2025-06-27, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockfordroad
Det finns trådar om meningen med livet men ingen om vilka kvarvarande meningar ni upplever er ha kvar. Meningen med livet är subjektiv och kan endast kännas av envar själv, aldrig av någon annan. Era liv är inte min business medan mitt liv endast är min angelägenhet.
Vilka meningar eller syften med era liv var relevanta förr i tiden men som ni lämnat bakom er och passerat? Vad hände som förändrade er?

Jag vill hitta en snyggare och bättre tjej än mitt ex. Skaffa barn med denne okända partner. Men har ganska höga krav. Vill ha revansch efter att mitt ex lämnade mig. Patetiskt? Vet inte men man vill ju alltid framåt och bättre inte sant?

Vill komma upp en ordentlig lön typ x1,5-2 medianlönen. Känna hur det känns. Aldrig legat över median. Nu ligger jag exakt på den nästan.

Komma upp i ett kapital på 5 mkr eller 500 000 dollar. Känna hur det känns.

Annars har jag inga speciell mening. Få ordning på mitt alkohol problem samt bli starkare än någonsin tidigare. Vill väl bara utvecklas framåt. Det är när man går bakåt som man blir riktigt deprimerad tror jag. Eller vad säger ni?
Citera
2025-06-27, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Ja det är väl det bästa, att inte bli bitter. Men det är väl inget man kan styra över i slutet av dagen å med åldern. Man vet ju aldrig om man får nån sjukdom eller får vara med om saker i livet som i slutändan gör en "bitter". Sen tror jag inte att man vill bli så gammal i detta land. Bara se nu hur lite åldringarna betyder för staten då det inte satsas så mycket på dom. Blir ju sämre å sämre äldreomsorgen.

Ja bitter är svårt att styra över. Som du säger kan nog alla bli det..gäller att inte stanna i det?
Citera
2025-06-27, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Göra om kanske är svårt ibland.
Men göra rätt kan man ju göra hädanefter.
Efter ett tag kanske man kan försonas med sig själv om man kan bevisa för sig själv att man inte är helt dum i skallen.
Å sluta slå på sig själv.
Så har det varit för mig i alla fall.
Jag drogade och gjorde bort mig, tabbade mig. Levde ett liv i sus och dus som var dyrt.
Idag får jag ut det jag vill av livet och har inget mer att önska.
Jag önskar nämligen inte så mycket mer än det jag har.
Om man inte kan få det man älskar får man älska det man kan få.
----------
Livet kan verkligen vara piss, så ursäkta mitt banala svar. Men meningen med ditt liv borde väl vara att försöka kravla dig upp ur ditt mörka hål så sakteliga och försonas med tabbar du gjort.

Kan känna igen mig. Meningen för mig är att ställa allt till rätta. Att hitta en ny kärlek
Citera
2025-06-27, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Tjäna Gud.

Familj, jobba, spara, investera, resa och sedan flytta från Sverige.

Samtliga betingar en stor mening i mitt liv.

Om din fru lämnar dig..Vad gör du då?

Känner du fortfarande mening?
Citera
2025-06-27, 11:05
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Om din fru lämnar dig..Vad gör du då?

Känner du fortfarande mening?
Det skulle vara en mycket stor förlust att förlora sin livspartner, men då får jag försöka hålla fast vid de andra sakerna som ger mitt liv en mening.
Citera
2025-06-27, 12:06
Moderator
Ruskigbusss avatar
Man får kanske skilja mellan meningen med livet och vad som ger livet mening?

Meningen med livet ändras genom åren. När man var ung var meningen att lära sig och växa upp.
Sedan kanske det var att fortplanta sig för en del, att etablera sig., att lära sig nya saker.

När man väl hade sitt på det torra, att hjälpa andra. Bidra med något positivt i omvärlden.

Det som ger mig mening är bland annat de människor och djur jag omger mig med. Sen hade det varit trevligt att avrunda med ett boende i varmare breddgrader.

Och som någon klok person har sagt - att man dör nyfiken.
Citera
2025-06-27, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Man får kanske skilja mellan meningen med livet och vad som ger livet mening?

Meningen med livet ändras genom åren. När man var ung var meningen att lära sig och växa upp.
Sedan kanske det var att fortplanta sig för en del, att etablera sig., att lära sig nya saker.

När man väl hade sitt på det torra, att hjälpa andra. Bidra med något positivt i omvärlden.

Det som ger mig mening är bland annat de människor och djur jag omger mig med. Sen hade det varit trevligt att avrunda med ett boende i varmare breddgrader.

Och som någon klok person har sagt - att man dör nyfiken.
Helt riktigt meningen är inget statiskt, tror det är ett av misstagen de som säger att det inte finns någon mening i livet gör. De tror det skall finnas någon allmängiltig.

Sedan kommer man långt med ”att man dör nyfiken”
Det finns gott om forskning som visar hur viktigt det är att ständigt lära sig nya saker även vid hög ålder.
Håller inte bara sinnet ungt utan även ”hårdvaran”
Citera
2025-06-27, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Helt riktigt meningen är inget statiskt, tror det är ett av misstagen de som säger att det inte finns någon mening i livet gör. De tror det skall finnas någon allmängiltig.

Sedan kommer man långt med ”att man dör nyfiken”
Det finns gott om forskning som visar hur viktigt det är att ständigt lära sig nya saker även vid hög ålder.
Håller inte bara sinnet ungt utan även ”hårdvaran”

Meningen med tex en utbildning är att den leder till en examen som är användbar för att göra karriär.

Men vad har du för användning av ditt liv efter att du dött?
Citera
2025-06-27, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Meningen med tex en utbildning är att den leder till en examen som är användbar för att göra karriär.

Men vad har du för användning av ditt liv efter att du dött?

Strunt resonemang, skulle inga upplevelser ha ett värde bara för de inte vara för evigt?
Det vi äter blir bokstavligt talat skit men det hindra inte oss från att uppskatta en god måltid.
Eller en konsert, vem kommer ihåg varje not? Upplevelsen har givetvis ett värde inte bara minnet av den.

Meningen med livet finns i livet, att fixera på döden leder ingenstans.
Citera
2025-06-27, 15:47
Medlem
Citat:
Strunt resonemang, skulle inga upplevelser ha ett värde bara för de inte vara för evigt?
Det vi äter blir bokstavligt talat skit men det hindra inte oss från att uppskatta en god måltid.
Eller en konsert, vem kommer ihåg varje not? Upplevelsen har givetvis ett värde inte bara minnet av den.

Meningen med livet finns i livet, att fixera på döden leder ingenstans.

Du svarade inte på frågan min vän. Du underskattar döden och du överskattar det tillfälliga
Citera
2025-06-27, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Du svarade inte på frågan min vän. Du underskattar döden och du överskattar det tillfälliga

Jag tyckte jag var tydlig men här är det igen.

Meningen med livet finner vi i livet inte före eller efter.
Citera
2025-06-27, 16:20
Medlem
Citat:
Jag tyckte jag var tydlig men här är det igen.

Meningen med livet finner vi i livet inte före eller efter.

Där är vi helt överens, kortsiktigt så kan livet vara mycket meningsfullt men långsiktigt så är det alltid meningslöst eftersom livet försvinner med tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in