2025-05-07, 00:02
Medlem
Karismass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
1) Det är underbart att jobba och träffa människor och egentligen är det inte ett liv om man bara går upp för att se TV.

2) 400k är inte ett särskilt stort belopp och betalas av på 2-3 år, om man fått en uppgörelse så att man slipper räntor.

3) Den man är skyldig är sannolikt ganska glad att få tillbaka ens något så man bör förhandla beloppen.

4) Du han aldrig köpa eller hyra en bostad och alltså aldrig flytta t.ex, om du har en skuld.

Så jobba på.
du kan få hyra om har skulder, väldigt svårt ja. Men många hyresbolag kan godkänna dig om du INTE har hyresskulder iallafall. Vanliga skulder KAN va okej.
Citera
2025-05-07, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Man kan inte jobba över så mycket man vill utan att lämna in en omprövning, om inkomsten avviker för mycket av normalbeloppet.
En sanering tex, så är det 5000kr netto/mån extra man får tjäna, innan man måste göra omprövning.

Samtidigt så kan de ju inte öka summan hur de vill, eftersom att du kanske inte alls får någon övertid månaden efter. Eller hur?

Jag gjorde exakt så under 2års tid.
Hade utmätning på 7000kr/mån och fick ändå ut mellan 35-45K efter utmätningen. Det gick alldeles utmärkt iallafall.
Citera
2025-05-07, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Kronofogden skriver inte av något.

Nähä!
jag erbjöd dom en tredjedel av skulden,
Och det gick bra.
Citera
2025-05-07, 08:07
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik89an
Funderar på om det är värt att arbeta som
inhyrd svetsare inom industrin när man är skuldsatt med över 400.000kr hoss kronofogden?

Tänker man sliter ut sig i onödan dels med en osäker anställning samt dels då man ändå inte vad jag antar får behålla mer än existensminimum av lönen man får ändå?

Känns som man likaväl kan prioritera viktigare saker i sitt liv

Lugn, Fogden kan oftast vara rätt schyssta med att hjälpa till med skuldsanering. Visar du framfötterna en tid kan de skriva ner skulden till en rimlig nivå och inom två år med lite flyt är skulderna borta. Sköt detta som en man och visa viljan att samarbeta.
Citera
2025-05-07, 08:38
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Bra att arbeta och kunna påvisa att du faktiskt gör något. Enklare om du ska förhandla om skuldsanering el ta ett banklån o reglera skulden den vägen med billigare ränta.

Ett banklån när man har en skuld på 400.000:- hos Fogden? 🙄
Citera
2025-05-07, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Ett banklån när man har en skuld på 400.000:- hos Fogden? 🙄

Ja men inte jag som tar det tänkte jag
Bättre skyldig till föräldrarna än till fogden
Citera
2025-05-07, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOysterPutin
Lugn, Fogden kan oftast vara rätt schyssta med att hjälpa till med skuldsanering. Visar du framfötterna en tid kan de skriva ner skulden till en rimlig nivå och inom två år med lite flyt är skulderna borta. Sköt detta som en man och visa viljan att samarbeta.

Kör på så länge det går med jobbet
Men händer något så är det i vart fall inte jag som säger upp mig själv
Citera
2025-05-07, 08:46
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ja men inte jag som tar det tänkte jag
Bättre skyldig till föräldrarna än till fogden

Jovisst, men går de med på det då?
Citera
2025-05-07, 09:02
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Trist. Å sjukpensionär är inget du kan försöka... så kan du ju (om det behövs) jobba svart?

Har släkt uppe i Västerbotten som har närmast perfekterat den varianten. Slöa jävlar!.. men det funkar.

Han kan ju testa, men var beredd på att det kan ta lång tid, 2-4 års olika tester med många timmar hos läkare, överläkare och psykologer, grupphäng etc etc.

Se till att få hjälp av personal som kan flytande svenska, det är katastrof om dom bara kan nån svenska.
Citera
2025-05-07, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Samtidigt så kan de ju inte öka summan hur de vill, eftersom att du kanske inte alls får någon övertid månaden efter. Eller hur?

Jag gjorde exakt så under 2års tid.
Hade utmätning på 7000kr/mån och fick ändå ut mellan 35-45K efter utmätningen. Det gick alldeles utmärkt iallafall.

Löneutmätning och skuldsanering är inte samma sak.
Citera
2025-05-07, 10:34
Medlem
Gonorres avatar
Citat:
Funderar på om det är värt att arbeta som
inhyrd svetsare inom industrin när man är skuldsatt med över 400.000kr hoss kronofogden?

Tänker man sliter ut sig i onödan dels med en osäker anställning samt dels då man ändå inte vad jag antar får behålla mer än existensminimum av lönen man får ändå?

Känns som man likaväl kan prioritera viktigare saker i sitt liv

Att du startar en tråd säger mig att du faktiskt vill ta tag i livet – och det är ett jävligt bra första steg.

Men nu måste du bestämma dig: ska du vara kvar i skiten eller ta dig ur den?

Du sitter med stora skulder, osäker anställning och funderar på om det ens är värt att jobba. Jag säger: det är exakt nu du måste gasa. Skit i skulderna ett tag. Kronofogden springer inte ifrån dig. Det du ska göra är att bevisa för dig själv att du klarar ett heltidsjobb och att du inte ger upp.

Fixa en fast anställning. Heltid. Allt annat får vänta. Inte för att du blir rik men för att du tar kontroll. För att du bygger upp dig själv.

Du kan alltid ta tag i fogden sen, när du har stabilitet. Men utan ett jobb har du ingenting att förhandla med.

Jag var i samma sist som dig och det löste sig. Det kommer det göra för dig också.
Citera
2025-05-07, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Löneutmätning och skuldsanering är inte samma sak.

Såg inte att han nämnde skuldsanering men ser det nu.
Det är väl dock inget som ts har vad jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in