2025-05-02, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
1+1 blir inte 3 någonsin
Allt är ett
Citera
2025-05-02, 06:09
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Du ger dig inte ser jag. Vad mer finns att diskutera. Vi har olika ståndpunkter. Jag respekterar det - gör du?

Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det finns inget att "respektera". Du har fel.

Att du försöker slänga in fånigheter som ska implicera att du är en bättre människa för att du kan "respektera olika ståndpunkter" har noll bäring på sakfrågan. Det enda du har rätt i är att det inte är så mycket att diskutera, dock på helt fel grunder.

Det är lite som att du skulle påstå att Sveriges statsminister är Camilla Läckberg. Det är precis lika fel det, och har noll med "ståndpunkter" att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av snitcho
Det gjorde du iofs inte. Det enda du bevisat i denna tråd är den s.k. Dunning-Kreuger-effekten.

Hahaha! Jag skrattar så jag kvävs. Er pajkastning var den roligaste på flera månader. Det är tydligen här i mattehörnan man finner de största rättshaveristerna. Och så snitchos vältajmade instickare om Dunning-Kruger. Fattades bara den!

Citera
2025-05-02, 07:02
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Ok, jag är kass på matte ska inleda med det..

Men hur kan det finnas formler som kanske ingen kan lösa, vad är det man räknar på?

Jag menar 1 + 1 = 2, men som sagt vem är det som kommer på en formel som personen kanske inte ens kan lösa, kanske ingen alls förutom en framtida superdator?

Ni som är insatta i ämnet vad är det för formler man kan vara ute efter? Har det nått med kvantfysik att göra, eller att upphäva gravitation?

Jag förstår bara inte hur man kan komma fram variablerna utan att kunna lösa problemet?

ChatGPT ger bland annat detta svaret - "Det finns olösta problem i:

Kvantgravitation – hur kombinerar vi kvantmekanik och allmän relativitet (Einstein)?

Navier-Stokes-ekvationerna – beskriver vätskeflöden, men vi vet inte om lösningarna alltid är stabila.

Riemanns hypotes – handlar om primtal, men påverkar säkerhet och kryptering.

Många sådana problem är matematiskt formulerade, men kräver helt nya idéer för att lösas. En framtida superdator kan kanske testa lösningar snabbare – men ofta behövs mänsklig intuition och bevis."

När det kommer till Riemann hypotesen så är det ett antagande som varken har bevisats eller motbevisas. Dvs man tror att det är sant med stor sannolikhet. Självklart kan man formulera ett antagande, eftersom det är ett vanligt sätt att bevisa nya satser som ett första steg.
Citera
2025-05-02, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
1 + 1 = 0 i ℤ₂ = {0, 1}, ett av de allra vanligaste talsystemen.

Jo, just det där med 1+1=0 har jag redan nämnt.
Citat:
Att 1 + 1 = 2 i ℕ = {1, 2, 3…} är i sig inte en sanning utan en deduktion. Det tog några hundra sidor i Principia Mathematica att visa det med formell logik.

https://www.youtube.com/watch?v=ysNyWFQstto

Jo, det känner jag också till. Men om man har visat något med logik så är det ju en sanning, under förutsättning att man kan lita på axiomen.

Citat:
Man måste definiera vad man menar med 1 och +. I ickediofantisk aritmetik kan 1 + 1 = 3.

https://www.scirp.org/journal/paperi...?paperid=73964
Från länken: "We call these expressions synergy arithmetic. It is common notion that synergy arithmetic has no meaning mathematically."

Det jag var ute efter var att exempel som att "När människor knullar och får barn så är 1+1=3" inte direkt säger något om matematik. Och lika lite säger det att påpeka sådant som att siffrorna bara är symboler och att det är helt godtyckligt hur de ser ut, och att man helt enkelt kan välja att låta det matematiska konceptet "två" representeras av symbolen "3". Det finns en tid och plats för sådana diskussioner, men det har ingenting vettigt att tillföra inom topic för den aktuella trådfrågan. På samma sätt går det att ifrågasätta exakt allting vi vet om historia och politik med att man inte kan lita på sina sinnen och att allt kan vara en illusion, och sen a la Descartes säga att det enda vi kan vara säkra på är att vi existerar. Det är en intressant tanke inom vissa diskussioner, men knappast som en kontring i en diskussion om kriget i Ukraina där någon på begäran lagt fram en källa som visar att Ryssland har bombat ukrainska sjukhus.

Men jag ska ta och läsa igenom den där länken du gav, för det verkar lite intressant.
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-05-02 kl. 07:58.
Citera
2025-05-02, 08:00
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Finns det mer än fyra räkne sätt?
Varför bara fyra isf?

För många kombinationer/faktorer kanske ,behöver ett jätte ark?
Super minne?

Eller bara förstå hur många faktorer det måste vara

En cirkel går kanske aldrig räkna ut exakt.
Då måste. Man trixa åt flera håll .

Svåra är nog räkna baklänges för att kolla att resultatet är rätt.

1 + 1 = 2 ?
^
2/2 = 1 Jo

1 + 1 = 3 ?
^
3/2 = 1 nä

Hehe nä jag vet inte

Räknas minus som räknesätt, det är väl egentligen addition också? 3-1=3+(-1). Addition av negativt tal.
Citera
2025-05-02, 08:13
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfalang
Räknas minus som räknesätt, det är väl egentligen addition också? 3-1=3+(-1). Addition av negativt tal.

