2025-05-01, 20:55
Medlem
Finns det mer än fyra räkne sätt?
Varför bara fyra isf?

För många kombinationer/faktorer kanske ,behöver ett jätte ark?
Super minne?

Eller bara förstå hur många faktorer det måste vara

En cirkel går kanske aldrig räkna ut exakt.
Då måste. Man trixa åt flera håll .

Svåra är nog räkna baklänges för att kolla att resultatet är rätt.

1 + 1 = 2 ?
^
2/2 = 1 Jo

1 + 1 = 3 ?
^
3/2 = 1 nä

Hehe nä jag vet inte
Senast redigerad av troligengud 2025-05-01 kl. 21:12.
Citera
2025-05-01, 20:57
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poopybutthole
Vilken uträkning ger 1+1=3? av ren nyfikenhet
Det står tidigare i tråden
Citera
2025-05-01, 20:58
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOysterPutin
Fast det exemplet är inte rättvist. Man kan vara snällare och använda x² (upphöjt) för att räkna fram generationer.
Ja det har du faktiskt rätt i
Citera
2025-05-01, 21:05
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Det är väl där kvantum datorer kommer in i bilden antar jag

Som sagt, vissa problem är bevisligt olösliga. Att det bevisats som olösligt betyder inte att det inte finns nån känd lösning utan att lösningen inte existerar alls.
Citera
2025-05-01, 21:08
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Som sagt, vissa problem är bevisligt olösliga. Att det bevisats som olösligt betyder inte att det inte finns nån känd lösning utan att lösningen inte existerar alls.
Men då måste väl formeln/ekvationen vara fel från början? Det är lite det jag är ute efter i TS hur kan man ens komma fram till dessa ekvationer, hur fungerar en hjärna på ett geni?
Citera
2025-05-01, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Bemöter dig inte ens och ger dig sista ordet då det verkar vara ett syndrom du verkar lida av att ha behov av. Som sagt - ha det gott
Det gjorde du iofs inte. Det enda du bevisat i denna tråd är den s.k. Dunning-Kreuger-effekten.
Citera
2025-05-01, 21:20
Medlem
Citat:
Detta är ovanför mitt huvud det märker jag men fattar inte vilket tal som skulle kunna förstöra teorin? Och hur? Oavsett hur man vänder på det så blir ju 999 + 1 = 1000 precis som att 997 + 3 blir 1000, hur kan ett tal någonstans störa ut detta? Och att man har med datorer provat detta med miljarder tal och det fungerar men någonstans så kan det alltså finnas någon kombination som inte fungerar? Har jag fattat det rätt?

Du missar målet litegranna och därför får du inte ihop ekvationen.

Siffror rakt av, såsom 100, 112 och 3 är absoluta och korrekta i alla aspekter. Så om man adderar ihop det såsom 997+3=1000 är det inga konstigheter alls.

Däremot om man har en formel så måste formeln vara korrekt för alla olika värden som man kan sätta in.

x gånger y ska oavsett värde bli z

Exemplet är enkelt och inget konstigt alls, det blir givetvis alltid rätt.

Men så finns det då olika situationer och avancerade formler som man fortfarande behöver bevisa att de är korrekta, men inte har klarat av att göra det ännu. För en formel i sig är en gissning hur det hänger ihop, sedan återstår att bevisa att detta påstående faktiskt stämmer. Speciellt när man försöker beskriva verkligheten med sin formel, vilket det kanske inte blir då man någonstans gjort en förenkling och därmed ett avsteg från den absoluta korrektheten.
Citera
2025-05-01, 21:22
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snitcho
Det gjorde du iofs inte. Det enda du bevisat i denna tråd är den s.k. Dunning-Kreuger-effekten.
Jo jag gav svararen sista ordet. Du kan få det också
Citera
2025-05-01, 21:30
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Men då måste väl formeln/ekvationen vara fel från början? Det är lite det jag är ute efter i TS hur kan man ens komma fram till dessa ekvationer, hur fungerar en hjärna på ett geni?

Att komma fram till en ekvation eller lösa en ekvation är två olika saker.

Olösliga problem är sällan att lösa en ekvation i sig utan det kan även vara att presentera en lösning på ett generellt problem. T.ex. föreslå en algoritm för att lösa femtegradare (alltså motsvarande pq-formeln för andragradare), en sådan existerar helt enkelt inte.
Citera
2025-05-01, 21:41
Medlem
rex144s avatar
Matte är ett verktyg bar för att lösa och testa diverse idéer.

Einstein var ganska dålig på matte och därför behövde hjälp av en matematiker för att bygga formler och uträkningar.
Citera
2025-05-01, 21:58
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ja absolut, och tack för exemplet
Det finns fler olösta matteproblem än vad vi orkar räkna upp, kolla här:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List...in_mathematics
Citera
2025-05-01, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Bemöter dig inte ens och ger dig sista ordet då det verkar vara ett syndrom du verkar lida av att ha behov av. Som sagt - ha det gott
Just det fetade är ju onekligen ditt signum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in