• 1
  • 2
2025-05-01, 11:47
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
När jag läser det kommunistiska manifestet här så hittar jag följande. Detta mina herrar är dom 10 punkterna som definierar kommunismen. Om ni någonsin behöver veta detaljerat vad kommunismen står för, så är den rätt grym och våldsam och döljer det inte.

Citat:
Proletariatet kommer att använda sitt politiska herravälde till att efterhand frånta bourgeoisin allt
kapital och centralisera alla produktionsinstrument i händerna på staten
, dvs. proletariatet
organiserat som härskande klass, och fortast möjligt öka produktivkrafternas mängd.
Till att börja med kan detta naturligtvis bara ske genom despotiska ingrepp i egendomsrätten och
de borgerliga produktionsförhållandena, alltså genom åtgärder som kan förefalla ekonomiskt
otillräckliga och ohållbara, men som under rörelsens gång kommer att spränga sina egna ramar
och som är oundvikliga som medel för att omstörta hela produktionssättet.
Dessa åtgärder kommer naturligtvis att vara olika i olika länder.
För de mest framskridna länderna kommer dock de följande åtgärderna allmänt kunna komma till
användning:
1. Jordegendomens expropriering och jordräntans användning till statsutgifter.
2. Starkt progressiv beskattning.
3. Arvsrättens avskaffande.
4. Konfiskering av alla emigranters och rebellers egendom.
5. Kreditens centralisering i statens händer genom en nationalbank och oinskränkt monopol.
6. Transportväsendets centralisering i statens händer.
7. De statliga fabrikernas och produktionsinstrumentens utökning och storgodsens uppodling och
förbättring i enlighet med en samhällsplan.
8. Lika arbetstvång för alla och upprättandet av industriarméer, särskilt för åkerbruket.
9. Förening av jordbruks- och industriverksamheten, för att efterhand avlägsna skillnaderna
mellan stad och land.
10. Offentlig och kostnadsfri uppfostran av alla barn. Avskaffande av barnens fabriksarbete i dess
nuvarande form. Uppfostrans förening med den materiella produktionen osv.

För 10 år sedan när jag tog debatten emot kommunister så hävdade dom alltid att kommunismen är en sorts anarki där staten inte existerar. Jag vet inte vart dom har fått detta ifrån med tanke på att kommunistiska manifestet hävdar att proletariatet skall ta makten och upprätta sig själv som härskarklass.

Det enda jag kan hitta som är en mera "fri från makten"-förklaring är följande:
Citat:
När klasskillnaderna försvunnit under utvecklingens gång och all produktion koncentrerats i
händerna på de förenade individerna, så förlorar den offentliga makten sin politiska karaktär. Den
politiska makten i egentlig mening är det organiserade våldet från en klass för att undertrycka en
annan klass. När proletariatet med nödvändighet förenar sig som klass i kampen mot bourgeoisin,
gör sig till härskande klass genom en revolution och som härskande klass med våld upphäver de
gamla produktionsförhållandena
, så upphäver proletariatet med dessa produktionsförhållanden klassmotsättningarnas existensvillkor, klasserna över huvud taget och därmed sitt eget herravälde
som klass.
I stället för det gamla borgerliga samhället med dess klasser och klassmotsättningar framträder en
sammanslutning i vilken var och ens fria utveckling är förutsättningen för allas fria utveckling.

Alltså betyder detta att kommunismen kan leda till vad som helst? Alltså det kommunistiska manifestet hävdar att stadiet för kommunismen handlar om att upplösa klassamhället och påbörja på ett nytt och fritt samhälle.

Det står ingenstans att någon arbetarstat skall läggas ned eller kommunismen skall försvinna. Det står ingenstans att kampen och våldet emot klassmotsättningarna skall upphöra som kontroll.

Frågeställning:
När Sovjet fanns så var många svenska ledande kommunister (Frank Baude, Jan Myrdal osv) övertygade att kommunismen finns i öst. Men runt 2000-talet så började tankar och idéer om att kommunism är ett anarkistiskt samhälle, dvs utan stat.

Varför fick anarkister så stort inflytande över kommunistiska manifestet för ca 15-10 år sedan?

Min teori var att staten ansågs som förtryckande, oavsett höger- eller vänsterregering i Sverige. Vissa ungdomar ville bryta sig fri och helt plötsligt fick en grupp människor för sig att "definiera om" det kommunistiska manifestet, så den passar en yngre generation, för ideologins överlevnad. Vilket inte lyckades.

