Citat:
Ursprungligen postat av Dormicum
Fick välja mellan Stesolid eller Tremsta för ångest attacker av läkaren ...tog stesoliden! Tycker ni jag borde ta temesta istället.....har bara testat en gång 2,5 utländska då kände jag inget särskilt....
vad tycker nistess eller temesta
vad tycker nistess eller temesta
När du skriver ångest attacker så tolkar jag det på lite olika sett nu förtiden då dom flesta säger att dom får en ångest attack så fort dom känner av minsta lilla styrsell till oro eller ångest eller i värsta fall vanliga depprimerade kännslor.
Får du ångest attack ala kraftig ångest som varar i några timmar/flera och får känningar strax innan detta händer så skulle jag personligen ta temesta men rekomendera dig stesolid. Anledningen till att jag inte rekomenderar dig min personliga favorit i liknande situationer är pga att temesta tar en betydligt längre tid för att få full effekt gentemot stesolid, och kan i värsta fall kanske inte funka lika effektivt på dig som på mig och bevöva vänta i ca 1 timma för att kolla detta är väldigt jobbigt i dessa situationer.
Får du Panikattack där du totalt tappar greppet och ligger ner på golvet i krämpor och verkligen tror att du är på väg att dö så skulle jag rekomendera dig även här Stesolid då dessa slår på fortare än temesta och har en snabb muskelavslappnande effekt. Hoppas bara att du får i dig dom i tid dock...
Sen så tycker jag att det är väldigt individuellt hur dom olika bensopreparaten funkar från person till person. Själv tycker jag som jag skrivit tidigare i här på fb att Temesta (Lorazepam) tar bort min ångest betydligt effektivare än tex stesolid. Detta verkar inte vara något som stämmer in på hos dom flesta så testa som sagt preparaten var för sig innan så att DU vet hur DU kommer reagera på dom och vilken effekt/hjälp dom ger dig.
Men Vanligtsvis brukar det vara stesolid som rekomenderas i sådana här tillfällen, och brukar funka bra hos dom flesta individerna så tills vidare att dom inte har jättebensotollerans för tillfället.
Känner jag att jag har kraftig ångest just någon kväll eller oro så är oftast temesta mitt val, dels för att den har kortare halveringstid än stesolid och att den ger mig både en kraftig muskelavslappnande effekt och antikonvulskisk (stavning?) effekt samtidigt som den effektivt tar bort mina problem och får mej till att känna mej normal.