2025-05-24, 23:22
Medlem
Pissmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kutis123
Vad var egentligen din källa till att brudar som blir drogade på krogen döms för ringa narkotikabrott?

"Nej, man kan inte dömas för ringa narkotikabrott om man blivit drogad utan sin vetskap. För att bli dömd för ett brott, inklusive narkotikabrott, krävs att personen haft uppsåt till gärningen. Om någon har blivit drogad utan sin vetskap, har personen inte haft uppsåt till att konsumera narkotika.

Längre förklaring:

Narkotikastrafflagen (NSL) reglerar brotten mot narkotika. Enligt NSL döms den som innehar, brukar eller tar befattning med narkotika. För att bli dömd för ringa narkotikabrott krävs dock att gärningen är ringa, vilket bland annat innebär att det är en liten mängd narkotika och att gärningen inte är av allvarlig natur.
Om en person har blivit drogad utan sin vetskap, kan personen inte anses ha begått ett narkotikabrott, eftersom personen inte har haft uppsåt till att konsumera narkotika. Åklagaren måste bevisa att personen har haft uppsåt till gärningen, och det beviskravet är svårt att uppfylla om personen har blivit drogad. "

är svaret jag fick på första google försöket.

Som jag försökt förklara för dig är det UPPSÅT allt handlar om, nolltolerans eller inte är inte relevant i frågan.

Men älskade vän. Tror du ens på det själv? om polisen plockar dig när du kommer ut från toan och har näbben full med ladd kommer de ju åka dit oavsett om du hävdar att du blivit drogad eller inte. Finns MASSVIS med domar, skulle gissa på minst 50% av alla ringa nark eget bruk. Där den misstäkte hävdar att hen blivit drogad.
Citera
2025-05-24, 23:25
Medlem
Pissmasters avatar
1 § Den som olovligen
1. överlåter narkotika,
2. framställer narkotika som är avsedd för missbruk,
3. förvärvar narkotika i överlåtelsesyfte,
4. anskaffar, bearbetar, förpackar, transporterar, förvarar eller tar annan sådan befattning med narkotika som inte är avsedd för eget bruk, eller
5. innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...4_sfs-1968-64/

Kan fylla på lite för att förklara exakt vad som gäller.

"Vad krävs för att en person ska bli dömd för ringa narkotikabrott?

Inledningsvis bör det konstateras att åklagaren måste bevisa att du intagit narkotika med uppsåt. Detta innebär att det måste bevisas att du på något sätt varit medveten om att du intagit narkotika. Inom svensk rätt finns det tre former av uppsåt; avsiktsuppsåt, insiktsuppsåt och likgiltighetsuppsåt.

Avsiktsuppsåt föreligger om du haft avsikt att bruka narkotika. Insiktsuppsåt föreligger om du förstått och insett att du intagit narkotika. Likgiltighetsuppsåt föreligger om det finns omständigheter som talar för att du insett att det funnits en avsevärd risk att du intagit narkotika, men att du inte låter denna risk påverka ditt agerande. Du är i detta fall likgiltig inför att du olovligen intagit ett narkotikaklassat preparat.

Trots att det är åklagaren som måste bevisa att du har haft uppsåt till intaget har det i praxis utvecklats en förklaringsbörda för den tilltalade (se t.ex. Hovrätten för Västra Sveriges dom den 27 september 2017 i mål B 1019-17). Detta innebär att om en person av misstag fått i sig narkotika och inte har haft uppsåt till brottet måste personen lämna en trovärdig förklaring till hur intaget kan ha skett. Invändningen får inte framstå så orimlig, osannolik och måste vara tillräckligt konkret. Detta innebär i praktiken ofta att förklaringen bör innehålla sådana detaljer som kan kontrolleras och inte framstår som en efterhandskonstruktion. Bevisning som stödjer denna förklaring kan åberopas och åklagaren måste då motbevisa förklaringen."

https://www.justly.se/artikelbank/va...-eget-bruk-390

I praktiken innbär detta att om du inte har en fruktansvärt bra förklaring, styrkt av vittnen och andra, så åker du dit så det smäller om det. Det är därför tjejer som blir utkastade från krogen och hamnar i fyllecell åker på ringa nark. oavsett vad de säger.
Senast redigerad av Pissmaster 2025-05-24 kl. 23:31.
Citera
2025-05-24, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Men älskade vän. Tror du ens på det själv? om polisen plockar dig när du kommer ut från toan och har näbben full med ladd kommer de ju åka dit oavsett om du hävdar att du blivit drogad eller inte. Finns MASSVIS med domar, skulle gissa på minst 50% av alla ringa nark eget bruk. Där den misstäkte hävdar att hen blivit drogad.

