2025-04-27, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Korrekt.

Just Kineserna skickar information hem gällande allt möjligt, det var inte jättelängesen, det rapporterades vara någon stad som hade avbrutit köpen av elbussar pga att bussens Wi-Fi skickade all trafik vidare.

”ethical hacker” på YT har även rapporterat om att till och med dammsugare har dylika (helt obegripliga anledningar till varför den mjukvaran finns) förmågor att skicka resultat till Kina.

I tråden om NorthVolt uppges att mekaniker hittade enheter som kunde sända/ ta emot data i de Kinestillverkade maskinerna, utan det fanns någon anledning att dessa var monterade.
Maskinerna stannade och krånglade hela tiden dessutom, hmmm, konstigt.
Datorskärmarna och manualerna till maskinerna var enbart på kinesiska, slutade tydligen med att de fick ha kinesisk personal som körde maskinerna.
Detta ger kanske en fingervisning om vad Kina kan tänkas göra även med sina exportbilar.
Citera
2025-04-27, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dentistlakare
Måste vara riktigt sofistikerade kriminella för att lyckas hacka sig in och avlyssna fordonen ifråga. Tror absolut det är möjligt, tvivlar det inte en sekund, om Polisen vill hacka sig in i en bil för något. Av uppenbara skäl hur dom gör det är det inget dom diskuterar öppet isåfall.
De behöver inte hacka och avlyssna fordonen, mycket enklare att stjäla informationen från dem det skickas till.
Citera
2025-04-27, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrikrunkaren
Du menar som att vi har levt i en form av censur och när Donald idiotiskt nog kraschade marknaden och gick full on fascist s a s så började folk vända sig mot honom och han har blivit mer och mer desperat ju mer det faller. Har approval 39 nu vilket är extremt efter 100 dagar. Detta gjorde så att hans fascistmiljardärer som har upprätthållt propagandan var tvungna att vända sig emot honom.

De skickade dock ut något som tog över massa datorer och telefoner ett par veckor sedan så man behöver en fräsch dator eller ominstallerad mobil för att se på youtube det som verkligen händer. Dom använde sig av windowsuppdateringar på min dator men jag är ingen expert så vet inte exakt hur.

MAGA är i fritt fall så vi försöker pressa tidningar i Sverige med att visa vad som verkligen händer.

Solidaritet och stå upp för alla du känner samt informera sig med korrekt information och RÖSTA i nästa val på något icke-MAGA/SD/Fascismrelaterat parti. Normal konservatism givetvis men är rätt säker på att både moderaterna och en del av vänsterpartiet spelar med.

Gick nyss med i vänsterpartiet för att checka läget med då dom verkar out of the loop.
Ok du verkar sinnessjuk deluxe. Hur du fick in Trump i det hela är en gåta. Det handlar om att bilar kan bli hackade. Något som vart allmän kunskap i 30 år nu. Att de inte insett detta förens nu är skrämmande.

Du kommer passa alldeles perfekt i vänsterpartiet. Du valde rätt. Inte för att jag tror nån annan släppt in dig men men.
Citera
2025-04-27, 16:44
Medlem
hippilis avatar
Avlyssna en bil? Moderna bilar har väl inbyggd telefon så mikrofon finns ju där redan, har vilken gps ser dom väl exakt var du befinner dig i världen och hur fort du kör, kameror som filmar passagerare ja det finns väl också antar jag.

Annat var det förr i tiden jag har inte ens intervall torkare på mina gamla bilar men hur roligt är det.
Min mobiltelefon kan dom avlyssna men vill dom höra när jag skäller på andra trafikanter, jo kanske.

Vi lever i ett övervaknings samhälle i bilen, i telefon, när man betalar med kort ja överallt 🤷‍♂️
Citera
2025-04-27, 16:54
Medlem
MrTygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Eftersom det finns teknik som kan hackas i bilarna så är det möjligt. Sen behöver inte Kina hacka bilarna då det är de som bygger dem.

Kina bygger alla bilar som kan hackas?
Citera
2025-04-27, 16:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
För att det hänger ihop med de andra säkerhetssystem redan har dragning vid samma ställe. Svårt att av misstag komma åt knappen också.

