Citat:
Ursprungligen postat av
Kalk-Allan
Detta är ovanför mitt huvud det märker jag men fattar inte vilket tal som skulle kunna förstöra teorin? Och hur? Oavsett hur man vänder på det så blir ju 999 + 1 = 1000 precis som att 997 + 3 blir 1000, hur kan ett tal någonstans störa ut detta? Och att man har med datorer provat detta med miljarder tal och det fungerar men någonstans så kan det alltså finnas någon kombination som inte fungerar? Har jag fattat det rätt?

Du missar målet litegranna och därför får du inte ihop ekvationen.
Siffror rakt av, såsom 100, 112 och 3 är absoluta och korrekta i alla aspekter. Så om man adderar ihop det såsom 997+3=1000 är det inga konstigheter alls.
Däremot om man har en formel så måste formeln vara korrekt för alla olika värden som man kan sätta in.
x gånger y ska oavsett värde bli z
Exemplet är enkelt och inget konstigt alls, det blir givetvis alltid rätt.
Men så finns det då olika situationer och avancerade formler som man fortfarande behöver bevisa att de är korrekta, men inte har klarat av att göra det ännu. För en formel i sig är en gissning hur det hänger ihop, sedan återstår att bevisa att detta påstående faktiskt stämmer. Speciellt när man försöker beskriva verkligheten med sin formel, vilket det kanske inte blir då man någonstans gjort en förenkling och därmed ett avsteg från den absoluta korrektheten.