2023-09-05, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen69
Tycker inte heller Temesta är svagt. Tycker det är en potent benzodiazepin. Har bara haft svenska läkarutskrivna från apotek på recept. Men dom tar långt tid på sig att kicka in. Cirka två timmar innan dom når full effekt. Jag hade en gång en grav panikångest-attack så jag tog en tablett på 1mg. Inte bra val vid panikångest om man vill ha snabb effekt men när tabletten kickade in efter två timmar blev jag otroligt lugn och fin.
Nej Lorazepam är inte direkt förstahandsvalet vid svår panikångest. Då är enligt min mening Alprazolam eller Diazepam att föredra som verkar fort.
Citera
2023-09-05, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Nej Lorazepam är inte direkt förstahandsvalet vid svår panikångest. Då är enligt min mening Alprazolam eller Diazepam att föredra som verkar fort.
Givetvis. Men inte mot panikångest jag fick det utskrivet. Men det var det enda jag hade till hands då.
Citera
2023-09-13, 07:41
Medlem
Ska försöka bli kvitt mitt alpraberoende. Det jag frågar är om det skulle funka med Lorazpem, eller är det för kort halveringstid?
Jag vet på psyket får man stesolid men Lorazepam är vad jag har en hel del av och vill inte köpa mer benz...
Citera
2023-10-16, 17:19
Medlem
Psykotons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joponen
Som så många andra skriver så är detta verkligen en lite annorlunda benso. Jag gillar den, men jag blir lite väl "död" inombords av den haha. Får inte samma eufori som på Xanax.

Men den är bra muskelavslappnande och sitter i länge, smälter snabbt under tungan (minns ej brand men det är europeisk pharmacy).

5mg med 80mg oxy (har rätt bra benso tolerans) och tog en 80mg igår fast utspritt över dagen istället för allt på en gång som nu. Kommer bli ett par mysiga timmar i soffan

En läkare jag känner sa att Temesta skrivs till personer som av olika anledningar inte ska få någon muskelrelaxering, t.ex. olika idrottare som behöver ångestlindring. i FASS står det "Vid normaldosering ger lorazepam ingen eller ringa muskelsvaghet eller ataxi."

För övrigt en klar favorit, en av få bensodiazepiner som ger lite eufori förutom ångestlindring. Hur står sig dagens Hemofarm 2,5or mot Svenska? Lika ojämna som andra import/halvfejkpiller?
Citera
2023-10-19, 15:32
Medlem
Efter meddelande med 1177 där jag förklarade att diazepam inte fungerar och mår illa på dem, och skulle vela testa någon annan VID behovsmedicin. Tex Lorazepam eller klonazepam som jag hittat online ska fungera om Diazepam inte fungerar.

Fått svaret nu att dem kan ta bort Diazepam och kan ersätta det med buspiron...
Efter en snabb googling så ser jag att det är en medicin som tar 2-6 veckor att börja verka och att man måste ta den varje dag framöver.

Tar redan voxra och seratonin dagligen mot ångest osv.
Och jag bad om en VID BEHOVSMEDICIN när jag har suicidtankar och extrem ångest.

Någon som vet varför dem totalt ignorerade min fråga om Lorazepam eller klonazepam, är det för "starka" grejer? Och någon som vet om buspiron ens är nära ett substitut mot diazepam.

Är inte här för att knarka tabletter, är här för att få hjälp.
Citera
2023-10-19, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrunkanJR
Efter meddelande med 1177 där jag förklarade att diazepam inte fungerar och mår illa på dem, och skulle vela testa någon annan VID behovsmedicin. Tex Lorazepam eller klonazepam som jag hittat online ska fungera om Diazepam inte fungerar.

Fått svaret nu att dem kan ta bort Diazepam och kan ersätta det med buspiron...
Efter en snabb googling så ser jag att det är en medicin som tar 2-6 veckor att börja verka och att man måste ta den varje dag framöver.

Tar redan voxra och seratonin dagligen mot ångest osv.
Och jag bad om en VID BEHOVSMEDICIN när jag har suicidtankar och extrem ångest.

Någon som vet varför dem totalt ignorerade min fråga om Lorazepam eller klonazepam, är det för "starka" grejer? Och någon som vet om buspiron ens är nära ett substitut mot diazepam.

Är inte här för att knarka tabletter, är här för att få hjälp.
Buspiron är rent skräp, ingen vid behovsmedicin och dessutom inte ens i närheten av Bensodiazepiner.

