• 1
  • 2
2025-04-27, 04:11
Medlem
Citat:
Moderna bilar är uppkopplade och kan spåras och avlyssnas. Försvaret och polisen har kopplat bort systemen för att information inte ska hamna i orätta händer medan privatpersoner är mera omedvetna om riskerna.
– Risken för otillåten påverkan av främmande makt eller kriminella ska omöjliggöras, säger Göran Bolinder vid polisen.

Citat:
I en modern bil kan information om färdmål och vad som sägs i bilen registreras och samlas in. Nyare bilar är ofta uppkopplade mot internet och satelliter samtidigt som de är utrustade med mikrofoner och kameror.

Citat:
”Bilar kan avlyssnas”
Han medger också att bilarna kan avlyssnas på samma sätt som en mobiltelefon men menar att det kräver specialkunskaper.

Citat:
Experter på cybersäkerhet varnar för att information från bilar kan delas. SVT har ställt frågan till företag som hanterar känslig information om hur man ser på informationssäkerheten i tjänstebilar. De som svarat är medvetna om att det finns risker men vill i de flesta fall inte kommentera hur man hanterar saken.

Citat:
Försvarsföretaget GKN Aerospace har en policy för hur man ska agera i företagets tjänstebilar och skriver så här:
”När det gäller tjänstebilar, oavsett bilmärke, innebär detta att känslig företagsinformation inte diskuteras i fordonet.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...er-ut-systemen

Så. Hur gör ”främmande makt eller kriminella” för att övervaka och avlyssna bilar?
Citera
2025-04-27, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...er-ut-systemen

Så. Hur gör ”främmande makt eller kriminella” för att övervaka och avlyssna bilar?

Det inslaget verkade fara efter det faktum bilarna är uppkopplade och tillverkarna stoppat in både mjukvara och mikrofoner. Då är det ju inte någon rocketscience hur tillverkarna skulle kunna avlyssna. Sen har man ju läst i media hur det stup i kvarten kommer uppgifter om att information har läckt från diverse organisationer vilket är ett sätt sådan information kan hamna i orätta händer (även om man betraktar tillverkaren som rätta händer).

Sen finns det ju andra sätt att avlyssna på som "de stora killarna" har möjlighet vilket gör att man bör vara rätt försiktig med att snacka om hemlisar om man inte befinner sig i säkrad miljö. De nämnde i inslaget att nån hade som riktlinjer att inte snacka hemlisar i tjänstebilen - vilket kan ha sin grund i detta faktum.
Citera
2025-04-27, 07:24
Medlem
Dentistlakares avatar
Måste vara riktigt sofistikerade kriminella för att lyckas hacka sig in och avlyssna fordonen ifråga. Tror absolut det är möjligt, tvivlar det inte en sekund, om Polisen vill hacka sig in i en bil för något. Av uppenbara skäl hur dom gör det är det inget dom diskuterar öppet isåfall.
Citera
2025-04-27, 07:36
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dentistlakare
Måste vara riktigt sofistikerade kriminella för att lyckas hacka sig in och avlyssna fordonen ifråga. Tror absolut det är möjligt, tvivlar det inte en sekund, om Polisen vill hacka sig in i en bil för något. Av uppenbara skäl hur dom gör det är det inget dom diskuterar öppet isåfall.

Det är nog mer att de kan få ut informationen via biltillverkaren men det krävs då ett domslut.
Att försöka hacka en bil är säkert möjligt men då är det nog mer intressant för en hackergrupp att hacka anställda och via det företaget och på det sättet komma åt alla bilarna.

Jag är inte förvånad om att detta system finns då det redan finns i och med Ecallfunktionen. Sen har jag många gånger funderat varför man satt den knappen uppe i taket på de flesta bilar. Jag vet också att Ecallfunktionen/SOS ska ringa upp automatiskt vid större krock.
Citera
2025-04-27, 07:41
Medlem
Citat:
Ja jag tänkte när jag läste att det måste finnas något system hos något företag som har tillgång till datan i fråga och att hackaren hackar sig in där. Alternativt att man har en mullvad på företaget.

