2025-04-27, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Du visar bara att du inte förstår hur det funkar. Dessutom kan du inte jämföra bilar och flygplan, det är milsvid skillnad på krav och implementationer. Bilar är definitivt något som vi kommer se mer av på säkerhetsfronten. Men flygplan hackade från passagerarstolen, not so much.
Att du dessutom inte har nån insikt i vad 1password är säger mer om dig än om någon annan här.
EDIT: Eller Collins Aerospace för den delen!

Ah, alla som inte delar just din åsikt saknar insikt i hur det egentligen fungerar.
Ja sådant kan man alltid bemöta sina åsiktsmotståndare med.

Bilar och flyg har olika regelverk ja. Men det säger ingenting om möjligheten att forcera säkerheten på respektive fordon.
Det känns dock lugnande att du sågar samtliga tidningar som tog upp detta ämne.
Det måste vara fejkade nyheter över något som aldrig har inträffat.
Alla vet ju att om man sätter en spärr mellan två datorenheter så är det omöjligt att forcera detta.

Vi kommer inte längre och det är svårt att överglänsa din gedigna kunskap så jag ger mig för din överhöghet.

Man får hoppas de sätter samma spärr i bilarna så slipper alla att bli avlyssnade framöver.
Tipsa polisen om detta så slipper de plocka ut sina enheter ur bilarna.
Citera
2025-04-27, 19:52
Medlem
Kungenshoras avatar
Hur är de uppkopplade?
Mot mobilnätet?
Vilket nät?
Krävs inte simkort och dataplan?
Kan man koppla upp mot detta nät och surfa gratis?
Citera
2025-04-27, 20:36
Medlem
Via 3, 4 eller 5G. precis som en telefon. Har två bekanta som blivit uppringda av 112 efter en krock, så uppenbarligen har individer koll på din bil.
Citera
2025-04-27, 21:04
Medlem
deddds avatar
Gud vad glad jag blir att iallafall försvaret och liknande inser detta.

Privatägda bilar hos folk som jobbar hos polisen eller försvaret, eller ärligt talat var fan som helst, är fortfarande utsatta dock.
Folk pratar som om ingen lyssnar när de är i sin bil trots mikrofoner och internetuppkoppling. Kan babbla lite med min hustru om sekretessbelagda saker, det gör inget, jag litar på henne.

Samma gäller för övrigt med mobilerna som hör varenda diskussion som förs.
Att det inte finns ett enda massproducerat mobilskydd eller vad det heter (mobile case/mobile cover) som fysiskt blockerar högtalaren till man fysiskt lyfter bort det för att prata i den övergår mitt förstånd, att det inte är standard för alla att ha övergår även det mitt förstånd. Att jag känner mig som den enda personen i världen som vet om det, bryr mig, är obekväm med det faktum, och inser riskerna, gör mig hjärtligt glatt förvånad över att i alla fall försvaret gör något åt i alla fall sina bilar.
Senast redigerad av deddd 2025-04-27 kl. 21:07.
Citera
2025-04-27, 21:38
Medlem
LKKINGENs avatar
På tal om off topic och avlyssning.
Hittade ett alternativ på min samsung under utvecklar alternativ.
Stänga sensorer, dvs mikrofon och kameror går ej använda av spioner fast.. det kan ju vara att Samsung bara nullar mig i röfven och alla andra lyssnar ändå?
Ni får väl ta och gå igenom era bilmenyer och se vad som finns att göra åt saken, om något.
Citera
2025-04-27, 21:38
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Avlyssning är ju diktaurens sätt. Görs så klart i lönndom. Att vi är avlyssnade i våra privata sfärer är skandal och diktaturfasoner.
Du får väl låta bli att installera de produkter som möjliggör sådant då..
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Vi är så avlyssnade och har inte ens har en aning om hur mycket. Eller vem som avlyssnar.
All den informationen får du i användaravtalen.

