2025-04-26, 20:42
Medlem
Vilken stekpanna tycker ni man ska använda när jag steker Kronfågels frysta Stekt & Skivad Kycklingkebab???

Jag har gjort mig av med våra non stick-pannor, för alla på internet skrämt upp mig om vad det innehåller, och köpt rostfritt från Ikea och det är klart inte de bästa grejerna, men har lyckats med det mesta förutom just den frysta kycklingkebaben, som vi äter ofta hemma.

Nu ikväll försökte jag för andra gången med att hetta upp pannan, göra vattentestet för att se att dropparna dansar tango i pannan - i med olja och sen i med det tinade kebabköttet, men det fastnar och blir liksom ingen yta om jag skrapar med träsleven trots att jag väntat flera minuter på att det ska få färg och släppa av sig själv.

Funder på att köpa gjutjärn, kan de va något? Finns en Lodge på Amazon för typ 300 kr. Men det kommer kanske fastna like mycket i den?
Citera
2025-04-26, 20:45
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Ja införskaffa gjutjärn!
Citera
2025-04-26, 20:55
Gjutjärn! Allt annat är skit! Min gjutjärnsstekpanna är nedärvd från morsan som köpte den i mitten av 80-talet. Många av mina vänner och bekanta grinar ofta över att de måste köpa ny stekpanna 1 per år för att de köper teflonskräp.
Citera
2025-04-26, 21:01
Medlem
Gör som så att du försöker hitta en begagnad
Stekpanna i gjutjärn för äldre ju bättre
Citera
2025-04-26, 21:03
Medlem
Masingas avatar
Lägg på folie och in i ugnen med det.
Citera
2025-04-26, 21:06
Medlem
AndersABs avatar
Gjutjärn eller porslin
Citera
2025-04-26, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
Gjutjärn! Allt annat är skit! Min gjutjärnsstekpanna är nedärvd från morsan som köpte den i mitten av 80-talet. Många av mina vänner och bekanta grinar ofta över att de måste köpa ny stekpanna 1 per år för att de köper teflonskräp.
Morsan, som närmar sig 75, berättade att hon använder sin mors gjutjärnspannor fortfarande så det får nog bli att jag köper gjutjärn. Kan jag tillaga fryst kebabkött i den utan att det fastnar?
Citera
2025-04-26, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Lägg på folie och in i ugnen med det.
Tack för tipset, det ska jag definitivt pröva!
Citera
2025-04-26, 21:09
Medlem
BoboHulans avatar
skeppshult gjutjärn.
Citera
2025-04-26, 21:22
Medlem
KlappMungons avatar
Bränn in den rostfria pannan med olja på samma sätt som man gör med en gjutgärnspanna och behandla den lika varsamt vid disk.
Citera
2025-04-26, 21:24
Medlem
AndersABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoboHulan
skeppshult gjutjärn.
Är det den som kallas lätt-gjutjärn?
Citera
2025-04-26, 21:26
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Så är det inte, vad är det för mat som du lagar som gör sig så mycket bättre i gjutjärn?

Det säger mer om dig och dina vänner än om stekpannorna.

Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Nu är du lite konstig.

Jag ska väl inte behöva bevisa något, den som påstår får bevisa och styrka.

Det var du som kom med påståendet.. sluta trolla eller gå och lägg dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in