Alltså kan man säga att "omdefinieringen" av det kommunistiska manifestet var endast ett projekt för att få ungdomar att få upp ögonen för ideologin då ungdomar är oftast mera benägna att sträva efter liberal frihet än krav och moral?

Vad tror ni?
Citera
2025-05-01, 12:17
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
När jag läser det kommunistiska manifestet här så hittar jag följande. Detta mina herrar är dom 10 punkterna som definierar kommunismen. Om ni någonsin behöver veta detaljerat vad kommunismen står för, så är den rätt grym och våldsam och döljer det inte.

För 10 år sedan när jag tog debatten emot kommunister så hävdade dom alltid att kommunismen är en sorts anarki där staten inte existerar. Jag vet inte vart dom har fått detta ifrån med tanke på att kommunistiska manifestet hävdar att proletariatet skall ta makten och upprätta sig själv som härskarklass.

Det enda jag kan hitta som är en mera "fri från makten"-förklaring är följande:

Alltså betyder detta att kommunismen kan leda till vad som helst? Alltså det kommunistiska manifestet hävdar att stadiet för kommunismen handlar om att upplösa klassamhället och påbörja på ett nytt och fritt samhälle.

Det står ingenstans att någon arbetarstat skall läggas ned eller kommunismen skall försvinna. Det står ingenstans att kampen och våldet emot klassmotsättningarna skall upphöra som kontroll.

Frågeställning:
När Sovjet fanns så var många svenska ledande kommunister (Frank Baude, Jan Myrdal osv) övertygade att kommunismen finns i öst. Men runt 2000-talet så började tankar och idéer om att kommunism är ett anarkistiskt samhälle, dvs utan stat.

Varför fick anarkister så stort inflytande över kommunistiska manifestet för ca 15-10 år sedan?

Min teori var att staten ansågs som förtryckande, oavsett höger- eller vänsterregering i Sverige. Vissa ungdomar ville bryta sig fri och helt plötsligt fick en grupp människor för sig att "definiera om" det kommunistiska manifestet, så den passar en yngre generation, för ideologins överlevnad. Vilket inte lyckades.

Alltså kan man säga att "omdefinieringen" av det kommunistiska manifestet var endast ett projekt för att få ungdomar att få upp ögonen för ideologin då ungdomar är oftast mera benägna att sträva efter liberal frihet än krav och moral?

Vad tror ni?

Det är anmärkningsvärt hur ofta folk som säger sig ha “läst” Kommunistiska manifestet ändå missar att Marx skiljer på proletariatets diktatur och kommunismen som slutmål. Det förstnämnda är en övergångsfas där staten fortfarande finns kvar – men kommunismen i sig är stats- och klasslös. Det är inte en modern omskrivning av ungdomliga anarkister, det är Marx och Engels själva som skriver det. Kanske dags att läsa klart texten?
Citera
2025-05-01, 12:23
Medlem
Hur ställde sig Marx och Engels till att människor har olika genetiska förutsättningar som avgör hur deras "fria utveckling" ser ut? I verkligheten blev det ju mer så att man t ex dödade alla med vissa förutsättningar och ersatte dem med andra. Hur kan slutmålet någonsin uppnås i en värld med olika genetiska förutsättningar? Utan att alla dör dvs.
Citera
2025-05-01, 12:33
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Det är anmärkningsvärt hur ofta folk som säger sig ha “läst” Kommunistiska manifestet ändå missar att Marx skiljer på proletariatets diktatur och kommunismen som slutmål. Det förstnämnda är en övergångsfas där staten fortfarande finns kvar – men kommunismen i sig är stats- och klasslös. Det är inte en modern omskrivning av ungdomliga anarkister, det är Marx och Engels själva som skriver det. Kanske dags att läsa klart texten?

Du får gärna citera Karl Marx om varför kommunismen är statslös. Detta känns som väldigt ologiskt att ha ett statslöst samhälle om man inte vill återgå till människans naturliga tillstånd igen - klassamhället.
Citera
2025-05-01, 12:39
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av contribution
Hur ställde sig Marx och Engels till att människor har olika genetiska förutsättningar som avgör hur deras "fria utveckling" ser ut? I verkligheten blev det ju mer så att man t ex dödade alla med vissa förutsättningar och ersatte dem med andra. Hur kan slutmålet någonsin uppnås i en värld med olika genetiska förutsättningar? Utan att alla dör dvs.

