Citat:
Ursprungligen postat av
Onanikrem
Förr hade människor inte samma möjligheter till födselkontroll som vi har i dag.
Förr gällde det att ha många barn så åtminstone några överlevde och kunde ta över familjegården och ta hand om sina gamla föräldrar på ålderns höst. Idag är det ingen jävel som tar hand om sina föräldrar så skit samma om man har barn eller inte.
Nu har jag förvisso barn, som blev till mer eller mindre av misstag (inget jag ångrar i dag) Har passerat "bäst föredatum" för länge sedan nu. Vore jag ung skulle jag inte skaffa barn till det helvete som väntar framöver.
Sverige och stora delar av västvärlden är förlorat. Vi har redan MENA här som ynglar av sig värre än fruktflugor. Våldtäkter på skolorna, 15åringar som mördar och förnedrings-rånar. Ett stundande världskrig.
Inte fan vill man sitt eget kött och blod så ont att födas in i en sådan värld.
Fel. Andra generationens invandrartjejer får färre barn än svenskättlingar. Det är invandrarungdomar i förorter som drabbats mest av våldtäkter, mord och rån. Vi som bor i trygga områden drabbas främst genom att vi får betala för skiten via skattsedeln.
Det är ute nu att säga att invandringen är en investering inför framtiden, och att de är räddningen när svenskar får för få barn. Men faktum är att fortfarande behöver vår ekonomi fler arbetskraftsinvandrare särskilt sådanna med lön över medel. T.ex. forskare, ingenjörer, släkare och andra utländska experter som kan generera jobb åt oss andra. Så att vi inte blir fattigpensionärer. Men just nu flyttar väldigt många invandrare från Sverige, nettoinvandringen är inte särskilt stor. Vi tog emot fler asylinvandrare än vi klarar kring 2016, men sedan förra sosse-regeringen 2020 har vi rekordlågt antal asylsökande och tar emot ganska få (förutom ukrainarna). Nuvarande regering tar fortfarande emot många högavlönade arbetskraftsinvandrare och deras familjer. Bra!
Du är dyster, och jag är rätt positiv inför framtiden. Världsekonomin och den globala hälsan har snabbt blivit bättre och bättre, åtminstone innan Trump. Sverige är fortfarande ett rikt land. Klimatförändringarna är ett mörkt moln, men Sverige tjänar mer på klimatförändringarna än vi förlorar. Globalt har klimatförändringen redan kostat lite mer än det har gynnat ekonomin, men om Kina slutar bygga ut deras kolkraft, och Trump bromar Kinas och världens ekonomi, finns det en chans att klimatproblemen blir hanterbara i de flesta länder.
Men du kan ha rätt om världskrig. Minst en gång vart hundrade år har Europa haft storkrig, senast i form av två världskrig, så det borde vara dags igen. Småkrigen (ofta proxykrig mellan väst och öst) minskade från ww2 fram till 2010, men sedan dess har det börjat att öka igen. Bl.a. pga ryssars inblandning, och att USA inte vill vara världspolis. Men ryssar startar knappast världskrig utan stöd av Kina. Att Trump begränsar Kinas ekonomi gör å ena sidan att deras krigsapparat inte byggs ut så snabbt, men å andra sidan kan det provocera fram världskrig på sikt.