där charmiga sättet som många kvinnor gör?

https://www.youtube.com/watch?v=SPmJRFBGo7E