Han ställde sig negativt till Charles Darwins teorier. På denna tid så var Charles Darwins teorier väldigt udda och radikala. Jämställa människan med apor...rent mental härdsmälta tänkte folk på denna tid. Men det visade sig att teorierna stämde igenom DNA-analys.

Att vissa hade bättre förutsättningar igenom bättre gener var något som Karl Marx ignorerade igenom negativitet. Karl Marx manifest är skrivet på 1840-talet och tog inte hänsyn till människans psykologi och genetik. Vilket gör att manifestet är oapplicerbart på dagens samhälle där psykologi och genetik är de facto nummer #1 när det kommer till framgångsrikhet. Dom rika är inte bara rika för att dom har ärvt massa pengar. Dom rika är rikare för att dom har arbetsmoral, starkt psyke och bra genetik. Annars så skulle världen se annorlunda ut om alla var exakt lika.

Finns en orsak varför vänsterfolk frekvent ofta hamnar i en utbränning vilket leder till sjukskrivningar.
Citera
2025-05-01, 12:50
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
...om man inte vill återgå till människans naturliga tillstånd igen - klassamhället.

Enligt Marx är människans naturliga tillstånd urkommunismen - klass och statslöst.
Citera
2025-05-01, 12:52
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Enligt Marx är människans naturliga tillstånd urkommunismen - klass och statslöst.

Har aldrig existerat ens.
Citera
2025-05-01, 12:58
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Har aldrig existerat ens.

Om du vill diskutera kommunismen utifrån det Kommunistiska manifestet och Marx får du nog acceptera urkommunismen.
Citera
2025-05-01, 13:05
Medlem
Citat:
Han ställde sig negativt till Charles Darwins teorier. På denna tid så var Charles Darwins teorier väldigt udda och radikala. Jämställa människan med apor...rent mental härdsmälta tänkte folk på denna tid. Men det visade sig att teorierna stämde igenom DNA-analys.

Att vissa hade bättre förutsättningar igenom bättre gener var något som Karl Marx ignorerade igenom negativitet. Karl Marx manifest är skrivet på 1840-talet och tog inte hänsyn till människans psykologi och genetik. Vilket gör att manifestet är oapplicerbart på dagens samhälle där psykologi och genetik är de facto nummer #1 när det kommer till framgångsrikhet. Dom rika är inte bara rika för att dom har ärvt massa pengar. Dom rika är rikare för att dom har arbetsmoral, starkt psyke och bra genetik. Annars så skulle världen se annorlunda ut om alla var exakt lika.

Finns en orsak varför vänsterfolk frekvent ofta hamnar i en utbränning vilket leder till sjukskrivningar.

Låter som att hans teorier är förlegad populism, men jag förstår varför vissa intellektuella gillar det då det är de som ska sitta vid makten och diktera villkoren. Om de inte mördas dvs.
Citera
2025-05-01, 13:13
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av contribution
Låter som att hans teorier är förlegad populism, men jag förstår varför vissa intellektuella gillar det då det är de som ska sitta vid makten och diktera villkoren. Om de inte mördas dvs.

Klar Marx ideologi är populism. Men på senare tid så blev det en religion med "profeter" osv. Religionen kommunism fick aldrig kritiseras under 1800-talet. Då fick man "spö".
Citera
2025-05-01, 13:14
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Om du vill diskutera kommunismen utifrån det Kommunistiska manifestet och Marx får du nog acceptera urkommunismen.

Jag bara läser det som skrivs. Bara för Karl Marx skriver si och så, betyder inte att det är bra eller ens stämmer. Han var mycket okunnig på denna tid ska du veta. Skulle man plocka fram han idag så skulle han framstå som en enkel skrevbent på Aftonbladet.

Det som diskuteras i denna tråd är varför folk förr för ca 15-10 år sedan ansåg att kommunism och anarki är samma sak.
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2025-05-01 kl. 13:17.
Citera
2025-05-01, 13:22
Medlem
Citat:
Jag fick exakt samma tanke. Att läsa utan att förstå. Det är visserligen orealistiskt, men hur Marx tänkte sig saken och utvecklingen är inte raketforskning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in