Om vi pratar om kroppen av reella tal, så ja det finns endast 2 operationer, addition och multiplikation, där ex. 1/a är ett tal som är definierat för alla a ≠ 0. Därav är division samma sak som att multiplicera med 1/a.

Subtraktionen är definierat i termer av addition så länge det finns ett b sådant att a + b = 0, och att b = -a
Citera
2025-05-02, 09:28
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Intressanta tankegångar, vet ej hur skarp du är på matte men hur skarp är världens ledande matematiker , och hur långt är vi när det gäller superdatorer? Det pratas ju redan om att det finns kvantum datorer, MEN det är OT
Jag är ingen världsledande matematiker, men jag har åtminstone föreläst på universitetsnivå och vet mycket mer om matematik än säg en typisk ingenjör.

Superdatorerna är bra, men de har hittills "bara" kunnat följa instruktioner och interpolera mellan sånt människor redan vet. Jag skriver "bara" inom citationstecken, för att den nya AI-vågen har visat att det finns väldigt mycket användbart i luckorna mellan de saker vi redan kommit på, och att man om man bara bygger vidare på samma idéer kan komma längre än vi kanske trodde för 10 år sedan.
Citera
2025-05-02, 14:34
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Då uppstod tanke-experimentet att om det mesta verkar röra sig utåt, och man spelar tiden baklänges, så drar sig all materia tillbaka in emot en teoretisk central punkt. Matematiskt sett hamnar då allt i en enda singularitet, en punkt där täthet, temperatur, tid, energi osv är oändliga.

Bara det att ingen materia alls fanns vid stora smällen. Den genererades in toto under ett ultrakort stadium av inflation från virtuella partikelpar som separerades, bara för att omedelbart förintas till 99%. Den kvarvarande enstaka procenten utgör universums massa, som ett resultat av symmetribrott. Följaktligen var temperatur, täthet o.s.v. ändliga storheter.
Citera
2025-05-02, 14:44
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Om vi pratar om kroppen av reella tal, så ja det finns endast 2 operationer, addition och multiplikation, där ex. 1/a är ett tal som är definierat för alla a ≠ 0. Därav är division samma sak som att multiplicera med 1/a.

Subtraktionen är definierat i termer av addition så länge det finns ett b sådant att a + b = 0, och att b = -a

Man kan kanske se exponentiering, tetraering o.s.v. som successiva utvidgningar av multiplikation, men division är en invers funktion.

Hur får du in unära operationer som n:te-roten och logaritmer i ditt schema? Är inte enkel negering en operation?
Citera
2025-05-02, 15:41
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Man kan kanske se exponentiering, tetraering o.s.v. som successiva utvidgningar av multiplikation, men division är en invers funktion.

Hur får du in unära operationer som n:te-roten och logaritmer i ditt schema? Är inte enkel negering en operation?

För de operationer behöver vi utvidga den enkla kroppen, med ex. gränsvärden eller något annat. Ex. derivata blir svårdefinierad med endast addition och multiplikation
Citera
2025-05-02, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Det finns inte riktigt någon teori i problemen som kan vara fel, det är snarare att problemen är olösta.

Tänk dig frågor som "Vilka mynt ska du ha för att kunna ha jämna pengar för alla priser upp till 25 kr, om du vill ha så få som möjligt?" eller "Kan man dela en kvadrat i 5 likadana bitar?". Den första frågan är ganska lätt att prova sig fram till, men det kan ta lite tid att gå igenom alla olika kombinationer och man kan få klura lite. Den andra är svårare. Var ska man börja? Det finns många sätt att dela en kvadrat i två likadana bitar, och fyra lika bitar är också lätt. Men när man försöker göra det med 5 får man problem, och man börjar misstänka att svaret är "nej". Då gäller det att försöka BEVISA att det inte går. Kan man inte svara på den frågan är det intelligensen som fattas. Jag har läst hundratals högskolepoäng matte, och kan inte svara rakt upp och ner. Får jag sitta en halvtimme kanske jag kan lura ut det, men jag är inte säker.

Matte handlar väldigt mycket om att bevisa saker. Kanske vill man visa att en formel alltid stämmer eller stämmer under specifika förutsättningar. Eller att något är möjligt eller omöjligt. Eller hur många eller hur stora grejer är. Vad är sannolikheten att summan av 5 tärningar är större än antalet spelkort man drar ur en kortlek innan man får upp ett rött ess?

För att få en känsla av vad matematiker gör finns flera bra youtubers. Min favoritserie är Mathologer, som jag tycker har en bra balans av kul men seriös matte utan att krångla till det i onödan.

En kvadrat kan alltid delas in i n lika stora rektanglar. Eller missförstår jag problemet?
Citera
2025-05-02, 19:38
Medlem
Citat:
Bara det att ingen materia alls fanns vid stora smällen. Den genererades in toto under ett ultrakort stadium av inflation från virtuella partikelpar som separerades, bara för att omedelbart förintas till 99%. Den kvarvarande enstaka procenten utgör universums massa, som ett resultat av symmetribrott. Följaktligen var temperatur, täthet o.s.v. ändliga storheter.
Wow. Ja, jag tänker inte säga emot eller ta den diskussionen. Är inte ens så bra på matte som jag låtsas vara här i tråden Tycker bara det känns som .. ja .. efterhandskonstruktioner, om du förstår hur jag menar. Själva grundidén känns så .. banal, för mig, så då blir allt som understödjer den också misstänkt i min bok.

Men vem vet, vem vet ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in