2023-08-09, 21:14
Medlem
Lorazepam 2.5mg - hur många bör man ta?

Hej,

Är en relativt van benzobrukare men har aldrig tidigare tagit Lorazepam 2.5mg och undrar därför över dosering.

Som referens kan jag lätt ta 15st Ksalol/Alprazolam 1mg eller 10st Bensedin/Diazepam 10mg utan att det är några problem / snurrar till för mycket.

Har nu under ett par timmars tid tagit, i omgångar, totalt 2st 2.5mg Lorazepam, men känner inte mycket. Vågar man ta mer?

Tack på förhand
Citera
2023-08-09, 21:18
Medlem
StudiumValors avatar
Kolla med din läjkare imorgon
Citera
2023-08-09, 21:28
Medlem
Dom är inte utskrivna av en läkare.
Citera
2023-08-09, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ferret78
Hej,

Är en relativt van benzobrukare men har aldrig tidigare tagit Lorazepam 2.5mg och undrar därför över dosering.

Som referens kan jag lätt ta 15st Ksalol/Alprazolam 1mg eller 10st Bensedin/Diazepam 10mg utan att det är några problem / snurrar till för mycket.

Har nu under ett par timmars tid tagit, i omgångar, totalt 2st 2.5mg Lorazepam, men känner inte mycket. Vågar man ta mer?

Tack på förhand
10st Bensedin/Diazepam 10mg är väl ungefär som 5mg Stesolid, så det var ju inte särskilt imponerande.

Vad fan ska du med lorazepam till? Lorazepam är en väldigt svag benso jämfört med Stesolid & Alprazolam. 25mg Lorazepam (så 10 av dina tabletter) är ungefär som 5mg Alprazolam skulle jag säga. Så har du ingen tolerans alls på Lorazepam så skulle jag ta minst 10 eller 15 tabletter. Tänk dock på din hälsa och var smart, så ät inte Diazepam & Alprazolam tillsammans med detta. Ät 15 Lorazepam 2.5 milligrammare och njut av kvällen.
Citera
2023-08-09, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lovedrug
10st Bensedin/Diazepam 10mg är väl ungefär som 5mg Stesolid, så det var ju inte särskilt imponerande.

Vad fan ska du med lorazepam till? Lorazepam är en väldigt svag benso jämfört med Stesolid & Alprazolam. 25mg Lorazepam (så 10 av dina tabletter) är ungefär som 5mg Alprazolam skulle jag säga. Så har du ingen tolerans alls på Lorazepam så skulle jag ta minst 10 eller 15 tabletter. Tänk dock på din hälsa och var smart, så ät inte Diazepam & Alprazolam tillsammans med detta. Ät 15 Lorazepam 2.5 milligrammare och njut av kvällen.

Superstort tack för ditt inspel! Jag har dålig koll så visste inte att de var såpas mycket svagare - har inte fått det intrycket av det lilla jag läst. Men det är bra med lite svagare grejer ibland också

Stort tack igen; hoppas du har finfin kväll
Citera
2023-08-09, 22:17
Bannlyst
Citat:
Superstort tack för ditt inspel! Jag har dålig koll så visste inte att de var såpas mycket svagare - har inte fått det intrycket av det lilla jag läst. Men det är bra med lite svagare grejer ibland också

Detsamma
Citera
2023-09-01, 13:51
Medlem
HagaManes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovedrug

Har ätit rätt många bensedine, svenska apoteksstesolid och även apoteksvalium utomlands genom året och håller nog inte helt med. Det du menar är väl i stor sett att en 10mg bensedine från galenika (vet ej om du antar vi snackar fejkpress..men det kanske är oviktigt?) i verkligheten bara innehåller ca 0.5mg diazepam? Verkar överdrivet tbh. Jag är ganska övertyga om att jag hade blivit skruvad om jag hade käkat 20 st såna.. vilket jag inte direkt hade blivit på en vanlig stess10a. Finns det några bevis eller dyl för ditt belägg? (vet att galenikagrejer ofta är fejkpress/ojämnt doserade etc - men att de är 1/20 av styrkan de påstår har jag ej hört tidigare)
Citera
2023-09-01, 20:45
Medlem
Citat:

Så svaga är de inte.

