2025-05-02, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Falukorv
De studierna kan du ta och visa. Jag väntar.

Här pratar läkarupproret om det:
https://www.instagram.com/reel/DJEAA...9sa29pNzFqNg==

Studien är länkad i inlägget
Citera
2025-05-02, 08:35
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Så kan man absolut se det. Man kan säkert också se det som så att om kvinnor inte skaffar barn utan "förverkligar sig själva" istället så slutar svensken att existera om 100 år. Men antar att deras "förverkligande" var värt det. Vissa saker är man skyldig att uppoffra sig för oavsett om man vill eller inte.
Ungefär som arbete. Det finns några som slappar och går på bidrag livet ut och likt kvinnor som inte föder några barn, är det i liten skala inte något som påverkar samhället märkbart. Om däremot alla ska göra det så kollapsar samhället. Samhällen med för stor andel av människor som inte uppoffrar sig för det är dömda till att gå under. Det bör inte vara så svårt att förstå.

Jag tror inte att människan kommer att utrota sig själv genom att sluta föda barn. Det scenariot ser jag som obefintligt. Vem som i framtiden färnas som svensk är mindre intressant. Folkgrupper har blandats genom hela historien och "etnisk svenskhet" är kanske på tillbakagång men so what?
Citera
2025-05-02, 08:37
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schicklgrubblare
Grälsjuk kärring???

Ett av två kanske. Jag är ingen kärring. Och jag är egentligen inte speciellt grälsjuk heller, men om alla bara håller med varandra blir det ju ingen diskussion. Och visst, det är lite kul att röra om i grytan.
Citera
2025-05-02, 08:37
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille10
Du menar att män kan skaffa barn?

Nej, och jag förstår inte hur du kan tolka det så.
Citera
2025-05-02, 08:40
Medlem
HenrydVIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Kanske folk inte förstår för att du inte skrev någon förklaring till exakta hur du menar det är allvarligt.

Varför skrev du ingen förklaring? Det verkar nästan som att det inte är särskilt allvarligt för då hade du ju kunnat skriva om konsekvenserna eller hur?

Jag tror personligen inte det är allvarligt alls.

Tvärtom, det är allvarligt om den globala befolkningen inte minskar! Och när vi inte längre krigar eller dör av sjukdomar, återstår att få folk att frivilligt och fridsamt avstå barn.

Jag vet inte om någon hemlig elit ligger bakom förändringarna i åsikter om barn, men de har valt en bra human metod!
På kort sikt drabbas ekonomin eftersom de unga konsumerar nöjen, bygger boenden, skaffar familjer och konsumerar i högre utsträckning. Även bristen på den arbetskraft som behövs påverkar ekonomin negativt.

På medellång sikt så töms mindre städer på unga, eftersom de flyttar in till de största städerna där kultur och nöjen finns. Samma orsaker som idag. Sedan följer samma mönster i de större städerna, där unga lämnar landet för att hitta nöjen och arbete utomlands.

Kvar blir äldre utan barn och familjer, utan tillräckligt med pengar, och utan ungas initiativkraft, nyfikenhet och behov. Eftersom det inte finns tillräckligt många i arbetsför ålder, saknas pensionssystem, sjukvård och äldreomsorg.

Så på lite längre sikt finns ingen konsumtion (konsumtion är i mycket tjänster). Kvar blir ett fattigt land, utan den glädje som barn och unga ger.

Vi kan ta emot invandrare. Som vi har gjort hittills, vilket lagar sprickorna. Det blir kollisioner och segregationer mellan grupper som idag, men eftersom landet har en egen minskande befolkning, kommer kulturen obönhörligen att skifta till den invandrande unga befolkningens kultur, traditioner och religion. De länder med de största födelsetalen, som även utvandrar, är patriarkala länder i syd.

På kort sikt händer inte så mycket, framför allt inte när man har en stor invandring. Det är även svårt att vända när det väl har börjat eftersom allt färre finns som kan bilda familjer.

Så vi måste förstå att vi snart behöver göra ett aktivt val. Antingen välja en stor invandring och nya kulturella mönster. Eller visa tacksamhet till de som skaffar barn, i stället för att klandra dem med radikalfeministiska idéer om att kvinnor endast ska tänka på sig själva och se män som fienden som förtrycker kvinnor.

Väljer vi det sista så måste samhället, kultur och media börja upphöja unga kvinnor och män som omfamnar traditionella värden, som uppskattar det motsatta könet och vill bilda familjer. För de är framtiden!
Citera
2025-05-02, 09:06
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hygrotork
Det pratas alltid om att inga kvinnor vill ha barn längre. Lustigt nog är jag mer bekymrad av ha svårt att hitta en kvinna som inte vill ha barn, eller som inte redan har. Är liksom helt inställd på att förbli singel i så fall.

Det är en liten skara, men många vill ha ETT barn. Det krävs minst två för att befolkningsmängden inte ska dala.

Jag är själv barnfri och vill inte ha barn, men som du säger så verkar dom flesta svenska kvinnor iallafall vilja ha ett barn.
Citera
2025-05-02, 09:30
Medlem
VidrigKunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Förr hade människor inte samma möjligheter till födselkontroll som vi har i dag.
Förr gällde det att ha många barn så åtminstone några överlevde och kunde ta över familjegården och ta hand om sina gamla föräldrar på ålderns höst. Idag är det ingen jävel som tar hand om sina föräldrar så skit samma om man har barn eller inte.

