2025-04-28, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Markeringen låg vid max när jag köpte bilen.
Nu är 2,5 dl förbrukat efter 800 mil och 9 månader.
Min tanke är jag nog inte skulle behöva fylla på innan service, eftersom jag tänkt serva bilen senast ett år efter förra servicen, vilket alltså blir om ca 3 månader.

Men du har ju rätt i att det inte skadar att ha en oljeflaska i reserv om det skulle behövas.

Men frågan är om det finns någon poäng i att fylla på 2,5 dl nu.

2,5 dl på 800 mil är inget på en lite äldre motor.

Nej, det finns ingen poäng att hela tiden ligga på max.
Citera
2025-04-28, 14:58
Medlem
Antivalents avatar
Tar 2 minuter och kostar 100kr max att fylla på 2,5dl olja.

Om det ger dig sinnesro så fyll på, men bilen i sig behöver det inte tills den säger till.
Citera
2025-04-28, 16:11
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Oj jag trodde att drivlinan på en elbil skulle hålla bilens livlängd+lite till, där verkar det som att någon ingenjör har fuckat uppr rejält. Fick du det på garanti?
Första motorn fick jag på garantin.
Men den andra motorn plus renovering av växellådan fick jag stå för själv, kostade knappt 60.000 kronor.
Men då hade bilen rullat 19.200 mil.

Motorerna är en svaghet på många elbilar, äldre Tesla Model S har samma typfel som ZOE, att motorlagerna skär.
Även Kia och Hyundai har problem med motorerna på sina elbilar.
Så det är definitivt något man bör kolla upp innan köp.
Citera
2025-04-28, 16:18
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Är det någon som vet ca hur mycke olja det går åt på ett år?
Ca hur mycke man kan ha som rutin.

Min har förbrukat 2,5 dl på 800 mil och 9 månader.
Det är väl helt ok tycker jag.
Men det är en Audi V6 Diesel.
Bensinarna förbrukar ofta mer.

Jag hade en Peugeot 308 från 2016 innan, bensin.
Den hade bara rullat 11.000 mil, var servad enligt bok, men ändå var motorn kass efter 11.000 mil, drack 1 liter olja på 80 mil..
Och ja.. det var den ökända motorn från helvetet.. Pure-tech motorn som sitter i ett flertal nyare Citroen och Peugeot bensinbilar.
Citera
2025-04-28, 16:22
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nej, det har ingen betydelse om nivån är på max eller min, det är därför spannet finns där. Du behöver inte fylla på.
När nivån når min då fyller du på.

Ja och bilen kommer att berätta när den vill ha olja. Man får upp ett meddelande.
Gör ingenting. 800 mil är nada. Hade den gått 3000 mil är det en annan sak.
Citera
2025-04-28, 17:57
Medlem
Citat:
Ingen oljesticka? Låter som en konstig utveckling...

Har väl varit så ett antal år nu?
Citera
2025-04-29, 08:12
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Första motorn fick jag på garantin.
Men den andra motorn plus renovering av växellådan fick jag stå för själv, kostade knappt 60.000 kronor.
Men då hade bilen rullat 19.200 mil.

Motorerna är en svaghet på många elbilar, äldre Tesla Model S har samma typfel som ZOE, att motorlagerna skär.
Även Kia och Hyundai har problem med motorerna på sina elbilar.
Så det är definitivt något man bör kolla upp innan köp.

Aja det var ändå relativt "demokratisk" prissättning på det motorbytet, tror inte Renault gick med vinst på det. Kosntigt att inte maskiningenjörerna på Tesla och Renault klarar av basic val av maskinelement.

aja, enough OT för idag, men alltid kul att följa dina bilhistorier
Citera
2025-04-29, 08:21
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Har väl varit så ett antal år nu?

Inte alla fabrikat
Citera
2025-04-29, 08:22
Medlem
Citat:
Inte alla fabrikat

Kanske inte men verkligen ingen nytt fenomen.
Citera
2025-04-30, 00:36
Medlem
Lite OT, men 5 dl mellan min o max var inte mycket, normalt är det 1 liter.
Citera
2025-04-30, 09:14
Medlem
Citat:
Verkar inte som att någon hittills har kunnat svara på frågan.
Är det generellt överhuvudtaget någon poäng med att fylla på 2,5 dl olja efter 9 månader och 800 mil om bilen ska servas enligt serviceintervall på 12 månader?

Är det bättre för motorn om oljenivån ligger på Max, istället för mitt emellan Min och Max?

Det låter normalt och som en ganska låg förbrukning för en modern motor (särskilt från VAG) Kör vidare. SÅ länge nivån är över Min så gör ingenting. Du ska ju snart byta olja på service
Citera
2025-04-30, 09:49
Medlem
Citat:
Oj jag trodde att drivlinan på en elbil skulle hålla bilens livlängd+lite till, där verkar det som att någon ingenjör har fuckat uppr rejält. Fick du det på garanti?
Livslängd idag brukar vara garantitiden. Det skriver de även i många avtal idag. Så är garantin 10 år som på de flesta bilar så är livslängden 10 år. Förr betydde det något annat men idag är det oftast garantitiden. Som sagt så står det i avtalet vad "livstid" innebär. Likadant som att steam fick uppdatera sina avtal med kunderna och klargöra att man inte köper något spel utan bara köper licensen att spela det tills steam inte vill, kan eller förlorar den.

Jag brukar toppa upp oljan innan en större resa även om det kanske inte behövs så känns det bättre, lite ny oförorenad olja är aldrig fel. Vettigast är nog att kanske ha en liter olja med sig i bilen. Min max brukar skilja hur mycket det är, kan stå i manualen hur stor skillnad det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in