För det kan väl inte vara så dåligt som med vissa övervakningskameror, att de är öppna på internet och vem som helst kan se dem om man inte byter standardlösenord?
Citera
2025-04-27, 08:49
Medlem
Att bilar "togs över" skedde redan för 10år sedan. Hackare visade i nyheterna hur de kunde gasa och bromsa mm andras bilar.
Nu när det finns inbyggda microfoner och internet i bilarna är det väl ännu enklare, speciellt att avlyssna.
Citera
2025-04-27, 09:21
Medlem
Citat:

Nej. Ta anställning på företaget som hanterar data från bilarna.
Lite som personen som läckte vaccinregistret o lade ut på internet.
Man gjorde inte ens en säkerhetsprövning på vem man tog in till Folkhälsomyndigheten. Personen var dömd för grov utpressning, misshandel o allt möjligt skit.
Tankade ner hela databasen o lade upp den på internet.

Så det är inget svårt alls. Du får stadens nyckel rätt i näven + att de betalar dig under tiden.
Citera
2025-04-27, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Att bilar "togs över" skedde redan för 10år sedan. Hackare visade i nyheterna hur de kunde gasa och bromsa mm andras bilar.
Nu när det finns inbyggda microfoner och internet i bilarna är det väl ännu enklare, speciellt att avlyssna.

Var väl till o med någon galning som tog över ett flygplan via filmvisningsskärmarna som satt i stolsryggarna. Han kunde kontrollera varvtalen på motorerna och allt möjligt.
Kan man komma ut så kan man också komma in.
Är det uppkopplat på internet så kan vem som helst komma in.

Därför skall man inte köpa bilar med uppkoppling.
Citera
2025-04-27, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Var väl till o med någon galning som tog över ett flygplan via filmvisningsskärmarna som satt i stolsryggarna. Han kunde kontrollera varvtalen på motorerna och allt möjligt.
Kan man komma ut så kan man också komma in.
Är det uppkopplat på internet så kan vem som helst komma in.

Därför skall man inte köpa bilar med uppkoppling.
Ahaa.
Ja vissa, om inte alla jetmotorer ligger uppkopplade live mot tillverkaren så motordata sparas ned.
Var något flygplan som försvann ( Malaysia Airlines Flight 370)
där de kunde följa planet, en bit iallafall, via data från motorerna.

Dagens bilar har ju liknande flygets svarta lådor med.

Polis kan begära ut data om hastighet och om det bromsats,hur hårt det bromsats till och med.

Dröjer nog inte länge innan Polis kan begära ut vad som sagt också kanske, om detta lagras.

I appar som laddas brukar man ju få godkänna behörigheter om att använda microfon,ringa upp osv är kanske samma i bilar, vad vet jag...
Senast redigerad av Cuttherope 2025-04-27 kl. 10:17.
Citera
2025-04-27, 09:50
Medlem
Tex Kinesiska företag har en skyldighet att dela teknisk information som staten är intresserad av. Det är med stor sannolikhet att denna typen av information delas från kinesiska biltillverkare. Kina har som mål att vara världsledande inom några specifika området till 2050 och dem kommer göra det som krävs för att lyckas.
Varför tror ni att huweii blev svartlistade?
Citera
2025-04-27, 10:03
Medlem
Eftersom det finns teknik som kan hackas i bilarna så är det möjligt. Sen behöver inte Kina hacka bilarna då det är de som bygger dem.
Citera
2025-04-27, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Ahaa.
Ja vissa, om inte alla jetmotorer ligger uppkopplade live mot tillverkaren så motordata sparas ned.
Var något flygplan som försvann ( Malaysia Airlines Flight 370)
där de kunde följa planet, en bit iallafall, via data från motorerna.

Dagens bilar har ju liknande flygets svarta lådor med.

Polis kan begära ut data om hastighet och om det bromsats,hur hårt det bromsats till och med.

Dröjer nog inte länge innan Polis kan begära ut vad som sagt också kanske, om detta lagras.

I appar som laddas brukar man ju få godkänna behörigheter om att använda microfon,ringa upp osv är kanske samma i bilar, vad vet jag...

Jag vet att när jag köpte min TV för länge sedan så stod det i användaravtalet att när jag började använda TV så godkände jag automatiskt ALLA de saker som tillverkaren ansåg att jag skulle godkänna. All information lagrades dessutom på en server i "tredje land".
Man kan anta att liknande avtal finns för bilar. När du sätter i nyckeln första gången så har du automatiskt godkänt att tillverkaren får lyssna av alla samtal som sker i och omkring bilen samt lagra dessa i ett "moln".
Man läser av vilka blåtandsenheter som finns i närheten, hur dessa interagerar med varandra, samtalslistor, telefonnummer, facebookkonton, hur du kör, med vem du kör, ALLT sparas.

Fy fan för nya bilar. Man blir mörkrädd bara man tänker på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in