• 1
  • 2
2025-04-27, 18:50
Medlem
BAB7s avatar
Jag köpte en Audi A4 Avant V6 Diesel årsmodell 2009 förra sommaren, som då hade rullat 22.500 mil.
Jag köpte den i augusti 2024 och har nu kört knappt 800 mil.

Jag fick bilen nyservad.

När jag nu kollar oljenivån på displayen, så visar den precis i mitten, mitt emellan Min och Max.
Enligt instruktionsboken går det 5 dl mellan Min och Max indikeringen.
Det betyder att bilen har förbrukat 2,5 dl olja.

Så min fråga är:
Ska jag fylla upp 2,5 dl till Max, eller kan jag vänta till nästa service.
Jag tänkte lämna in bilen till service och få ny olja och filter senast i augusti, eftersom det då är ett år sedan förra servicen.
Citera
2025-04-27, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag köpte en Audi A4 Avant V6 Diesel årsmodell 2009 förra sommaren, som då hade rullat 22.500 mil.

Jag fick bilen nyservad.

När jag nu kollar oljenivån på displayen, så visar den precis i mitten, mitt emellan Min och Max.

Så min fråga är:
Jag tänkte lämna in bilen till service och få ny olja och filter senast i augusti, eftersom det då är ett år sedan förra servicen.

Nu var det några år sen jag hade Audi, minnet är grumligt. Samt det var bensinare.
Men som jag minns det fyllde jag typ 1 liter varje 2-3 tankningar. Och det var helt inom förväntat för en VAG-motor. 2.0T förövrigt.
Min gamla Audi 80, 1.6, drog inte fullt lika mye olja.

Så, håll koll på nivån, och fyll på. Överfyll inte.
Citera
2025-04-27, 19:00
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

Jag fick bilen nyservad.

Så min fråga är:
Det kan lika gärna betyda att dom inte fyllt till fullt, eller att dom fyllt till fult men oljefiltret var tomt och tagit det som nu fattas vid första start.
Om du inte kollade nivån direkt efter servicen och VET vad nivån var då.

Valet är fritt som jag ser det om du vill köra till nivån är vid min-indikeringen (och antagligen får en varning om låg oljenivå), eller om du ska kosta på dig en liter olja som du kan fylla efter med vid behov, 2,5 deciliter nu i så fall.

Jag skulle ha valt det senare...
Citera
2025-04-27, 19:07
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det kan lika gärna betyda att dom inte fyllt till fullt, eller att dom fyllt till fult men oljefiltret var tomt och tagit det som nu fattas vid första start.
Om du inte kollade nivån direkt efter servicen och VET vad nivån var då.

Valet är fritt som jag ser det om du vill köra till nivån är vid min-indikeringen (och antagligen får en varning om låg oljenivå), eller om du ska kosta på dig en liter olja som du kan fylla efter med vid behov, 2,5 deciliter nu i så fall.

Jag skulle ha valt det senare...
Markeringen låg vid max när jag köpte bilen.
Nu är 2,5 dl förbrukat efter 800 mil och 9 månader.
Min tanke är jag nog inte skulle behöva fylla på innan service, eftersom jag tänkt serva bilen senast ett år efter förra servicen, vilket alltså blir om ca 3 månader.

Men du har ju rätt i att det inte skadar att ha en oljeflaska i reserv om det skulle behövas.

Men frågan är om det finns någon poäng i att fylla på 2,5 dl nu.
Citera
2025-04-27, 19:15
Avstängd
FUCKJEWSAs avatar
Citat:

2,5 dl olja är nog minsta utgiften på en skitbil från VAG. Hur mycket kör du på 3 månader?

Du måste ha ett tråkigt liv med en fråga som denna.

Tyvärr kör även jag VAG och har alltid fått veta det är bäst med max olja på. Jag fyller på efterhand.
Senast redigerad av FUCKJEWSA 2025-04-27 kl. 19:21.
Citera
2025-04-27, 19:26
Medlem
BAB7s avatar
Verkar inte som att någon hittills har kunnat svara på frågan.
Är det generellt överhuvudtaget någon poäng med att fylla på 2,5 dl olja efter 9 månader och 800 mil om bilen ska servas enligt serviceintervall på 12 månader?

Är det bättre för motorn om oljenivån ligger på Max, istället för mitt emellan Min och Max?
Citera
2025-04-27, 19:35
Moderator
Citat:
Verkar inte som att någon hittills har kunnat svara på frågan.
Är det generellt överhuvudtaget någon poäng med att fylla på 2,5 dl olja efter 9 månader och 800 mil om bilen ska servas enligt serviceintervall på 12 månader?

Är det bättre för motorn om oljenivån ligger på Max, istället för mitt emellan Min och Max?
Nej, det har ingen betydelse om nivån är på max eller min, det är därför spannet finns där. Du behöver inte fylla på.
När nivån når min då fyller du på.
Citera
2025-04-27, 19:35
Medlem
Milldues avatar
Citat:

Jag fick bilen nyservad.

Så min fråga är:

Vet du med säkerhet att oljan var till övre sträcket då du köpte bilen?
En verkstad fyller maximalt upp till hälften på stickan, olja är dyrt.. är det så drar din bil ingen olja men kolla då och då så du får vetskap om bilens oljeförbrukning.
Citera
2025-04-27, 19:38
Medlem
DVikings avatar
Vad jag kan se så suger den i sig 8 liter olja vid ett byte

Fyll på dina 2.5 dl du, kan knappast skada. Bäst är dock att du säljer bilen om du tycker att detta är ett problem stort nog att dra igång en fb-tråd över.
Citera
2025-04-27, 19:40
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nej, det har ingen betydelse om nivån är på max eller min, det är därför spannet finns där. Du behöver inte fylla på.
När nivån når min då fyller du på.

Äntligen ett vettigt svar på frågan.
Ja, då lär jag nog inte behöva fylla på mellan servicarna.
Bara 3 månader kvar till års-servicen.
Citera
2025-04-27, 19:44
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Vet du med säkerhet att oljan var till övre sträcket då du köpte bilen?
En verkstad fyller maximalt upp till hälften på stickan, olja är dyrt.. är det så drar din bil ingen olja men kolla då och då så du får vetskap om bilens oljeförbrukning.
Det finns ingen oljesticka, men den digitala displayen visade full (eller nästan full) när jag köpte bilen.
Citera
2025-04-27, 20:10
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Markeringen låg vid max när jag köpte bilen.
Nu är 2,5 dl förbrukat efter 800 mil och 9 månader.
Min tanke är jag nog inte skulle behöva fylla på innan service, eftersom jag tänkt serva bilen senast ett år efter förra servicen, vilket alltså blir om ca 3 månader.

Men du har ju rätt i att det inte skadar att ha en oljeflaska i reserv om det skulle behövas.

Som jag skrev är valet fritt, men jag skulle gärna kosta på mig att hellre ha 5 dl marginal än 0-1 dl, oljan blir som regel tunnare ju längre man kör med den bl a för att den späds ut med oförbränt bränsle så det kan hända att nivån framöver kommer att sjunka fortare än tidigare, räknat per mil då tunnare olja förbrukas fortare. Det skulle också kunna vara en vettig anledning till att späda ut den gamla oljan med lite ny, det blir i alla fall inte sämre av det.

Men jag är en sån som har hylsnyckelsats, fälgkors, remmar och en skvätt extra oljor (till motor, automat och styrservo) i bilen jämnt.
Jag HATAR att bli stående efter vägen med ett fel jag kunnat fixa själv om jag bara haft grejer till det...
Är väl en "yrkessjukdom" sedan jag körde tradare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in