2025-04-27, 12:46
Medlem
Behöver man ha någon insikt i IT öht För att kunna föreställa sig hur det skulle kunna gå till?
Citera
2025-04-27, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Nu hittar du på. Du kan läsa ex https://blog.1password.com/can-you-h...nro-interview/ för att få lite bättre förståelse för vad du kan göra från en passagerarstol. Flygplanstillverkare har alltid haft främmande makts agenter på sin hotlista, de är inte i närheten av lika naiva som biltillverkare.

I korthet måste du ha fysisk tillgång till en del pryttlar, som inte finns i passagerarutrymmen, för att göra sådant.

Det vore trevligt om du kunde läsa hela tråden innan du gör inlägg.
Läs mitt inlägg 25 så ser du att jag har källhänvisningar till olika tidningar som skrivit om saken.

Jag litar mer på CNN än på en random bloggare med adress liknande den du uppgav.

Kom tillbaka när du vill be om ursäkt för dina anklagelser om att jag ljuger.
Citera
2025-04-27, 13:13
Medlem
LKKINGENs avatar
Alla bilar med uppkoppling får sina uppgifter "delade". GPS, kameror, mikrofoner, data fr bilens datorer.
Finns ingenstans du kan tacka nej till detta.
Är inte väldigt långsökt tänka sig att vissa adresser=personer samt område kan vara intressant att ha bilder fr. Skyddsobjekt etc.
Inte så att alla blir spionerade på men möjligheten finns precis som med routrar, mobiler, datorer, klockor, tv, allt i ditt smarta hem har möjlighet att spionera på dig.
Citera
2025-04-27, 13:32
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det vore trevligt om du kunde läsa hela tråden innan du gör inlägg.
Läs mitt inlägg 25 så ser du att jag har källhänvisningar till olika tidningar som skrivit om saken.

Jag litar mer på CNN än på en random bloggare med adress liknande den du uppgav.

Kom tillbaka när du vill be om ursäkt för dina anklagelser om att jag ljuger.

Du kan väl läsa och tänka lite själv?
Från bloggen:
Citat:
KM: One big question is: Can a passenger hack the airplane from their seat? They can’t.

Most airplane manufacturers, unsurprisingly, are on it. They understand the threat from hackers. The airplane networks are very carefully segregated. You have a bit in the cabin that’s called the Passenger Information Entertainment Services Domain. That’s completely isolated from what we call the Aircraft Control Domain, or ACD. That’s the bit the pilots work on.

Då undrar man ju såklart vad detta är och om det ligger något i det så man googlar på Aircraft Control Domain och hittar t.ex. denna länken:
https://connectedaviationtoday.com/3...cted-aircraft/

Med följande bild som illustrerar hur det ser ut:
https://connectedaviationtoday.com/w...d-Aircraft.jpg
Och sedan en del förklaringar kring dessa koncept osv.

Fortsätter man på detta spåret och googlar sig vidare så inser nog de flesta tänkande människor att det kan finnas någon substans i detta. Så random mediahus som t.ex. CNN ligger i lä här helt enkelt.
Man får beakta att flygbranschen är en väldigt konservativ bransch med väldigt strikta certifieringskrav så att ens moderna plan skulle ha särskilt modern IT-infrastruktur ska man nog inte räkna med och att allt är enkelt adresserbart och nåbart från överallt är heller inte så sannolikt.

Man kan aldrig svära sig fri, det finns säkert alltid undantag men att moderna Boeing eller Airbus-plan skulle gå att ta över och styras från passagerarstolen kan du glömma!
Citera
2025-04-27, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det är nog mer att de kan få ut informationen via biltillverkaren men det krävs då ett domslut.
Att försöka hacka en bil är säkert möjligt men då är det nog mer intressant för en hackergrupp att hacka anställda och via det företaget och på det sättet komma åt alla bilarna.

Jag är inte förvånad om att detta system finns då det redan finns i och med Ecallfunktionen. Sen har jag många gånger funderat varför man satt den knappen uppe i taket på de flesta bilar. Jag vet också att Ecallfunktionen/SOS ska ringa upp automatiskt vid större krock.

För att det hänger ihop med de andra säkerhetssystem redan har dragning vid samma ställe. Svårt att av misstag komma åt knappen också.
Citera
2025-04-27, 13:58
Vem fan vill köra en rullande dator? Bögfasoner. Kör en riktig, analog bil där den enda risken att någon övervakar dig är via klassiska medel ā la avlyssningselektronik, GPS-puckar, etc.

