2025-04-28, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Jag är med på att det är så original, men jag tycker personligen inte att det är en bra utveckling. Oljesticka kostar nästan noll att lägga till i en motor och är ett bra och tillförlitligt sätt att kolla nivån på, känns öndigt och dumt att ta bort...
Visst är det så, min givare på min a4a pajade vid 16000 mil... ny givare ca 500kr...
Citera
2025-04-28, 09:56
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Verkar inte som att någon hittills har kunnat svara på frågan.
Är det generellt överhuvudtaget någon poäng med att fylla på 2,5 dl olja efter 9 månader och 800 mil om bilen ska servas enligt serviceintervall på 12 månader?

Är det bättre för motorn om oljenivån ligger på Max, istället för mitt emellan Min och Max?
Det är bättre om den ligger på Max, Oljan fungerar också som kylning av motorns delar, så mer olja, lite bättre kylning. Om du fyller på dina 2.5 dl, kommer oljan även, procentuellt bli renare, då du blandar ut den skitiga oljan med ren olja.
Så jag rekommenderar att du fyller på din oljeslukande bil till max.
Det händer även att bilar drar mer när motorn är ny, men var mer vanligt förr när man skulle köar in dem Sen vet jag inte hur VAG är.
Citera
2025-04-28, 11:09
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Verkar inte som att någon hittills har kunnat svara på frågan.
Är det generellt överhuvudtaget någon poäng med att fylla på 2,5 dl olja efter 9 månader och 800 mil om bilen ska servas enligt serviceintervall på 12 månader?

Är det bättre för motorn om oljenivån ligger på Max, istället för mitt emellan Min och Max?

Varför skulle det vara bättre för motorn om oljenivån ligger på max?
Ligger den mitt emellan så är det lugnt.
Citera
2025-04-28, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det är bättre om den ligger på Max, Oljan fungerar också som kylning av motorns delar, så mer olja, lite bättre kylning. Om du fyller på dina 2.5 dl, kommer oljan även, procentuellt bli renare, då du blandar ut den skitiga oljan med ren olja.
Så jag rekommenderar att du fyller på din oljeslukande bil till max.
Det händer även att bilar drar mer när motorn är ny, men var mer vanligt förr när man skulle köar in dem Sen vet jag inte hur VAG är.

Ja, för 2 dl kommer att göra en otrolig skillnad på en motor som rymmer 7 liter(eller mer?)

Ser verkligen ingen anledning att fylla om den ligger på mitten.
Citera
2025-04-28, 11:57
Avstängd
grey.eagles avatar
Citat:
Jag köpte en Audi A4 Avant V6 Diesel årsmodell 2009 förra sommaren, som då hade rullat 22.500 mil.
Jag köpte den i augusti 2024 och har nu kört knappt 800 mil.

Jag fick bilen nyservad.

När jag nu kollar oljenivån på displayen, så visar den precis i mitten, mitt emellan Min och Max.
Enligt instruktionsboken går det 5 dl mellan Min och Max indikeringen.
Det betyder att bilen har förbrukat 2,5 dl olja.

Så min fråga är:
Ska jag fylla upp 2,5 dl till Max, eller kan jag vänta till nästa service.
Jag tänkte lämna in bilen till service och få ny olja och filter senast i augusti, eftersom det då är ett år sedan förra servicen.
Vet du vilken olja som var påfyllt sedan tidigare?`
Det finns en hel del olika, longlife oljor med diverse bisatser i samt mer rena oljor men som byts oftare.
Citera
2025-04-28, 12:38
Medlem
Pungpuckels avatar
Kör på hälften, var rädd om packningarna.
Citera
2025-04-28, 13:50
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Wow du kör mycket!

Nöjd med ZOEn hittills? Är räckvidden jämförbar nu med när du köpte den?

Ja, ZOE har varit över förväntan, trodde inte jag skulle behålla den i över 7 år och +30.000 mil.
Enda nackdelen med bilen är motorerna, de håller inte så länge, har bytt motor två gånger och växellåda en gång.
Men de totala ägandekostnaderna är ändå enormt låga, så även med reparationerna är jag plus i ekonomironden, pga åt jag kan ladda hemma väldigt billigt.
Vi får se hur länge bilen rullar.
Ingen vet hur länge en ZOE kan rulla

Räckvidden är två, tre mil kortare nu jämfört med när den var ny.
Kommer ca 14-18 mil på vintern, och 16-24 mil på sommaren.
Citera
2025-04-28, 14:05
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Vet du vilken olja som var påfyllt sedan tidigare?`
Det finns en hel del olika, longlife oljor med diverse bisatser i samt mer rena oljor men som byts oftare.

Jag köpte bilen i augusti förra året och fick den då servad innan jag hämtade den.
Oljan är MPM Premium Synthetic C3 DPF 5W-30.

Jag har kört 800 mil sedan dess.
Jag vill sköta servicen noga på bilen, så jag tänkte få den servad igen senast i augusti.
Citera
2025-04-28, 14:23
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ja, ZOE har varit över förväntan, trodde inte jag skulle behålla den i över 7 år och +30.000 mil.
Enda nackdelen med bilen är motorerna, de håller inte så länge, har bytt motor två gånger och växellåda en gång.
Men de totala ägandekostnaderna är ändå enormt låga, så även med reparationerna är jag plus i ekonomironden, pga åt jag kan ladda hemma väldigt billigt.
Vi får se hur länge bilen rullar.
Ingen vet hur länge en ZOE kan rulla

Räckvidden är två, tre mil kortare nu jämfört med när den var ny.
Kommer ca 14-18 mil på vintern, och 16-24 mil på sommaren.

Oj jag trodde att drivlinan på en elbil skulle hålla bilens livlängd+lite till, där verkar det som att någon ingenjör har fuckat uppr rejält. Fick du det på garanti?
Citera
2025-04-28, 14:26
Medlem
Är det någon som vet ca hur mycke olja det går åt på ett år?
Ca hur mycke man kan ha som rutin.
Citera
2025-04-28, 14:30
Medlem
TELAVIV91s avatar
Om du hade en bokad service nästa vecka skulle jag förstå frågan, men nu när du ska serva den först i augusti är svaret självklart att du ska fylla på olja eftersom den ju drar olja. Ingen kan garantera att nivån inte är under strecket vid den tiden om du inte fyller på innan dess.
Citera
2025-04-28, 14:33
Medlem
Citat:
Det finns ingen oljesticka, men den digitala displayen visade full (eller nästan full) när jag köpte bilen.

Kör själv VAG och har alltid med mig 1L oljeflaska så när larm kommer upp häller jag i en halvliter. Sånt är livet med VAG
Förbrukar mer olja än andra märken sägs det. Jag brukar behöva fylla på en eller två gånger mellan service. Har en 2.0 TDI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in