2025-04-30, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Det som särskiljer Börssnack är att det finns ett antal användare som verkligen tillför kvalitetsinlägg och som gör bra analyser. Det är ovanligt, då aktieforum i regel spammas ner av folk som vill haussa upp bolag de äger själva.

Vände vid dörren när jag reggade på Börssnack för några år sen, kändes som Avanza forum (inte en komplimang till Avanza.)

Shareville var bra också, men Nordnet verkar ha prioriterat ned plattformen. Känns bara som det är här på flashback man kan läsa vettiga grejer fortfarande, mycket dårar också men dem blir ju genomlysta av forumet, till skilland från discord-grupper & Avanza där folk genuint tror på att det kanske är köpläge i SAS dagen innan det avnoteras, man vet ju aldrig...!
Citera
2025-04-30, 23:03
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Hade vart najs med en ny underkategori börssnack. FB forum formatet är ju egentligen bättre än börssnacks sida som ska bort.

Om det ska till ett underforum för att en massa pengakåta pseudojudar ska diskutera börsen så kräver jag att underforumet Resekompisar öppnas igen, så att jag kan hitta roligt folk att resa med i sommar! Det är liksom bara på Flashback man kunde skriva typ (letar resekompis till Almedalen. Tänker röka gräs, bra om du också gör det. Inga bögar eller vänsterpartister) och faktiskt hitta folk som delade ens åsikter. (Bara ett exempel)

Är man lika uppriktig på vilket annat forum som helst så blir du bannad ögonaböj!!
Citera
2025-05-01, 00:45
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Det som särskiljer Börssnack är att det finns ett antal användare som verkligen tillför kvalitetsinlägg och som gör bra analyser.
Det är ovanligt, då aktieforum i regel spammas ner av folk som vill haussa upp bolag de äger själva.

Det finns några här som skriver kunnigt och insatt om aktier. Flashbacks format och moderering är dessutom överlägsen den på Börssnack.

Hade Crimpen och en bunt andra kvalitetsskribenter börjat skriva här istället, hade det inneburit ett rejält lyft för ekonomiforat. Det hade blivit en helt annan nivå och helt andra bolag som lyfts.

Flashback hade avsevärt högre kvalitet generellt förr, men speciellt ekonomiforumet är drabbat av totalt intetsägande tips, eller så (vanligare) blir det bara sågningar av varandra.
Citera
2025-05-02, 02:25
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Skribenten ”Brosa” som även skriver här emellanåt är iaf en som försöker locka hit folk från börssnack.
”Utmaningen” har ju redan funnits här under en tid och hade varit kul om den kunde göra det igen.
Ja, utmaningen var här 2023 efter att BörsSnack försvunnit och det var tal om de inte skulle komma upp igen. (FB) Utmaningen 2023

Citat:
Ursprungligen postat av DamnStonks
Shareville var bra också, men Nordnet verkar ha prioriterat ned plattformen. Känns bara som det är här på flashback man kan läsa vettiga grejer fortfarande, mycket dårar också men dem blir ju genomlysta av forumet, till skilland från discord-grupper & Avanza där folk genuint tror på att det kanske är köpläge i SAS dagen innan det avnoteras, man vet ju aldrig...!
Just det med ja-sägare och hausseare stör mig enormt. Skriver man något kritiskt blir folk arga och ifrågasätter varför man skriver i tråden.

Om jag presenterar ett case vill jag främst av allt ha sakliga argument mot mitt case. Jag tittar alltid på nedsida och är fullt medveten om min confirmation bias, så jag vill gärna ha oberoende feedback.

Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Flashback hade avsevärt högre kvalitet generellt förr, men speciellt ekonomiforumet är drabbat av totalt intetsägande tips, eller så (vanligare) blir det bara sågningar av varandra.
Det kanske var bättre för ca 15 år sedan när undertecknad var moderator i bland annat ekonomiforumet?
På den tiden var vi ett gäng stockpickers som regelbundet letade intressanta nya case och debatterade dem här.
Citera
2025-05-02, 13:55
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Just det med ja-sägare och hausseare stör mig enormt. Skriver man något kritiskt blir folk arga och ifrågasätter varför man skriver i tråden.

Om jag presenterar ett case vill jag främst av allt ha sakliga argument mot mitt case. Jag tittar alltid på nedsida och är fullt medveten om min confirmation bias, så jag vill gärna ha oberoende feedback.

Så verkar det vara överallt. Jag är inte medlem på Placera, men brukar ibland läsa inlägg när jag kollar upp aktier på Avanza. Det förekommer enstaka klassinlägg, men oftast är det låg kvalitet i trådarna, många haussare och om nån inte håller med blir de sura och tycker att dessa är negativa och förstör stämningen. Discord verkar vara ännu värre. På Rika tillsammans är det bara indexfonder som gäller, som bekant

Citat:
Det kanske var bättre för ca 15 år sedan när undertecknad var moderator i bland annat ekonomiforumet?
På den tiden var vi ett gäng stockpickers som regelbundet letade intressanta nya case och debatterade dem här.

