2025-05-31, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Ja, livet kan faktiskt vara båda två

Ja faktiskt. Det gäller att passa på med det medvetande man har nu. Imorgon så kan det vara över för alltid. Vad har vi att förlora egentligen med ett troligt utslocknande runt hörnet? Inte mycket...
Citera
2025-06-01, 16:18
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja faktiskt. Det gäller att passa på med det medvetande man har nu. Imorgon så kan det vara över för alltid. Vad har vi att förlora egentligen med ett troligt utslocknande runt hörnet? Inte mycket...

När man dricker öl eller har sex så får livet en mening. Sedan att det inte finns en fader i himmlen som vakar över våra handlingar. Ja, det är en annan sak.
Citera
2025-06-01, 16:47
Medlem
Citat:

Precis, allt handlar egentligen om att släppa taget. Lära sig leva i den faktiska verkligheten och inte i någon fantasivärld om vad du hade önskat skulle vara fallet. Det är den svåraste biten, men när man förhoppningsvis väl kommer dit så. Och som du säger, vi har inte minsta kontroll över livsvillkoren. Det finns liksom inget som är möjligt att göra åt det här dilemmat.
Citera
2025-06-01, 16:56
Medlem
Citat:
När man dricker öl eller har sex så får livet en mening. Sedan att det inte finns en fader i himmlen som vakar över våra handlingar. Ja, det är en annan sak.

Så kan det vara.
Själv tycker jag kärleken ger mening till livet, vilket kan låta lite banalt förstås.
Att älska: en människa, en plats, ett ögonblick, är att säga ja till det flyktiga, utan att kräva evighet.
Det är att bära sin sten uppför berget med öppna ögon, och ändå le.
Citera
2025-06-01, 18:51
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Precis, allt handlar egentligen om att släppa taget. Lära sig leva i den faktiska verkligheten och inte i någon fantasivärld om vad du hade önskat skulle vara fallet. Det är den svåraste biten, men när man förhoppningsvis väl kommer dit så. Och som du säger, vi har inte minsta kontroll över livsvillkoren. Det finns liksom inget som är möjligt att göra åt det här dilemmat.

Javisst bärs och andra nöjen kan vara hela meningen med livet, väldigt mycket talar väl för att just starköl har något med livets mening att göra i alla fall.

Dessutom blir man avslappnad och fin av öl och vin och lägger man även till lite sex så börjar vi prata om en livskvalitet som det hämmade kyrkfolket aldrig kommer i närheten av 🙂
Citera
2025-06-02, 19:11
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Så kan det vara.
Själv tycker jag kärleken ger mening till livet, vilket kan låta lite banalt förstås.
Att älska: en människa, en plats, ett ögonblick, är att säga ja till det flyktiga, utan att kräva evighet.
Det är att bära sin sten uppför berget med öppna ögon, och ändå le.

Påminner om det som schopenhauer sade. Att evigheten finns i konsten.
Synd bara att poetisk njutning inte går hem lika bra hos alla.
Citera
2025-06-02, 19:16
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Javisst bärs och andra nöjen kan vara hela meningen med livet, väldigt mycket talar väl för att just starköl har något med livets mening att göra i alla fall.

Dessutom blir man avslappnad och fin av öl och vin och lägger man även till lite sex så börjar vi prata om en livskvalitet som det hämmade kyrkfolket aldrig kommer i närheten av 🙂

Man får lite ont i magen av tanken på att kyrkofolket anpassar hela sina liv efter en saga.
Om inget annat borde de kunna unna sig lite nattvardsvin.
Citera
2025-06-02, 20:11
Medlem
Citat:

Egentligen borde man vara full så ofta som det bara går. Det är bara då man är i fas med livsvillkoren. Man bryr sig lika lite om vad som händer som universum bryr sig om dig. Alkoholen mattar vanföreställningarna om mening och betydelse. Ge mig ett underskönt rus och skjut mig i huvudet.
Citera
2025-06-02, 21:41
Medlem
Citat:
Man får lite ont i magen av tanken på att kyrkofolket anpassar hela sina liv efter en saga.

Som Simone de Beauvoir skrev, att om livets enda syfte vore att komma till himlen (eller något slags evigt liv efter döden), så skulle själva livet förlora sitt värde och det vore egentligen bäst att inte leva alls.

Nej bättre att ta chansen och leva ett så autentiskt liv man kan, vilket inte är så illa.
Som hon skrev:
"To exist is to dare to throw oneself into the world."
Citera
2025-06-03, 16:28
Medlem
Citat:

Haha ja jag håller med. Jag har aldrig förstått poängen med att tro på sagor. Barnen får tro på sagor men det är töntigt när vuxna gör det.
Citera
2025-06-03, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Egentligen borde man vara full så ofta som det bara går. Det är bara då man är i fas med livsvillkoren. Man bryr sig lika lite om vad som händer som universum bryr sig om dig. Alkoholen mattar vanföreställningarna om mening och betydelse. Ge mig ett underskönt rus och skjut mig i huvudet.

Yes man kan göra precis som man vill. Alkohol, religion, äktenskap etc. Allt är bara tillfälliga nöjen.
Citera
2025-06-03, 17:41
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Haha ja jag håller med. Jag har aldrig förstått poängen med att tro på sagor. Barnen får tro på sagor men det är töntigt när vuxna gör det.

Våra hjärnor är gjorda för att se mönster och skapa berättelser. Det har vi gjort sedan vi levde i grottor.
Det är omöjligt att vara 100% rationell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in