Citat:
Ursprungligen postat av
Kalk-Allan
Det är lite så jag känner, hur kan någon matematiskt räkna ut vad som händer i universum?
Matematiskt går det nog, även om vi kan behöva utveckla fler och mer raffinerade metoder, som en teori för kvantgravitation, strängteori eller loopkvantgravitation osv. Men bara för att något går att belägga matematiskt så innebär det inte att det är fysiologiskt korrekt utöver övertygelsefaktorn.
Big Bang teorin är ett sånt exempel på universum-beräkning som jag själv tycker känns otroligt korkad och vilseledande. Vi människor tycker oss ha observerat att en hel del synlig materia tycks röra sig utåt, bortåt.
Så på 1920-talet formulerade Hubble att även galaxer rör sig bort ifrån varandra. Och igenom den enkla tankegången uppstod hela Big Bang teorin, helt enkelt genom att "spela tiden baklänges". Då uppstod tanke-experimentet att om det mesta verkar röra sig utåt, och man spelar tiden baklänges, så drar sig all materia tillbaka in emot en teoretisk central punkt. Matematiskt sett hamnar då allt i en enda singularitet, en punkt där täthet, temperatur, tid, energi osv är oändliga.
Och sen fantiserade man om vad som kunde ha brutit denna singularitet och satt fart på denna expansion (som är bristfällig observation i sig). En explosion tänkte man sig.
Men alltså, det är lite som ett barn tänker, tycker jag.
Men därefter formades matematiska modeller för att styrka denna 'tankeövning' - som jag tycker den är. Hubbles lag om universums expansion formulerades, grundämnesfördelningen räknades fram, storskaliga struktur-formler räknades fram, och en ny upptäckt 1965 om vad som kom att kallas kosmisk bakgrundsstrålning verifierades matematiskt med osv osv.
Man kan grädda på med hur mycket verifiering som helst, men det förtar inte det faktum att själva tanken i sig är oerhört naiv, och utgör i sig inget försvarbart material. Man kan utveckla 100 års matematisk progression genom att beskriva vad farao som helst fysiologiskt/matematiskt om man vill.
Så jag tror jag har en del känslor och tankar som stämmer överens med en del känslor/tankar du har, i en del avseenden. Matematik används ibland lika mycket för att bekräfta och styrka vilka tokerier man än har som teori.
Ett sånt exempel, som utgör höjdpunkten av förbluffande sammanträffanden, tycker jag, är delen i Einsteins relativitets-teori som hävdar att gravitation kröker både tid och rum. Men Einstein använde rena visuella tanke-experiment i huvet för att bygga en egen tro på att gravitation kröker både tid och rum. Inget direkt fysiologiskt underlag i sig.
I efterhand lades en hel del matematik fram för att styrka att dessa tankeövningar i huvet var korrekt, men tankegången var bara en visuell tankeövning i hans egna huvud.
Men typ 15 år senare så gjorde man en fotografisk mätning vid en solförmörkelse som visade att Einsteins inre egna tankeövning var i princip korrekt (bara några procent off, tror jag det var). Einstein själv hade alltid bara hävdat att teorin är korrekt i sig, men inte att det nödvändigtvis implementerades i naturen. Det var rena fuckin' slumpmässiga miljard-vinsten på lotto, i min värld - även om Einstein förstås var särdeles begåvad överlag i sig.
Men det är nog många nu, som skapar helt egna idé bilder av allehanda galenskaper, och sen använder vetenskapliga modeller för att styrka vilket tokeri som helst, med hänvisning till att dom gör minsann detsamma som Einstein gjorde, och han hade ju rätt.