Synd att man inte var med då. Det låter som en härlig tid
Citera
2025-05-03, 18:27
Medlem
Om några lirare som crimpen, lordcashpoint, whimsical mfl kommer över och håller låda på Flashback, dvs bidrar med aktivitet och positivitet, ja då följer många andra efter och då uppnås en kritisk massa på Flashback Aktieforum.
Citera
2025-05-05, 10:46
Medlem
Hade det fungerat med en egen inloggning till just den aktiedelen?

Flashback har många fördelar, men här tror jag att en nackdel hade varit att det hade kommit in lite för många personer från "vanliga flashback" in i aktietrådarna och dragit in för mycket allmänt snack. Så fort en tråd om t.ex. Volvo hade dykt upp i "Nya inlägg" hade någon flashbackare klickat sig in och skrivit "jAg kjÖpte meG en Merssedezz, mö bettre änn VOlvo" i en tråd om AB Volvos Q4 och så hade seriösa skribenter tröttnat.

Alla hade alltså kunnat registrera sig till aktiedelen med, men några människor som har 0 intresse för aktier hade säkert inte gjort det och så hade kommentarerna från dessa kunnat hållas borta.
Citera
2025-05-05, 12:39
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Så verkar det vara överallt. Jag är inte medlem på Placera, men brukar ibland läsa inlägg när jag kollar upp aktier på Avanza. Det förekommer enstaka klassinlägg, men oftast är det låg kvalitet i trådarna, många haussare och om nån inte håller med blir de sura och tycker att dessa är negativa och förstör stämningen. Discord verkar vara ännu värre. På Rika tillsammans är det bara indexfonder som gäller, som bekant
Jag Discord-trådarna är direkt löjliga. Håller med om Placera.

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Om några lirare som crimpen, lordcashpoint, whimsical mfl kommer över och håller låda på Flashback, dvs bidrar med aktivitet och positivitet, ja då följer många andra efter och då uppnås en kritisk massa på Flashback Aktieforum.
Tror du har helt rätt. Skulle det bli högre aktivitet bland kvalitetsskribenter här igen, skulle fler bli aktiva. Då ska skulle även jag börja skriva igen om värdeinvesterar-case.

Citat:
Ursprungligen postat av JAQ

Flashback har många fördelar, men här tror jag att en nackdel hade varit att det hade kommit in lite för många personer från "vanliga flashback" in i aktietrådarna och dragit in för mycket allmänt snack. Så fort en tråd om t.ex. Volvo hade dykt upp i "Nya inlägg" hade någon flashbackare klickat sig in och skrivit "jAg kjÖpte meG en Merssedezz, mö bettre änn VOlvo" i en tråd om AB Volvos Q4 och så hade seriösa skribenter tröttnat.

Alla hade alltså kunnat registrera sig till aktiedelen med, men några människor som har 0 intresse för aktier hade säkert inte gjort det och så hade kommentarerna från dessa kunnat hållas borta.
Det tror jag tyvärr inte är realistiskt. Misstänker att administrationen här inte är intresserade av en sådan förändring.

Fast jag tycker nog inte det problemet är så stort. Enstaka sådana inlägg dyker upp men de som skriver dessa stannar sällan i tråden.
Då är problemet Placera har med hausse-spammare som blir arga av kritik, mycket jobbigare.
Citera
2025-05-05, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ

Fast något större problem med att folk skriver OT i aktietrådarna upplever inte jag och ser man det är det ju bara att rapportera inläggen. Problemet med att vissa användare bara skriver lågkvalitativa inlägg löser knappast separat inlogg. Det hade däremot varit bra om ignore-funktionen kom tillbaka så man kunde blocka sådana användare. Personligen filtrerar jag dock bort inläggen från sådana användare med ett custom filter i min adblocker och det funkar nästan lika bra. Största problemet är ju bristen på kvalitativa inlägg som jag antar beror på att det finns andra sociala medier som folk föredrar för att skriva sådana nuförtiden.
Citera
2025-05-05, 15:03
Medlem
Citat:

Tror du har helt rätt. Skulle det bli högre aktivitet bland kvalitetsskribenter här igen, skulle fler bli aktiva. Då ska skulle även jag börja skriva igen om värdeinvesterar-case.

Det är full aktivitet på Börssnack vad gäller alternativ till Börssnack. Skall det startas nytt forum, skall det migreras till Placera eller skall det kanske köpas loss Börssnack från DI? Men det behöver ju inte vara svårare än att alla dessa personer idag startar konto på Flashback och sätter igång. På Flashback kan dom dessutom skicka meddelanden till varandra, vilket inte går på Börssnack, Placera eller Nordnet.

Hur svårt skall det vara att komma över och starta trådar om aktier och börs på Flashback?
Citera
2025-05-05, 15:33
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Finns en tråd om Aktieanalytikern, tror inte det behövs mer än så!

Ett nytt delforum som AA är moderator för? Om han nu kan sänka sig till nivån här?
Citera
2025-05-05, 19:07
Medlem
Ett första steg vore i så fall att återinföra möjligheten att ignorera användare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in