Citat:
Ursprungligen postat av
rockfordroad
Det finns trådar om meningen med livet men ingen om vilka kvarvarande meningar ni upplever er ha kvar. Meningen med livet är subjektiv och kan endast kännas av envar själv, aldrig av någon annan. Era liv är inte min business medan mitt liv endast är min angelägenhet.
Vilka meningar eller syften med era liv var relevanta förr i tiden men som ni lämnat bakom er och passerat? Vad hände som förändrade er?
När jag var ung så fanns inga tankar på meningen med livet. Jag saknar den tiden, för allt kändes så enkelt. Jag tog dagen som den kom och planerade sällan något på samma sätt som jag kan göra idag.
I takt med att man utvecklas så verkar den färdigheten försvinna och istället ersätts den med tankar på mening och annat som ibland kan vara jobbigt att tänka på, men samtidigt väldigt intressant.
Människor är olika och när vissa bara kan glida med livet på samma sätt som förr, så funderar andra på meningen med allt. Jag är någonstans mittemellan. Ibland kan tankarna på meningen med allt vara härliga och ibland lite smått deprimerande.
Det jag personligen har fått lära mig är att acceptans är en stor grundpelare i livet. Om man inte kan acceptera allt som sker i livet, så kan man heller inte må bra. Det man inte kan förändra bör man acceptera, för att lägga fokus på något som är meningslöst är att lägga fokus på att må dåligt. Att finna en balans i det tänket är för mig en del av min mening med livet.
Ytliga saker som mer pengar och prylar har jag lämnat bakom mig. Det är bara tankar som kan få en att må dåligt och behöver inte ha någon plats i mitt liv. Alla vill säkert ha ett bättre liv på ett eller annat sätt, men är det egentligen så viktigt? Det jag ser som meningen med livet är att lära sig hantera dessa "fällor" och vara nöjd ändå. Mitt inre mående är viktigare än den yta jag vill att andra ska se.