2025-06-03, 17:48
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Som Simone de Beauvoir skrev, att om livets enda syfte vore att komma till himlen (eller något slags evigt liv efter döden), så skulle själva livet förlora sitt värde och det vore egentligen bäst att inte leva alls.

Nej bättre att ta chansen och leva ett så autentiskt liv man kan, vilket inte är så illa.
Som hon skrev:
"To exist is to dare to throw oneself into the world."

Ja, då vore detta livet högst ynkligt och oviktigt jämfört med livet i himmlen.
Många känner att man behöver en mening, det går att rikta meningen åt att göra det bättre för sig i detta livet istället för att drömma om ett efterliv.
Förutsättningarna är inte perfekta här på jorden. Men det går att finna mening i kampen om man verkligen vill och är tillräckligt stark.
Citera
2025-06-03, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Våra hjärnor är gjorda för att se mönster och skapa berättelser. Det har vi gjort sedan vi levde i grottor.
Det är omöjligt att vara 100% rationell.

Ja det verkar vara nackdelen med människans höga intelligens - behovet av dom påhittade sagorna med lyckligt slut 😂
Citera
2025-06-03, 19:27
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja det verkar vara nackdelen med människans höga intelligens - behovet av dom påhittade sagorna med lyckligt slut 😂

Jag hoppas ändå på att verkligheten ger ett bra slut🥺
Lights out är ju väldigt behagligt.
Citera
2025-06-03, 20:16
Medlem
Citat:
Jag hoppas ändå på att verkligheten ger ett bra slut🥺
Lights out är ju väldigt behagligt.

Haha japp 😂

Ja lights out verkar vara det enda som finns på menyn. Man får anpassa sig därefter och köpa läget.
Citera
2025-06-03, 20:38
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Haha japp 😂

Ja lights out verkar vara det enda som finns på menyn. Man får anpassa sig därefter och köpa läget.

Men lights out är ganska nice.
Om det finns ett evigt liv efter döden så känns det inte lika säkert o problemfritt.
Citera
2025-06-03, 20:55
Medlem
Citat:
Haha japp 😂

Tänk, varenda en som någonsin levt genom historien har inte en susning om att dom en gång gjorde det. Samma för oss snart.
Citera
2025-06-04, 09:06
Medlem
Citat:
Men lights out är ganska nice.
Om det finns ett evigt liv efter döden så känns det inte lika säkert o problemfritt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Tänk, varenda en som någonsin levt genom historien har inte en susning om att dom en gång gjorde det. Samma för oss snart.

Yes knockout fungerar alltid bra. Aldrig några klagomål från dom medvetslösa.
Citera
2025-06-04, 09:32
Medlem
Sun Rulers avatar
Tjäna Gud.

Familj, jobba, spara, investera, resa och sedan flytta från Sverige.

Samtliga betingar en stor mening i mitt liv.
Citera
2025-06-04, 16:09
Medlem
Citat:
Yes knockout fungerar alltid bra. Aldrig några klagomål från dom medvetslösa.

Fy fan vad sorgligt alltså. Svårt att komma över hur futilt allt är. Men givetvis är det lights out, vi hade vetat om det fanns en skapare, en själ, eller en andevärld. Naturligtvis är allt bara sagor, det har aldrig funnits något hopp mer än i fantasin.
Citera
2025-06-05, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Fy fan vad sorgligt alltså. Svårt att komma över hur futilt allt är. Men givetvis är det lights out, vi hade vetat om det fanns en skapare, en själ, eller en andevärld. Naturligtvis är allt bara sagor, det har aldrig funnits något hopp mer än i fantasin.

Haha ja där får ju optimisterna ett problem med deras filosofi. "Jag älskar livet så därför älskar jag att det bara är tillfälligt"😂
Citera
2025-06-05, 10:27
Medlem
Numer se till att jag har det så gott jag kan.
Nedräkningen har börjat...
Citera
2025-06-05, 15:26
Medlem
Citat:
Haha ja där får ju optimisterna ett problem med deras filosofi. "Jag älskar livet så därför älskar jag att det bara är tillfälligt"😂

Ja det är lite dubbla budskap minst sagt. Jag har prövat leva på flera sätt. Och har upplevt det mesta som jag velat göra. Det finns liksom ingen framtid där jag ser mig själv må okej. Allt blir bara sämre nu. Jag känner mig tyvärr färdig med livet. När läget såg ljusare ut vann jag en hel del. Men nu är det förlorat och några nya vinster i horisonten lär knappast synas till. Man får va glad för det man fick ut helt enkelt. Hade önskat det fanns dödshjälp för en utmattad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in