Nu har jag förvisso barn, som blev till mer eller mindre av misstag (inget jag ångrar i dag) Har passerat "bäst föredatum" för länge sedan nu. Vore jag ung skulle jag inte skaffa barn till det helvete som väntar framöver.

Sverige och stora delar av västvärlden är förlorat. Vi har redan MENA här som ynglar av sig värre än fruktflugor. Våldtäkter på skolorna, 15åringar som mördar och förnedrings-rånar. Ett stundande världskrig.

Inte fan vill man sitt eget kött och blod så ont att födas in i en sådan värld.

Knappast, tror du majoriteten hade sina egna gårdar?
Citera
2025-05-02, 09:31
Medlem
Hygrotorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Det är en liten skara, men många vill ha ETT barn. Det krävs minst två för att befolkningsmängden inte ska dala.

Jag är själv barnfri och vill inte ha barn, men som du säger så verkar dom flesta svenska kvinnor iallafall vilja ha ett barn.

Så kan det nog vara. Det påverkar ju statistiken också. Sen kan jag tycka att om man nu väl ska ha barn så borde två vara minimum. Ensambarn tenderar att bli lite knepiga.
Citera
2025-05-02, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrydVIII

. Eftersom det inte finns tillräckligt många i arbetsför ålder, saknas pensionssystem, sjukvård och äldreomsorg.

Jag har arbetskamrater som är över 80.....

Äldre människor kan fortsätta arbeta upp i åren. Förstås inte lika mycket eller lika hårt eller lika snabbt, men de kan definitivt vara till stor nytta mellan 70-80 om de är friska. Och en mycket stor andel är friska nog att jobba och vara till nytta. Faktum är att arbete och att vara till nytta är bra för äldre personer, förbättrar deras hälsa, och skapar mening.

Så finns det färre unga kommer äldre kunna fortsätta jobba, och de får ta hand om varandra istället för att förvänta sig att unga människor ska ta hand om dom. En omställning, men absolut ingen omöjlighet och det skulle fungera nästan lika bra som idag. På vissa sätt antagligen bättre eftersom äldre människor har mer erfarenhet.
Citera
2025-05-02, 09:35
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Alltså kan du inte nämna en enda civilisation eller ett enda samhälle som självdog pga att de inte var patriarkala. Du kläcker ur dig vad skit som helst som vanligt.

De kommer knappast vinna ett skit om världen runtomkring dem brinner. Vilket den inte kommer att göra, inte pga att kvinnor har samma frihet och självbestämmande som män iallafall.

Tänk ett steg längre nu, jag vet att du kan..

Vilken slutsats tycker du man ska dra av att vi inte känner till några historiska samhällen som inte varit patriarkala? Att de existerar i hemlighet?

Jag tror att mänskliga samhällen har funnits länge nog att de flesta rimliga sätt att organisera sig på har provats. De tendenser vi ser återkomma om och om igen är de som fungerar bäst, det är så evolution fungerar.

Någonstans bör väl ett samhälle ha funnits där kvinnor fått mer makt och fått bestämma över sin egen sexualitet? Men vi hittar inga sådana samhällen förrän i modern tid. Och i just de samhällena så kollapsar födelseltalen.
Citera
2025-05-02, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous

Hans rosling menade på att när alla länder inklusive hela Afrika kommer genomgått industrialiseringen så kommer vi nå ett topp på 20-21 miljarder människor, för att sedan stanna på den siffran.

Sa han detta, verkligen? 20 miljarder! Idag är vi ju 8 miljarder och miljön, klimat går åt helvete redan. Så om det skulle vara någon tröst att befolkningen skulle sluta växa vid 20 miljarder, då var ju Rosling helidiot. 8 är alltså inte hållbart, och 20 skulle ju innebära misär och katastrof.

Så jag hoppas du tagit fel på siffrorna, annars är mänskligheten verkligen fucked. Och kommande generationer har ett helvete att se fram emot.
Citera
2025-05-02, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
När jag säger svenskar pratar jag inte om svenska medborgare utan om etniska svenskar. Ursprungsbefolkningen i Sverige, de som härstammar härifrån.

Dessa blir färre och färre eftersom födelsetalen är så låga.

Sen blir vi fler personer och medborgare i Sverige eftersom vi har en stor invandring till Sverige och för att vi delar ut över 50 000 medborgarskap per år.

Japans låga födelsetal beror inte på att landet är patriarkalt då Japan förmodligen är mindre patriarkalt än någonsin.

Jag förstår utmärkt att du tillhör den rätt korkade klick som anser att endast en viss sort av blandning av gener går att kalla för svenskar....ex mixen av ursvenskarna + 2:a invandringsvågen österifrån + övriga invandringsvågor fram till våra dagar...frågan är var nånstans du sätter din gräns...är det vid invandringsvågen från Italien på 50 talet ex. eller tidigare? eller senare?
eller är det pga vilken hudfärg som invandrat senast? Kanske jag får påminna dig om att ursvenskarna...alltså de som VERKLIGEN har rätt kalla sig för svenskar, eftersom de var först av alla, var mörkhyade.

Svensken är, och har alltid varit, en salig mix av allt möjligt, både genetiskt och kulturellt.
Antigen klarar man se den helhetsbilden eller så klarar man inte.

Japans låga nativitetstal handlar om en kombination av modernt samhälle (med preventivmedel, grundläggande mänskliga rättigheter för kvinnor ex.) och patriarkala strukturer ( som att män inte gör ett skit för att ta hand om sina barn, äldre etc... så att kvinnor tvingas dubbelarbeta tom trippelarbeta för att ha chansen att kunna vara någorlunda självständiga ekonomiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in