Klart som fan du får det vanliga svaret om du klagar på din Stesolid och vill ha starkare grejer oavsett anledning. Risken är att de ser dig som pundare tyvärr och Stesoliden ryker med men så långt tror jag inte att det går.

Ett tips i all välmening be aldrig om starkare Bensodiazepiner än de du redan har på recept, låt läkaren på egen hand komma fram till och föreslå det istället.

Jag har i stort sett haft dem alla på recept utan att ens be om det rakt ut utan det har varit läkarens beslut i alla fall förutom Iktorivil som jag propsade på själv och efter jävligt mycket om och men fick recept på men just då befann jag mig på en plats i livet som var mindre ljus om man säger så och det visade sig vara den enda lösningen för att stabilisera läget innan det hade barkat söderöver på riktigt.

Idag skriver de i stort sett inte ut något annat än Oxascand eller Stesolid om du inte har en jävla tur.

Det är inte som förr då man kunde få ett typ stående recept på tex 3 mg Xanor depot dagligen eller en 100 burk Flunitrazepam om man hade det lite jobbigt med sömnen.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2023-10-19 kl. 16:52.
Citera
2023-10-21, 04:45
Medlem
Jormapormas avatar
Detta är den bästa benson! Men jag vill varna att blanda den med alkohol. Stor risk för blackout!
Citera
2023-11-09, 08:09
Medlem
supernalles avatar
Tjena. Fått temesta utskrivet (1mg 2ggr per dag) på grund av insättning av Cymbalta som är för jävlig nu på tredje dagen redan.

Diapam 5mg testade jag igår och märkte inte ett skit egentligen av den. för låg dos?

Har också Oxazepam 15mg i skåpet från föregående tid med insättning av cipralex.

Vilken av dessa ska jag trycka i mig nu flera ggr per dag för att enklast bryta efter en vecka eller 2?

Tror kanske jag håller mig till Oxa 2-3ggr per dag? Eller är det för svagt?

Tog en temeste för ett par timmar sen och den verkar bara ta udden av det hela.

Sökert alltså inget flummande. Bara tillräcklig ångestlindring.

Edit: ingen speciell tolerans, har tagit opamox till och från i ett par år, typ 7,5mg när det varit en stressig dag. Burken är halvfull ännu efter 2 år.
Senast redigerad av supernalle 2023-11-09 kl. 08:21.
Citera
2023-11-09, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supernalle
Tjena. Fått temesta utskrivet (1mg 2ggr per dag) på grund av insättning av Cymbalta som är för jävlig nu på tredje dagen redan.

Diapam 5mg testade jag igår och märkte inte ett skit egentligen av den. för låg dos?

Har också Oxazepam 15mg i skåpet från föregående tid med insättning av cipralex.

Vilken av dessa ska jag trycka i mig nu flera ggr per dag för att enklast bryta efter en vecka eller 2?

Tror kanske jag håller mig till Oxa 2-3ggr per dag? Eller är det för svagt?

Tog en temeste för ett par timmar sen och den verkar bara ta udden av det hela.

Sökert alltså inget flummande. Bara tillräcklig ångestlindring.

Edit: ingen speciell tolerans, har tagit opamox till och från i ett par år, typ 7,5mg när det varit en stressig dag. Burken är halvfull ännu efter 2 år.
Temesta är ju rätt så potent ändå. 1 mg motsvarar ca 10 mg Diazepam eller 25 mg Oxazepam.

Vad som funkar bäst är väldigt personligt men jag hade kört på Temestan eftersom att om du ska upp i samma dos Oxascand så blir det väldigt många mg men å andra sidan så kanske Oxascand fungerar bättre för just dig så du får testa.
Citera
2023-12-20, 21:41
Är det bara jag som får ont i magen efter man har tagit lorazepam?
Citera
2023-12-21, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jormaporma
Detta är den bästa benson! Men jag vill varna att blanda den med alkohol. Stor risk för blackout!
Haha tänkte precis skriva samma, ta det lugnt med alkohol tillsammans med dom!
Jag hade fått tag i en svettig bostad med en bastu intill. Tänkte att jag skulle prova äta några temesta och dricka någrq bärs i bastun. Minns inte mer än att jag blev riiiktigt jävla slirig, efter ett tag hade knölat in både det ena och andra i den och blev vräkt dagen efter. Men jag tror jag hade kul och det är det viktigaste!
Citera
2023-12-28, 14:58
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jormaporma

Jag tycker att Lorazepam är överskattad. Jag skulle hellre ta en stor dos Sobril än Temesta 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in