1 mg Lorazepam är ekvivalent med 1 mg Alprazolam eller 10 mg Diazepam. Däremot så kan vissa personer uppleva olika Bensodiazepiner på olika sätt alt köpt fejkpressade tabletter på nätet som inte innehåller vad de lovar.

Pratar vi svenska apoteksvaror så skulle jag gissa på att en person helt utan tolerans tokdäckar på säg 5 mg och med mycket minnesluckor dagen efter.
Citera
2023-09-03, 10:51
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Dom är inte utskrivna av en läkare.

Var inte Temesta också borttaget ur sortimentet ett längre tag tillbaka också efter som det var ett "så kallat särskilt läkemedel"

"Temesta tablett 1 mg förväntas åter vara tillgänglig i början av november 2022. Varan kan finnas kvar i lager på apotek"

Men aldrig hört någon som verkligen har fått riktiga svenska Temesta utskrivet på recept, verkar vara en av dom svåraste Benzos att få utskrivet. Varför har jag inte en aning om jag menar alla Benzos är ju snarlika i effekt och gör mer eller mindre samma sak. Så vad det nu är så speciellt med Temesta vet jag ej.
Citera
2023-09-03, 17:58
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Var inte Temesta också borttaget ur sortimentet ett längre tag tillbaka också efter som det var ett "så kallat särskilt läkemedel"

"Temesta tablett 1 mg förväntas åter vara tillgänglig i början av november 2022. Varan kan finnas kvar i lager på apotek"

Men aldrig hört någon som verkligen har fått riktiga svenska Temesta utskrivet på recept, verkar vara en av dom svåraste Benzos att få utskrivet. Varför har jag inte en aning om jag menar alla Benzos är ju snarlika i effekt och gör mer eller mindre samma sak. Så vad det nu är så speciellt med Temesta vet jag ej.

2020 skrevs Temesta 1mg ut till patienter i Sverige när Stesolid(Den styrka som för förskriven samt antal tabletter) var restnoterat, men dessa hade även haft recept på samtliga bensodiazepiner som fanns tillgängliga och då räknar jag med på Nitrazepam och Flunitrazepam. Dessa patienter led även av mycket svåra sjukdomar, Lorazepam är relativt sällsynt i Sverige.
Citera
2023-09-04, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
2020 skrevs Temesta 1mg ut till patienter i Sverige när Stesolid(Den styrka som för förskriven samt antal tabletter) var restnoterat, men dessa hade även haft recept på samtliga bensodiazepiner som fanns tillgängliga och då räknar jag med på Nitrazepam och Flunitrazepam. Dessa patienter led även av mycket svåra sjukdomar, Lorazepam är relativt sällsynt i Sverige.
Ja jag har bara stött på en enda person i mitt liv som har haft Lorazepam på recept. Betydligt vanligare isåfall med recept på Alprazolam och även det är sällsynt idag.
Citera
2023-09-05, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Så svaga är de inte.

1 mg Lorazepam är ekvivalent med 1 mg Alprazolam eller 10 mg Diazepam. Däremot så kan vissa personer uppleva olika Bensodiazepiner på olika sätt alt köpt fejkpressade tabletter på nätet som inte innehåller vad de lovar.

Pratar vi svenska apoteksvaror så skulle jag gissa på att en person helt utan tolerans tokdäckar på säg 5 mg och med mycket minnesluckor dagen efter.
Tycker inte heller Temesta är svagt. Tycker det är en potent benzodiazepin. Har bara haft svenska läkarutskrivna från apotek på recept. Men dom tar långt tid på sig att kicka in. Cirka två timmar innan dom når full effekt. Jag hade en gång en grav panikångest-attack så jag tog en tablett på 1mg. Inte bra val vid panikångest om man vill ha snabb effekt men när tabletten kickade in efter två timmar blev jag otroligt lugn och fin.
Senast redigerad av storpungen69 2023-09-05 kl. 18:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in