Alltså helt ärligt, jag förstår inte vad du pratar om.

Jag försöker nu en sista gång innan jag ger upp, har du köpt en vara i tron om att den är LAGLIG, och du sedan pissar positivt, polisen kommer säga "AJA BAJA DU BLIR HÄRMED MISSTÄNKT FÖR RINGA NARKOTIKABROTT", när du sedan dyker upp i domstolen med kvittens på det du köpt i god tro - Kommer ingen domstol för dagen kunna bevisa ditt UPPSÅT. Alltså kommer åtalet läggas ner.

Situationerna du pratar om där folk odlat industrihampa osv är något helt annat, köper du ditt THCA av Abdi utan kvittens i förorten är du självfallet också rökt då du inte kan bevisa att du handlat i god tro.

Men nej någon situation där du pissar och polisen lägger ner fallet omgående kommer självfallet inte ske då det precis som du säger är olagligt med THC.

Du rör ihop det helt.
Citera
2025-05-24, 23:32
Medlem
Pissmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kutis123
Alltså helt ärligt, jag förstår inte vad du pratar om.

Jag försöker nu en sista gång innan jag ger upp, har du köpt en vara i tron om att den är LAGLIG, och du sedan pissar positivt, polisen kommer säga "AJA BAJA DU BLIR HÄRMED MISSTÄNKT FÖR RINGA NARKOTIKABROTT", när du sedan dyker upp i domstolen med kvittens på det du köpt i god tro - Kommer ingen domstol för dagen kunna bevisa ditt UPPSÅT. Alltså kommer åtalet läggas ner.

Situationerna du pratar om där folk odlat industrihampa osv är något helt annat, köper du ditt THCA av Abdi utan kvittens i förorten är du självfallet också rökt då du inte kan bevisa att du handlat i god tro.

Men nej någon situation där du pissar och polisen lägger ner fallet omgående kommer självfallet inte ske då det precis som du säger är olagligt med THC.

Du rör ihop det helt.

Läs mitt senaste inlägg så kommer du förstå hur det går till i Sverige. Jag förstår att du är 17 år och nyfrälst cannabis-entusiast. Men vänta bara tills att du kommer i kontakt med ordningsmakten i frågan. Då kommer du få lära dig "whats up"
Citera
2025-05-24, 23:59
Medlem
shnagfnays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwasbanned2
Vad pratar du ens om? Består industrihampan av lägre än 0,2% THC är det lagligt att exempelvis ta med sig dem till Sverige, använda och sälja dem. Det klassas som en jordbruksprodukt.

Det var uppe på tavlan att THCa skulle narkotikaklassas men eftersom det inte är psykoaktivt gick det inte igenom.

Det är fullt lagligt att röka.

Industrihampa får inte konsumeras/rökas. 0.2% THC industrihampa är bara lagligt för att tillverka papper, textiler mm. Och då är det bara fröna och stjälkarna vi pratar om. Om du röker 0.2% industrihampa begår du brott. Blommor med THC är olagligt.

Jag frågade grok:

"Du har rätt i att THC-A är icke-psykoaktivt i sin råa form och inte uttryckligen listas som ett narkotika i Sveriges förteckningar. Högsta domstolens dom från 2019 (B 3879-18) klargjorde dock att CBD-produkter med någon form av THC eller THC-A, även vid 0,2 %, är narkotika om de är avsedda för konsumtion, eftersom THC-A omvandlas till THC vid upphettning (t.ex. rökning). Sveriges nolltoleranspolicy för THC i konsumtionsvaror (0,00 %) åsidosätter EU:s gräns på 0,2 % hampaodling. Det är därför CBD-knoppar med THC-A är olagliga och ofta beslagtagna. Se Högsta Domstolens ärende B 3879-18 för mer information: https://www.domstol.se.”[](https://www.euda.europa.eu/news/2019...is-products_et) (https://www.domstol.se/en/supreme-court/about-the-supreme-court/ordering-judgments-decisions-or-documents/)"

THC-A och CBD (med THC) är olagligt att röka.

