Citat:
Ursprungligen postat av
Tom.Of.Finland
Varför fick anarkister så stort inflytande över kommunistiska manifestet för ca 15-10 år sedan?
Frågan är illegetim om du inte kombinerar den med vad som hände i motståndarlager vid samma tid. Det är som att England skulle spela Tiki-taka och Spanien skulle börja spela anglosaxisk medeltidsfotboll vid nästa års fotbolls-vm. Det skulle inte påverka identitärerna nämnvärt, men neutrala åskådare skulle börja heja på England. Opinionsbildare som Henrik Jönsson kommer aldrig att överge IFK Högern, trots att favoritlaget i praktiken har avskaffat äganderätten och är påväg att införa en stalinistisk polisstat. För Henrik Jönsson är det viktigaste att "puh-puh känna sig lite finare och bättre". Vad var det man brukade säga om Chelsea? Främlingslegionen på planen och National Front på läktarna. Där har du IFK Högern. Däremot har opinionsbildare som Nils Littorin, som öppet poserade med Stalin-porträtt för 10 år sedan, i det närmaste unisont övergett Vänstern FF till förmån för IFK Högern. Politikfotbollslagen är som vakuumkammare som man kan fylla med vad som helst, men jag tror det var när Silvio Berlusconi köpte upp IFK Högern, eller "AC Destra" eller vad man metaforiskt ska kalla fotbollslaget, som frihetliga ungdomar började känna en big turn-off inför högerpolitik, bortsett från homosexuella ungdomar som ser det som sitt livs viktigaste kamp att besegra FC Al-Islam i Division 7 eftersom de annars riskerar att bli nedkruffade för höga byggnader om FC Al-Islam vinner Allsvenskan om 30 år. Folk som vill bevara de gamla institutionerna och tillskansa sig totalitär makt inser att de inte kan vifta med röda fanor och Stalinporträtt. Istället måste man satsa på "puh-puh lite finare, lite bättre", och Bronski Beat-snubbarna tycker väl att en stalinistisk polisstat är ett pris värt att betala om man bara kan hålla de där erbarmliga islamisterna borta från maktens köttgrytor.
Fast ärligt talat, jag vet inte om jag begriper mig på det jag resonerar om nu. Köns-klimat-diarrén har ju onekligen kommit definiera den moderna vänstern i lika hög utsträckning som polisstats-stalinismen har kommit att definiera den moderna högern. Men jag tror väl att det egentligen inte finns samma glödheta engagemang för klimat och könsbyte hos unga vänstermänniskor som det finns för polisstaten hos medelålders högermänniskor. Det är väl bara Gaza som får det att tända till eftersom det är något som sker här och nu inför öppen ridå. Med stor sannolikhet har väl Vänstern FF också köpts upp av någon Silvio Berlusconi/Roman Abramovich, men deras ultras-grupperingar tycker väl innerst inne att kastrering och koldioxid är skitsamma, medan högerns Bolsjoiteater-loge tycker en totalitär polisstat är det viktigaste de har att lämna över till framtida generationer.
Okej, to wrap things up, jag tror att det är fler Nils Littorin-typer som har börjat heja på IFK Högern än vad det är Henrik Jönsson-typer som har börjat heja på Vänstern FF. Och det är väl när stalinistgubbarna har dragit från ståplatsläktaren som den har fyllts med naiva ungdomar. MEN, vi ser ändå ingen vänstervåg bland ungdomar eftersom TikTok och krypto lockar fler ungdomar idag är flaggviftande på gator och torg. Politiksvenskan idag är lite som Allsvenskan för 30 år sedan när det kunde dyka upp runt 10 000 pers på ett Stockholmsderby och Hammarby kanske hade en lite större klack än Djurgården men det ändå inte var något som dominerade snacket i skolkorridorerna dagen efter.