Förstår båda dina punkter men om jag krockar allvarligt med min bil och airbagen inte löser ut, exempel man kör ner bilen i vatten så borde det rent krasst vara enklare att nå åt en knapp på mittkonsolen istället för uppe i taket. Knappen ska dessutom hållas inne ett par sekunder eller om det är mer än så.
Citera
2025-04-27, 16:58
Medlem
Det är ju inte direkt någon skillnad mot en vanlig mobiltelefon eller dator. En angripare kan i praktiken dra igång kameran, mikrofonen och logga tangentbordet tillsammans med bildskärmen. Frågan är bara hur vanligt som det är. Men det förekommer.

För en bil så är det ju betydligt enklare att montera en liten spårningsutrustning än att försöka knäcka mjukvara och övervaka den vägen.

NSA a lyssnade 35 världsledare däribland Tysklands förbundskansler.
https://www.sverigesradio.se/artikel/5684919
Citera
2025-04-27, 16:59
Medlem
MrTygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...er-ut-systemen

Så. Hur gör ”främmande makt eller kriminella” för att övervaka och avlyssna bilar?

Via blåtand, mikrofoner och högtalare i bil och mob-tel. Inget konstigt alls.

Via google maps på mob-tel och GPS i bil så vet de dessutom precis var du är.

Och ändå blir plebejer på Flashback upprörda när det sätts upp lite kameror i samhället, som att systemet inte redan visste allt.
Citera
2025-04-27, 17:14
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det är ju inte direkt någon skillnad mot en vanlig mobiltelefon eller dator. En angripare kan i praktiken dra igång kameran, mikrofonen och logga tangentbordet tillsammans med bildskärmen. Frågan är bara hur vanligt som det är. Men det förekommer.

För en bil så är det ju betydligt enklare att montera en liten spårningsutrustning än att försöka knäcka mjukvara och övervaka den vägen.

Grejen med moderna bilar är att hackas bilen så är det inte bara det att bilen kan avlyssnas eller att hackaren kan se det kamerorna ser.
Hackaren kan antagligen styra bilen med.

Har väl kanske inte varit någon sådan hackning än men det lär komma förr eller senare och då lär det mörkas av bilföretaget.
Citera
2025-04-27, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Grejen med moderna bilar är att hackas bilen så är det inte bara det att bilen kan avlyssnas eller att hackaren kan se det kamerorna ser.
Hackaren kan antagligen styra bilen med.

Har väl kanske inte varit någon sådan hackning än men det lär komma förr eller senare och då lär det mörkas av bilföretaget.

Givetvis skulle de aldrig komma på något för att det inte ska hända!

Åtminstone Elon Musk, visade sig att han egentligen är lika korkad som Trump nästan. Elbilsförsäljning ökar, Tesla har minskat med 20% sedan han la sig i regeringen.

Som sagt, stupid fascism!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...garna-pa-80-ar
Citera
2025-04-27, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname

Nu drar jag mig till minnes SR podden Gräns som handlade om Pegasus.

Ett israeliskt spionprogram som utvecklats för att stoppa terrorism och kriminalitet ertappas med att istället användas mot människorättsaktivister, journalister och världspolitiker.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt...kakade-varlden
Citera
2025-04-27, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Väljer man att ha uppkopplade mikrofoner i sin privata sfär så har man ju även valt att någon kan lyssna genom dem.

Jag är rätt säker på att det inte är accepterat i flertalet länder.
Avlyssning är ju diktaurens sätt. Görs så klart i lönndom. Att vi är avlyssnade i våra privata sfärer är skandal och diktaturfasoner.

Vi är så avlyssnade och har inte ens har en aning om hur mycket. Eller vem som avlyssnar.

Med alla politiska skandaler och erövringar som väst/usa gör, finns det ingen anledning att lita på dem.
I hemlighet avlyssnade de stora företags ledare och partiledare statsministrar i Europa. Avslöjades - men har de slutat.

Att spåra en bil och kunna höra vad som sägs - Det är ju inte klokt.

Tillverkaren får all denna information. Andra kopplar in sig på samma system. Nej för f-n.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in