Eller skaffa en motorcykel. Peace of mind
Citera
2025-04-27, 13:58
Medlem
Aja Bajas avatar
Även om det kanske är lika enkelt att avlyssna en bil som att avlyssna en mobiltelefon, så är ju värdet av att avlyssna bilen väldigt mycket lägre. Frågan är ju då varför någon skulle välja att avlyssna just bilen.

Jag kan förstå att det är olämpligt för en hög militär att ha en bil från ett fientligt land, eller en VD för ett bilföretag att köra en bil från ett konkurrerande märke, men annars ser jag det här som en icke-fråga.
Citera
2025-04-27, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...er-ut-systemen

Så. Hur gör ”främmande makt eller kriminella” för att övervaka och avlyssna bilar?

Det är ju jämställt med att någon avlyssnar ditt hem.

Du har rätt till din privata sfär!
Citera
2025-04-27, 14:21
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är ju jämställt med att någon avlyssnar ditt hem.

Du har rätt till din privata sfär!
Väljer man att ha uppkopplade mikrofoner i sin privata sfär så har man ju även valt att någon kan lyssna genom dem.
Citera
2025-04-27, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Du kan väl läsa och tänka lite själv?
Från bloggen:

Då undrar man ju såklart vad detta är och om det ligger något i det så man googlar på Aircraft Control Domain och hittar t.ex. denna länken:
https://connectedaviationtoday.com/3...cted-aircraft/

Med följande bild som illustrerar hur det ser ut:
https://connectedaviationtoday.com/w...d-Aircraft.jpg
Och sedan en del förklaringar kring dessa koncept osv.

Fortsätter man på detta spåret och googlar sig vidare så inser nog de flesta tänkande människor att det kan finnas någon substans i detta. Så random mediahus som t.ex. CNN ligger i lä här helt enkelt.
Man får beakta att flygbranschen är en väldigt konservativ bransch med väldigt strikta certifieringskrav så att ens moderna plan skulle ha särskilt modern IT-infrastruktur ska man nog inte räkna med och att allt är enkelt adresserbart och nåbart från överallt är heller inte så sannolikt.

Man kan aldrig svära sig fri, det finns säkert alltid undantag men att moderna Boeing eller Airbus-plan skulle gå att ta över och styras från passagerarstolen kan du glömma!

Ja, det låter ju mer troligt att en slumpmässig okänd bloggare med en sådan exklusiv webadress har mer på fötterna än tidningarna och FBI.
Självklart är det omöjligt att hacka ett flygplan för att man har satt en spärr mot detta.
Alla vet ju att är det en spärr mellan två system så är det omöjligt att komma igenom annat än åt bara ena hållet.

Samma sak med bilar. Det är omöjligt att lyssna av dessa eller hacka då tillverkaren inte vill att de skall bli hackade.
Jag borde lyssna mer på okända bloggare på nätet.
Citera
2025-04-27, 15:54
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ja, det låter ju mer troligt att en slumpmässig okänd bloggare med en sådan exklusiv webadress har mer på fötterna än tidningarna och FBI.
Självklart är det omöjligt att hacka ett flygplan för att man har satt en spärr mot detta.
Alla vet ju att är det en spärr mellan två system så är det omöjligt att komma igenom annat än åt bara ena hållet.

Samma sak med bilar. Det är omöjligt att lyssna av dessa eller hacka då tillverkaren inte vill att de skall bli hackade.
Jag borde lyssna mer på okända bloggare på nätet.

Du visar bara att du inte förstår hur det funkar. Dessutom kan du inte jämföra bilar och flygplan, det är milsvid skillnad på krav och implementationer. Bilar är definitivt något som vi kommer se mer av på säkerhetsfronten. Men flygplan hackade från passagerarstolen, not so much.
Att du dessutom inte har nån insikt i vad 1password är säger mer om dig än om någon annan här.
EDIT: Eller Collins Aerospace för den delen!
Citera
2025-04-27, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Även om det kanske är lika enkelt att avlyssna en bil som att avlyssna en mobiltelefon, så är ju värdet av att avlyssna bilen väldigt mycket lägre. Frågan är ju då varför någon skulle välja att avlyssna just bilen.

Jag kan förstå att det är olämpligt för en hög militär att ha en bil från ett fientligt land, eller en VD för ett bilföretag att köra en bil från ett konkurrerande märke, men annars ser jag det här som en icke-fråga.

Det är inte bara microfon, finns ju kameror, GPS på bilar numera. Kameran kan filma inne på hemliga områden tex.
Eller i utpressningssyfte, tex om den avlyssnade är otrogen, är med prostituerade eller liknande.
Vilken skola dina barn släpps av , så de kan bli kidnappade.
Vilka vägar du åker så fiende kan sätta upp en vägbomb eller liknande.
Vem som äger vad för bil har Transportstyrelsen redan läckt till främmande makt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in