Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Radikalt konservativa t ex. Nyhöger är det som växt fram vid sidan av den gamla högern som moderater och KD. SD är ju det tillrättalagda alternativet.
Ok. Nu är ju SD främst ett vänsterparti eftersom de är sossar anno 1965. Men du kanske menar AfS typ?
Citat:
Nyhögern tycker att alla andra är liberaler. Men dfen fanns knappast för 30 år sedan. Därav epiteten "ny".
Jag skulle nog säga att det var vänstern som var konservativ förr, högern liberal. Man talade förstås själva om det i någon slags Orwellsk förvirring, men idag finns det knappt något mer konservativt än gamla KPML-R-gubbar.
Jag kan inte se ett enda exempel på konservativa i Sverige (ska erkänna att jag är dåligt bevandrad i AfS, men de känns mer som missnöjespopulister a la Ny Demokratk i Sverige). Kanske helt enkelt för att konservatism inte riktigt gör sig i partipolitisk form.
Citat:
De är så splittrade i olika fraktioner att precisionen blir därefter, jag får be om ursäkt där. Bokstavshögern kanske man kan kalla den, som en parallell till alla vänsterparttier som dök upp när man splittrades i olika fraktioner (maoister, trotskister, leninister etc)
Jag förstår hur du menar. Men om du väljer en i högen, vilka mer specifikt tänker du på i trådstarten?