Varför tror du att jag har så få appar i min mobiltelefon?
Majoriteten av apparna som finns vill ha rättigheter som jag inte kan ge dem.
Citera
2025-04-27, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
På tal om off topic och avlyssning.
Hittade ett alternativ på min samsung under utvecklar alternativ.
Stänga sensorer, dvs mikrofon och kameror går ej använda av spioner fast.. det kan ju vara att Samsung bara nullar mig i röfven och alla andra lyssnar ändå?
Ni får väl ta och gå igenom era bilmenyer och se vad som finns att göra åt saken, om något.

Jag kunde komma igenom censuren efter ominstallation av min samsung. Tror dom tog sig in via min dators lösenord.
Citera
2025-04-27, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fritidsgeniet
Via 3, 4 eller 5G. precis som en telefon. Har två bekanta som blivit uppringda av 112 efter en krock, så uppenbarligen har individer koll på din bil.
Det är nog inte 112 (SOS-ALARM) som ringde upp utan snarare "Volvo on call" eller motsvarande som bilfabrikanten tillhandahåller. Det är väl så att bilen automatiskt ringer upp dessa tjänster när krockkudde har utlösts. De försöker prata med föraren och höra om allt är ok eller om de behöver dra igång stora larmkedjan. Bilen har GPS-position så det går ju rätt så bra att hitta även om man inte riktigt vet var man är.

Jag skulle inte kalla det för övervakning då det är utlöst krockkudde som triggar igång detta. Är ju inte någon som hela tiden följer varje bils rörelse.
Citera
2025-04-27, 23:43
Medlem
Här är en förenklad nätverkskarta som tydligt visar hur en hackare potentiellt kan ta sig in och aktivera avlyssning och övervakning i en modern bil:

Hackare / Angripare

├───(1) Mobilnät (4G/5G) ────┐
│ │
├───(2) Wi-Fi hotspot ────────┤
│ │
├───(3) Bluetooth ────────────┤
│ │
└───(4) OBD-II-adapter ───────┤

┌─────────────────────┐
│ Bilens molntjänst │
│(HTTPS, MQTT via SSL)│
└───────────┬─────────┘

┌─────────────────────┐
│ Bilens telematikenhet │
│ (eSIM, 4G/5G) │
└───────────┬─────────┘

┌───────────────────────┐
│ Infotainmentsystem │
│ (Mikrofon, GPS, CAN) │
└───────────┬───────────┘

│ CAN-bus (fordonets │
│ interna styrsystem) │
└───────────────────────┘

Förklaring av stegen:

(1) Mobilnät
• Hackaren försöker ta sig in via bilens uppkoppling (ofta via port 443 HTTPS, MQTT-portar).
• Angriparen försöker utnyttja svaga autentiseringsmetoder, läckta certifikat eller API-sårbarheter för att nå infotainmentsystemet och CAN-bussen.

(2) Wi-Fi hotspot
• Bilens Wi-Fi (802.11-standard) kan ibland ha sårbarheter, särskilt om lösenorden är svaga eller krypteringen (WPA2/WPA3) inte är korrekt implementerad.
• Via Wi-Fi når hackaren infotainmentsystemet, som sen är länkat till mikrofon och CAN.

(3) Bluetooth
• Angriparen hackar Bluetooth-stack (RFCOMM, L2CAP) och får åtkomst till infotainment-mikrofon och ljudströmmar direkt.
• Kan även komma åt telefonboken, samtalsloggar, eller realtidspositioner via detta system.

(4) OBD-II-porten
• Om det sitter en Bluetooth- eller Wi-Fi-baserad OBD-adapter kopplad till bilen, kan en angripare hacka den för att skicka CAN-kommandon direkt till interna system.

