Citat:
De fåtal gånger jag testat svensk Xanor (enda alprazolam märket jag testat, käkat upp en 10x1mg totalt i mitt liv) blev jag jävligt väck i skallen av dom första gångerna. 0.5 eller 1mg kändes jävligt starkt. Men med lite tolerans kort därefter kändes det som man var rätt klar i skallen fast dom gjorde stark verkan på hämningarna. Starkaste benson jag testat vad gäller att bli riktigt starkt ohämmad i huvudet. För mig som sällan använder benso (ens när jag självmedicinerade för ångest) skulle 1mg alpa kanske kännas av en förmiddag till viss del, men det släpper ju rätt fort till största del.Innan jag fick xanor på recept blev jag erbjuden temesta. Läkaren påstod att det var knarkigare, jag lovar det var hans egna ord, men sen efter lite resonerande fram och tillbaka kom vi fram till xanor.
Har rätt bra koll på bensodiazepiner men temesta är en sort jag aldrig provat. Hur skulle ni säga att 1mg temesta är jämfört med 1mg xanor?
Har rätt bra koll på bensodiazepiner men temesta är en sort jag aldrig provat. Hur skulle ni säga att 1mg temesta är jämfört med 1mg xanor?
Tar jag Lorazepam, Diazepam, Fenazepam eller Klonazepam känner jag av det hela dagen till en stor del, och ofta dagen efter dessutom i någon grad (mindre muskelspänningar t.ex). Inte testat svenska Lorazepam, men däremot olika Wyeth Ativan i olika formuleringar (inklusive munsönderfallande) och diverse andra tabletter av vad som ska vara läkemedelsföretags-producerat.
Lorazepam har för mig betydligt mer rekreationellt värde då jag inte blir så trött och matt som av diazepam eller fenazepam och som sagt inte lika borta i skallen som av alpra. En stor anledning jag inte gillar alpra är nog för att den inte är muskelavslappnande i någon betydande mening. Jag har rätt mycket muskelspänningar, och nog det som gör att jag ibland kunnat uppskatta sitta o ta det lugnt ibland med en låg dos lorazepam (eller diazepam) och kolla på en film eller vandra omkring i butiker och vadsomhelst.
Så i min mening är Alprazolam någon man skulle ta antingen om man vill bli riktigt väck i huvudet eller för att enbart behandla orostankar utan att nödvändigtvis bli lika trött o seg som av många andra benzo. Alprazolam är för mig ingen "skön" drog, men den är jävligt stark. Jag skulle väl säga att alpra är 4-5 gånger starkare ångestlindande effekt dom timmar den har störst effekt per mg räknat jmfrt med motsv för lorazepam.
Alprazolam och lorazepam är väl dock båda mediciner som ofta används för just ångest framförallt (och inte så mycket för sömn) om jag kommer ihåg rätt. Så om man vill ha en benso som varar längre än alpra i det syftet är ju lorazepam ett val. Sen tycker jag det är lite drygt att behöva ta flera tabletter om dagen om man lider av konstant ångest (och inte kan få recept på extended release versioner), varför jag inte käkat mycket alprazolam i livet.
Med det sagt så funkar ju benso olika för alla, och jag tror också det varierar en hel del ifrån tillfälle till tillfälle, precis som med många andra droger (oavsett renhet m.m.) så är människan en maskin som har många variabler som påverkar måendet.