Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Social rörlighet. Den överklassunge som inte håller måttet blir ju i en lägre klass.
Okej, så vad är problemet? Att man inte fått in en fullträff och åstadkommit ett utopiskt samhälle?
Som liberalkonservativ är jag inte utopist, och jag tror inte att alla liberaler är det heller. Jag är heller inte woke.
Det är verkligen en skönmålning av vad som händer med överklassungen som inte håller måttet. Hur dålig måste överklassungen vara idag ifall han ärver ägandet av familjeföretaget eller pappas hundra miljoner kronor i aktier? Kan inte pappa skaffa ett trevligt jobb åt överklassungen hos kontakter? Kanske till och med ambasadjobb genom politiska kontakter.
Neopotism är ett problem i alla typer av system som vi någonsin känt till, så ska inte använda mig av det som ett vapen mot just din nyliberala politiska system. Social rörlighet är väl idag inte något som förbättras med tiden olikt på 60-talet. Det är av större vikt idag vart du bor och vilken skola du går till jämfört med då. Vi har fler låglönejobb utan karriärsutsikter idag jämfört med då också. Du har inga arbetarklass-mekaniker som startar Biltema genom originella idéer och blir miljardärer.
Allt är givetvis inte dåligt. Vill man så kan man klättra, men det där med "vill man så kan man" personliga ansvaret blir ett svagare argument desto yngre man måste vara när man börjar. Min farsa hade hemska betyg och gillade bara att spela fotboll och bandy hela dagarna som alla andra arbetarklassungar, men någonstans runt 14 så bestämde han sig att ge järnet och förbättra sina betyg genom att stanna med lärare efter skolan var slut ett par timmar per dag och han kunde gå vidare till universitet därigenom. Det fanns väl något mer personligt mellan lärare och elever runt 1960 som är svårt att finna dag, vet inte ifall liknande öden ens skulle vara möjliga idag. Idag skulle ju en skola med massa arbetarungar ha minst hälften invandrare till att börja med och vara en mycket mer sunkig miljö där det är svårt att överhuvudtaget uppfostras till att bli en civiliserad människa (även som svensk). Klassrum är skrikiga idag jämfört med då, lärare respekteras inte och antipluggkulturen gör det mer omöjligt än då att klättra till en annan samhällsklass.
Överklassungen klarar sig dock väldigt väl, för vi har ju enorm skillnad i ägande i Sverige jämfört med förut genom bostadsspekulation och aktiespekulation. Tillhör dina föräldrar de 1% som äger 40% av landets privata förmögenhet så är det väldigt svårt att slarva bort det, tar många generationer för sådan typ av ägande att försvinna.
År 1980 ägde de rikaste 1% av svenskar ca 20% av all rikedom.
Du måste gå tillbaka till 1700-talet och 1800-talet då rikaste 1% ägde 50-60% av all rikedom och en tredjedel av all mark för att få värre siffror än de som dagens spekulationsekonomi har skapat. Runt 1880 var antagligen Sverige på liknande nivå som idag då rikaste 1% ägde 40% av all rikedom.
Du kan givetvis påpeka att mer produceras idag jämfört med år 1880 och därmed så har alla mer av allt, men vi diskuterar ju social rörlighet, vilket är något annat än konsumtion. Vi har definitivt sämre livskvalitet dock i de fattigare klasserna än forna generationer hade. Mer fetma och ohälsosam mat, mindre trygghet och större andel av inkomsten som går till el, bensin, räntebetalningar och ständigt ökande boendekostnader (forna generationer spenderade mer istället på exempelvis mat och kläder).
Social rörlighet kräver en arbetarklass som har en kulturell kontext (som inkluderar hälsosam livsstil, inga drogproblem/alkoholproblem, trygghet i deras gator, bra skolor, att de inte beblandas med dekadenta invandrarkulturer, stabila familjestrukturer etc.). Idag så existerar inte dessa kontext längre. Du skulle knappt kunna finna det som vi idag kallar för white trash i svenska 50-talet, men däremot skulle det finnas massa alkoholproblem, prostitution och dekadens i svenska 1800-talet.
Jag skulle personligen föredra en progressiv arvsskatt (helst gärna 0% ifall dina föräldrar knappt äger något och 50% ifall de äger hundratals miljoner) och större skatter på olika former av dekadent konsumtion för att kunna minska skatten på arbete i Sverige och därutöver minska skatten på sådant som bidrar till hälsosam livsstil (det ska vara billigt att köpa grönsaker och frukter exempelvis, billys pizza och mcdonalds ska vara dyrare).