• 1
  • 2
2025-05-01, 17:42
Medlem
Kalk-Allans avatar
Ok, jag är kass på matte ska inleda med det..

Men hur kan det finnas formler som kanske ingen kan lösa, vad är det man räknar på?

Jag menar 1 + 1 = 2, men som sagt vem är det som kommer på en formel som personen kanske inte ens kan lösa, kanske ingen alls förutom en framtida superdator?

Ni som är insatta i ämnet vad är det för formler man kan vara ute efter? Har det nått med kvantfysik att göra, eller att upphäva gravitation?

Jag förstår bara inte hur man kan komma fram variablerna utan att kunna lösa problemet?

ChatGPT ger bland annat detta svaret - "Det finns olösta problem i:

Kvantgravitation – hur kombinerar vi kvantmekanik och allmän relativitet (Einstein)?

Navier-Stokes-ekvationerna – beskriver vätskeflöden, men vi vet inte om lösningarna alltid är stabila.

Riemanns hypotes – handlar om primtal, men påverkar säkerhet och kryptering.

Många sådana problem är matematiskt formulerade, men kräver helt nya idéer för att lösas. En framtida superdator kan kanske testa lösningar snabbare – men ofta behövs mänsklig intuition och bevis."
Citera
2025-05-01, 17:45
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan

Men hur kan det finnas formler som kanske ingen kan lösa, vad är det man räknar på?

Jag menar 1 + 1 = 2, men som sagt vem är det som kommer på en formel som personen kanske inte ens kan lösa, kanske ingen alls förutom en framtida superdator?

Ni som är insatta i ämnet vad är det för formler man kan vara ute efter? Har det nått med kvantfysik att göra, eller att upphäva gravitation?

Jag förstår bara inte hur man kan komma fram variablerna utan att kunna lösa problemet?

Kvantgravitation – hur kombinerar vi kvantmekanik och allmän relativitet (Einstein)?

Navier-Stokes-ekvationerna – beskriver vätskeflöden, men vi vet inte om lösningarna alltid är stabila.

Många sådana problem är matematiskt formulerade, men kräver helt nya idéer för att lösas. En framtida superdator kan kanske testa lösningar snabbare – men ofta behövs mänsklig intuition och bevis."

Vissa matematiska problem saknar helt enkelt en lösning, är svaret. Det finns vissa matematiska problem (typ en enkel ekvation) som går att lösa men det finns även problem som inte kan lösas (i vart fall inte med en känd lösning i dagsläget).

T.ex., det finns ingen vinnande strategi för spelet Tetris.
Citera
2025-05-01, 17:46
Medlem
Dimpens avatar
Citat:

Min enda förklaring är att 1 + 1 även kan bli 3. T.ex. efter en "sängkammarhambo".
Det är en av orsakerna till att matematikens självklara formler inte är en fullständig sanning utan kan variera i resultat. Det är inte alltid som formlerna verkar stämma.
Citera
2025-05-01, 17:50
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Min enda förklaring är att 1 + 1 även kan bli 3. T.ex. efter en "sängkammarhambo".
Det är en av orsakerna till att matematikens självklara formler inte är en fullständig sanning utan kan variera i resultat. Det är inte alltid som formlerna verkar stämma.
Jag förstår hur du menar här, hur vet man att formeln är rätt, är väl svaret.

Men hur kommer man ens på sådana avancerade formler, även om de nu inte är från början korrekta, vad baserar man allt på?

Citera
2025-05-01, 17:52
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Jag förstår hur du menar här, hur vet man att formeln är rätt, är väl svaret.

Men hur kommer man ens på sådana avancerade formler, även om de nu inte är från början korrekta, vad baserar man allt på?

Ja säg det.....
Citera
2025-05-01, 17:55
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ja säg det.....
Men det är jäkligt intressant när man börja fundera på det
Citera
2025-05-01, 17:56
Avstängd
Citat:
Man startar med 1+1=2 och sen bygger man vidare med allt mer komplicerade samband tills man hittar något man inte kan lösa.

Här ett problem som man behöver minimalt med matematisk kunskap för att förstå men som ändå ingen lyckats lösa:
Starta med ett valfritt tal. Om det är jämt, dela det med två, om det är udda multiplicera med tre och addera 1. Repetera. Kommer man alltid, för alla startvärden att så småningom hamna på 1?

https://en.wikipedia.org/wiki/Collatz_conjecture

Sådant som Riemannhypotesen är cool, men det kräver en hel del matematik för att ens förstå problemet.
Citera
2025-05-01, 17:56
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Vissa matematiska problem saknar helt enkelt en lösning, är svaret. Det finns vissa matematiska problem (typ en enkel ekvation) som går att lösa men det finns även problem som inte kan lösas (i vart fall inte med en känd lösning i dagsläget).

T.ex., det finns ingen vinnande strategi för spelet Tetris.
Frågan är ju om framtida superdatorer kan lösa dessa problem?
Citera
2025-05-01, 17:59
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Man startar med 1+1=2 och sen bygger man vidare med allt mer komplicerade samband tills man hittar något man inte kan lösa.

Här ett problem som man behöver minimalt med matematisk kunskap för att förstå men som ändå ingen lyckats lösa:
Starta med ett valfritt tal. Om det är jämt, dela det med två, om det är udda multiplicera med tre och addera 1. Repetera. Kommer man alltid, för alla startvärden att så småningom hamna på 1?

https://en.wikipedia.org/wiki/Collatz_conjecture

Sådant som Riemannhypotesen är cool, men det kräver en hel del matematik för att ens förstå problemet.
Det är sånt som börjat dra till sig mitt intresse, hur jävla mycket smartare är vissa genier än oss andra?
Citera
2025-05-01, 18:02
Medlem
Citat:
Fast att 1+1=2 är en sanning. Att du gör en helt felaktig tolkning av vad det uttrycket ska betyda bevisar ingenting alls.

Det är lite som att säga: Om jag tar ett glas med en deciliter 40% sprit och ett med en deciliter 30% sprit och blandar dem så blir resultatet 70% sprit.

Har jag bevisat att addition inte fungerar som det ska? Naturligtvis inte.
Citera
2025-05-01, 18:05
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Fast att 1+1=2 är en sanning. Att du gör en helt felaktig tolkning av vad det uttrycket ska betyda bevisar ingenting alls.

Det är lite som att säga: Om jag tar ett glas med en deciliter 40% sprit och ett med en deciliter 30% sprit och blandar dem så blir resultatet 70% sprit.

Har jag bevisat att addition inte fungerar som det ska? Naturligtvis inte.
På sätt och vis håller jag med men det bevisar även att 1+1 inte ALLTID behöver bli 2. Att 1+1 blir 2 är lika sant som att en deciliter 30% sprit och en deciliter 30% sprit i ditt exempel skulle blii 60% sprit.
Senast redigerad av Dimpen 2025-05-01 kl. 18:07.
Citera
2025-05-01, 18:05
Avstängd
Citat:
Det är sånt som börjat dra till sig mitt intresse, hur jävla mycket smartare är vissa genier än oss andra?
Inom just matematik är det en jäkla skillnad. I mer tillämpade vetenskaper kommer man långt med flit och noggrannhet och någon enstaka smart iakttagelse, men matematik är tufft.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in