Bara för att Läkemedelsverket inte klassat ett drog betyder det inte den är laglig att konsumera.

Utan det har att göra med mediciner.

Istället faller THC-A under den breda definitionen av "cannabis" eller "preparat som innehåller THC", som tolkats av 2019 års dom.
Senast redigerad av shnagfnay 2025-05-25 kl. 00:29.
Citera
2025-05-25, 00:00
Medlem
För att återgå till tråden då.
Vart köper ni edibles? Jag har beställt från Sumpans tidigare, men de två senaste gångerna fick jag någon sämre ny sort som jag inte alls kände mig skön på. Är cbd-j förbjudet nu?
Citera
2025-05-27, 19:38
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shnagfnay
Bara för att Läkemedelsverket inte klassat ett drog betyder det inte den är laglig att konsumera.

Sverige är det absolut mest CP-störda landet på planeten.
Citera
2025-05-31, 17:30
Medlem
Puffgeckos avatar
Hej, jag funderar på att handla lite på himood.se. Är det någon som har erfarenhet från dom? Tänkte på deras THCa isolat framförallt.
Citera
2025-06-01, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Du måste ha tillstånd för industrihampa och så fort du har klippt ner den är det olagligt eftersom du har berett narkotika enligt lagen. Bara utgå från att all cannabis är olaglig.

Om du kör bil och polisen stoppat dig och säger "Vi har video där du kör 70km/h på en 50-väg". Tror du att du klarar dig genom att säga "oj, jag visste inte att man inte fick köra 70 på 50-väg" eller "Jag visste inte att det var 50 här"?

Spelar ingen roll hur du får i dig thc. Thc är olagligt. Finns massvis med fall senaste åren där folk har försökt sälja cbd gjort på industrihampa och hamnat bakom lås och bom

Fast du har fel, industrihampa klassas som jordbruksprodukt och får användas, plockas, skördas och rökas.

Det enda du inte får göra är en beredning alltså decarb för edibles och göra egna oljor. Rulla en joint räknas ej som beredning hd slog fast det i en tidigare dom. En man rullade en joint med industrihampa åklagaren ville få det till beredning men hd sa nej och friade mannen för ringa.

Att ha thc i blodet är inte heller det ett brott(tänk efter lite för i helvette hade de varit så hade varenda jävel från standardländerna dk, nl esp o thai åkt dit i tullen)

Att röka thca är alltså inte ett brott då thc i blod ej är olagligt dessutom är thca skyddat av EU och får ej narkotikaklassas.

"Men jag/polare åkte dit och polisen sa att nej det är olagligt att ha thc i blodet oavsett att de va industrihampa så ja fick böter för ringa"
ÄR DU SÅ JÄVLA DUM I HUVET ATT DU SKRIVER PÅ EN BÖTER får du för i helvette skylla dig själv din dumma jävla åsna(syftar här inte på dig pissmaster utan till alla som har skrivit/kommer skriva sådär men känner du dig träffad då du sagt nå liknande så är du en av dom jag kallar en dum jävla åsna)

Jag har ingen sympati till er som tror på polisen, dom vet inte alls va dom pratar om och vill bara sätta dit dig för ett brott du inte begått så dom får upp sin statistik.

Räcker att titta i lagboken för att se att dom har fel:
"Den som olovligen
1. överlåter narkotika,
4. anskaffar, bearbetar, förpackar, transporterar, förvarar eller tar annan sådan befattning med narkotika som inte är avsedd för eget bruk, eller
döms för narkotikabrott till fängelse i högst tre år."

Thca är inte klassat så du kan inte dömas för ringa där.

Hela växten Cannabis sativa är narkotikaklassad ja det stämmer men hela växten Cannabis sativa L(industrihampa)är undantagen narkotikastrafflagen därav är alla delar från denna växt fredad från All form av straffpåföljder att bli dömd för ringa narkotika som kommer från industrihampa är ett brott på EU nivå och kommer ge sverige saftiga böter och grova skadestånd här gäller dock att du inte skrivit på strafföreläggandet annars ja då är du rökt iom att du "erkänt" bruk.