Vad hackaren kan göra när hen väl är inne:
• Aktivera mikrofoner och avlyssna samtal i bilen
• Spåra bilen via GPS
• Hämta ut personlig data från bilens interna system (telefonsamtal, SMS, kontaktlistor)
• I värsta fall: styra bilens funktioner (t.ex. bromsar, dörrar, start/stopp)

Sammanfattat:
Ofta utnyttjar en angripare flera svagheter i kedjan (trådlöst nätverk → infotainment → CAN-bus) för att aktivera avlyssning eller övervakning.
Citera
2025-04-28, 04:07
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Dröjer nog inte länge innan Polis kan begära ut vad som sagt också kanske, om detta lagras.
Och om någon sagt ordet ”neger”, eller något annat än smickrande om kapaciteten hos kvinnor som grupp.
Citera
2025-04-28, 06:56
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Här är en förenklad nätverkskarta som tydligt visar hur en hackare potentiellt kan ta sig in och aktivera avlyssning och övervakning i en modern bil:

Hackare / Angripare

├───(1) Mobilnät (4G/5G) ────┐
│ │
├───(2) Wi-Fi hotspot ────────┤
│ │
├───(3) Bluetooth ────────────┤
│ │
└───(4) OBD-II-adapter ───────┤

┌─────────────────────┐
│ Bilens molntjänst │
│(HTTPS, MQTT via SSL)│
└───────────┬─────────┘

┌─────────────────────┐
│ Bilens telematikenhet │
│ (eSIM, 4G/5G) │
└───────────┬─────────┘

│ Infotainmentsystem │
│ (Mikrofon, GPS, CAN) │
└───────────┬───────────┘

│ CAN-bus (fordonets │
│ interna styrsystem) │
└───────────────────────┘

Förklaring av stegen:

(1) Mobilnät
• Hackaren försöker ta sig in via bilens uppkoppling (ofta via port 443 HTTPS, MQTT-portar).
• Angriparen försöker utnyttja svaga autentiseringsmetoder, läckta certifikat eller API-sårbarheter för att nå infotainmentsystemet och CAN-bussen.

(2) Wi-Fi hotspot
• Bilens Wi-Fi (802.11-standard) kan ibland ha sårbarheter, särskilt om lösenorden är svaga eller krypteringen (WPA2/WPA3) inte är korrekt implementerad.
• Via Wi-Fi når hackaren infotainmentsystemet, som sen är länkat till mikrofon och CAN.

(3) Bluetooth
• Angriparen hackar Bluetooth-stack (RFCOMM, L2CAP) och får åtkomst till infotainment-mikrofon och ljudströmmar direkt.
• Kan även komma åt telefonboken, samtalsloggar, eller realtidspositioner via detta system.

(4) OBD-II-porten
• Om det sitter en Bluetooth- eller Wi-Fi-baserad OBD-adapter kopplad till bilen, kan en angripare hacka den för att skicka CAN-kommandon direkt till interna system.

Vad hackaren kan göra när hen väl är inne:
• Aktivera mikrofoner och avlyssna samtal i bilen
• Spåra bilen via GPS
• Hämta ut personlig data från bilens interna system (telefonsamtal, SMS, kontaktlistor)
• I värsta fall: styra bilens funktioner (t.ex. bromsar, dörrar, start/stopp)

Sammanfattat:
Ofta utnyttjar en angripare flera svagheter i kedjan (trådlöst nätverk → infotainment → CAN-bus) för att aktivera avlyssning eller övervakning.

Tack för påminnelsen. Köpte en dongel för att kunna köra en patchad version av Torque via OBD så jag kan streama varvtal och fart och sånt i infotainmentsystemet i psykadeliska färger pga katten gillar det när vi kör bil.

Han försöker teabagga mig när han klättrar runt i bilen och utgör en trafikfara så det är bättre att han får något att titta på.

Men att SVT avlyssnar oss där går f-n gränsen. Får skaffa något kattspel på tableten eller något.
Citera
2025-04-28, 06:57
Medlem
Är det inte som de säger att alla högtalare också är mikrofoner? Samt att alla bilar ska vara uppkopplade och ha telefon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in