2025-05-06, 08:45
Medlem
Funderar på om det är värt att arbeta som
inhyrd svetsare inom industrin när man är skuldsatt med över 400.000kr hoss kronofogden?

Tänker man sliter ut sig i onödan dels med en osäker anställning samt dels då man ändå inte vad jag antar får behålla mer än existensminimum av lönen man får ändå?

Känns som man likaväl kan prioritera viktigare saker i sitt liv
Citera
2025-05-06, 08:49
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik89an
inhyrd svetsare inom industrin när man är skuldsatt med över 400.000kr hoss kronofogden?

Tänker man sliter ut sig i onödan dels med en osäker anställning samt dels då man ändå inte vad jag antar får behålla mer än existensminimum av lönen man får ändå?

Ditt användarnamn indikerar att du är född 1989. I så fall är det självklart att du ska jobba och göra dig skuldfri. Det är INTE värt att strunta i att jobba och vara skuldsatt hela livet, för en, i sammanhanget, struntsumma som 400 000 kr.
Citera
2025-05-06, 09:04
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Gör allt du kan för att få ned räntorna på lånen, jobba sedan även övertid/svart och betala av skulden så snabb det går. Sälj prylar om du har några av värde.. personligen hade jag hellre bott i en ranglig husvagn eller bil i ett par år för att slippa hyran, om det kunde hjälpa bli av med skulden.

De flesta unga gör det fel, dvs istället för att bygga ett sparande med ränta på ränta effekt, bygger de skulder med ränta på ränta effekt, i detta fallet sannolikt med rena ockerräntor.

De höga räntorna borde vara olagligt för det är rent ocker och extremt omoraliska.
Citera
2025-05-06, 09:06
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik förtydligad.

Mod.
Citera
2025-05-06, 09:19
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Prioritera viktigare saker? Som att vara skuldsatt resten av ditt liv? Herregud, har du inga mål och ambitioner?

Vilken jävla inställning.
Citera
2025-05-06, 09:23
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:

Bra att arbeta och kunna påvisa att du faktiskt gör något. Enklare om du ska förhandla om skuldsanering el ta ett banklån o reglera skulden den vägen med billigare ränta.
Citera
2025-05-06, 09:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Du har alltså inte som inställning att bli av med skulden och få ett normalt liv? Vad är det för rubbat tänkande?

400k är ju ingenting egentligen och något man borde göra allt för att få in extra kronor att betala av på.
Citera
2025-05-06, 10:09
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:

400 000kr betalar du ju av på ett par år. Skaffa dig jobb och gör rätt för dig. Är väl ingen framtid att leva som skuldsatt resten sv livet.
Citera
2025-05-06, 10:13
Medlem
sebastian66s avatar
Har du ingen möjlighet att få skuldsanering överhuvudtaget. Vad är det för typ av skulder du har?
Har du familj eller är du singel? Om du fortfarande är ganska ung så har du ju fortfarande tid på dig att lösa detta.
Kan det vara någonting som du kan preskribera bort?
Du vet att vissa skulder kan försvinna efter ett par år beroende på vad typ av skulder du har.
Det finns alltid lösningar om man vill lösa lösningar. Samtidigt kan det vara ganska skönt att hitta någon utväg för att Bli skuldfri.
Citera
2025-05-06, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Har du ingen möjlighet att få skuldsanering överhuvudtaget. Vad är det för typ av skulder du har?
Har du familj eller är du singel? Om du fortfarande är ganska ung så har du ju fortfarande tid på dig att lösa detta.
Kan det vara någonting som du kan preskribera bort?
Du vet att vissa skulder kan försvinna efter ett par år beroende på vad typ av skulder du har.
Det finns alltid lösningar om man vill lösa lösningar. Samtidigt kan det vara ganska skönt att hitta någon utväg för att Bli skuldfri.

Krediter och lån
Har två barn födda -15 & -20 och ensamstående
Har epilepsi & adhd
Citera
2025-05-06, 10:29
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Krediter och lån
Har två barn födda -15 & -20 och ensamstående
Har epilepsi & adhd
Då känns det som att det låter som tuffa papper med två stycken diagnoser. Kan det vara möjligt att du är sjukpensionär?
Har du inte pratat med kommunen? Kommunen brukar ha någon form av budgetrådgivare som är helt gratis.
Då kanske du har möjligheter att få någon form av skuldsanering i fem år.
Det känns som att det är svårt att kunna dribbla och preskribera bort lån och krediter.
Jag förutsätter att du måste betala underhållsbidrag också. Då kan jag förstå att du går på knäna.
Med tanke på att du är inhyrd svetsare så låter det imponerande att kunna jobba. Menar du att du bara jobbar ett visst antal timmar varje veckan? Har du ingen egen plan på hur du vill lösa detta?
Citera
2025-05-06, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Då känns det som att det låter som tuffa papper med två stycken diagnoser. Kan det vara möjligt att du är sjukpensionär?
Har du inte pratat med kommunen? Kommunen brukar ha någon form av budgetrådgivare som är helt gratis.
Då kanske du har möjligheter att få någon form av skuldsanering i fem år.
Det känns som att det är svårt att kunna dribbla och preskribera bort lån och krediter.
Jag förutsätter att du måste betala underhållsbidrag också. Då kan jag förstå att du går på knäna.
Med tanke på att du är inhyrd svetsare så låter det imponerande att kunna jobba. Menar du att du bara jobbar ett visst antal timmar varje veckan? Har du ingen egen plan på hur du vill lösa detta?

Betalar underhåll så klart
Arbetar heltid 40h/vecka

Men blir helt matt fysiskt & psykiskt men vill jobba så klart och göra rätt för mig men känner mig helt hjärndöd av tabletterna/medicinen

Men efter räkningar osv så lever jag på 1500kr i månaden och då är inte mat samt basvaror inräknat

Vet inte hur jag ska gå?

Har kontakt med soc och ersättning därifrån

Sedan föräldrar som tycker man är lat och både pressar och tjatar om att man ska klara allt som alla andra

När jag har barnen så har jag dem med föräldrarna ifall något skulle hända
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in