Thc i sig självt är visserligen klassat men all THC från industrihampa är också undantagen, det inkluderar thc från upphettning av THCA ifall denna thca har sitt ursprung från industrihampa(vilket all thca från EU har)

Så en sista gång nu Man får röka på hur jävla mycket man vill oavsett vad vissa okunniga i tråden påstår sålänge det du röker är en laglig produkt och all form av industrihampa är en lagligt produkt. Decarbad industrihampa är inte en lagligt produkt och kan ge dig problem om du erkänner att du ätit brownies eller gummies du gjort själv eller om du får husis och det hittas.
Citera
2025-06-01, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffgecko
Hej, jag funderar på att handla lite på himood.se. Är det någon som har erfarenhet från dom? Tänkte på deras THCa isolat framförallt.
Jag beställde 25/5 , när det behagar dyka upp så kan jag ge en färsk recension.
Citera
2025-06-01, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pappana
Fast du har fel, industrihampa klassas som jordbruksprodukt och får användas, plockas, skördas och rökas.

Det enda du inte får göra är en beredning alltså decarb för edibles och göra egna oljor. Rulla en joint räknas ej som beredning hd slog fast det i en tidigare dom. En man rullade en joint med industrihampa åklagaren ville få det till beredning men hd sa nej och friade mannen för ringa.

Att ha thc i blodet är inte heller det ett brott(tänk efter lite för i helvette hade de varit så hade varenda jävel från standardländerna dk, nl esp o thai åkt dit i tullen)

Att röka thca är alltså inte ett brott då thc i blod ej är olagligt dessutom är thca skyddat av EU och får ej narkotikaklassas.

"Men jag/polare åkte dit och polisen sa att nej det är olagligt att ha thc i blodet oavsett att de va industrihampa så ja fick böter för ringa"
ÄR DU SÅ JÄVLA DUM I HUVET ATT DU SKRIVER PÅ EN BÖTER får du för i helvette skylla dig själv din dumma jävla åsna(syftar här inte på dig pissmaster utan till alla som har skrivit/kommer skriva sådär men känner du dig träffad då du sagt nå liknande så är du en av dom jag kallar en dum jävla åsna)

Jag har ingen sympati till er som tror på polisen, dom vet inte alls va dom pratar om och vill bara sätta dit dig för ett brott du inte begått så dom får upp sin statistik.

Räcker att titta i lagboken för att se att dom har fel:
"Den som olovligen
1. överlåter narkotika,
döms för narkotikabrott till fängelse i högst tre år."

Thca är inte klassat så du kan inte dömas för ringa där.

Hela växten Cannabis sativa är narkotikaklassad ja det stämmer men hela växten Cannabis sativa L(industrihampa)är undantagen narkotikastrafflagen därav är alla delar från denna växt fredad från All form av straffpåföljder att bli dömd för ringa narkotika som kommer från industrihampa är ett brott på EU nivå och kommer ge sverige saftiga böter och grova skadestånd här gäller dock att du inte skrivit på strafföreläggandet annars ja då är du rökt iom att du "erkänt" bruk.

Thc i sig självt är visserligen klassat men all THC från industrihampa är också undantagen, det inkluderar thc från upphettning av THCA ifall denna thca har sitt ursprung från industrihampa(vilket all thca från EU har)

Så en sista gång nu Man får röka på hur jävla mycket man vill oavsett vad vissa okunniga i tråden påstår sålänge det du röker är en laglig produkt och all form av industrihampa är en lagligt produkt. Decarbad industrihampa är inte en lagligt produkt och kan ge dig problem om du erkänner att du ätit brownies eller gummies du gjort själv eller om du får husis och det hittas.

Du har inte en aning om vad du pratar om och jag kan knappt sluta skratta.. tullen😹😹
Citera
2025-06-01, 08:16
Medlem
Om jag förstått det rätt så är jag är thca inte klassat likaså med cbd tror jag men sekunden man röker det eller (miss)brukar det på nått sätt så är det olagligt.

Men hur kan shoppar få sälja vapes, dabs, jointar osv osv som uppenbart är till för konsumtion men då är det ju olagligt?

Jag förstår inte hur shoppar kan få behålla sitt lager men privatpersoner kan få samma grej tagen av polis/till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in