2025-04-26, 21:29
Medlem
AndersABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Så är det inte, vad är det för mat som du lagar som gör sig så mycket bättre i gjutjärn?

Det säger mer om dig och dina vänner än om stekpannorna.
Den blir så mycket bättre, det är sen gammalt. En Teflon är ju gott med!
Citera
2025-04-26, 21:35
Medlem
knark-kungens avatar
Järn, kolstål och rostfritt är det som gäller.
Citera
2025-04-26, 21:45
Medlem
Fördelen med gjutjärn är att en sådan panna håller i evigheter. Att maten skulle bli bättre än i en panna med teflon är sedan teflonpannornas barndom.

Fördelarna med teflon eller annan non-stick är att pannan är lättare, enklare att diska och man kan använda mindre mängd fett.
Citera
2025-04-26, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av figgaslock
Vilken stekpanna tycker ni man ska använda när jag steker Kronfågels frysta Stekt & Skivad Kycklingkebab???

Jag har gjort mig av med våra non stick-pannor, för alla på internet skrämt upp mig om vad det innehåller, och köpt rostfritt från Ikea och det är klart inte de bästa grejerna, men har lyckats med det mesta förutom just den frysta kycklingkebaben, som vi äter ofta hemma.

Nu ikväll försökte jag för andra gången med att hetta upp pannan, göra vattentestet för att se att dropparna dansar tango i pannan - i med olja och sen i med det tinade kebabköttet, men det fastnar och blir liksom ingen yta om jag skrapar med träsleven trots att jag väntat flera minuter på att det ska få färg och släppa av sig själv.

Funder på att köpa gjutjärn, kan de va något? Finns en Lodge på Amazon för typ 300 kr. Men det kommer kanske fastna like mycket i den?

Köper du gjutjärn, kolstål eller rostfritt så måste du behandla pannan, och steka på rätt sätt för att inte allt ska fastna. Oavsett vad folk säger så går det dock att misshandla och sen diska dem. Ibland får man bränna in de igen bara.

Det får alltså att få din nuvarande stekpanna att funka bättre än vad den gör just nu.

Vill du göra det lätt för dig, köp en hyfsad gjutjärn eller kolstål, så håller den i 100år framöver.

En bättre släpp-lätt-panna för 1-2K kommer oxå att funka hur bra som helst, men håller ju inte lika länge.
Citera
2025-04-26, 22:22
Medlem
pn222jws avatar
"Funder på att köpa gjutjärn, kan de va något? "
Det bästa för din hälsa och plånbok.
Citera
2025-04-26, 22:25
Medlem
BoboHulans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersAB
Är det den som kallas lätt-gjutjärn?
Nja Men om man inte har MS inga problem
Citera
2025-04-26, 22:35
Medlem
Innehåller det kanske för mycket vatten och du steker för mycket på en gång? Fördelen med en gjutjärnss panna är ju den har mer massa och därmed håller mer värme. Så läger. Man I en kall köttbit så håller den temperaturen bättre och man få bra stekyta. Har du en kolstål eller vanlig får du prova steka mindre mängder, också viktigt oljan är varm
Citera
2025-04-26, 22:41
Medlem
Riktiga kockar som tex jamie oliver använder nonstickpanna.
Citera
2025-04-26, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sven12
Innehåller det kanske för mycket vatten och du steker för mycket på en gång? Fördelen med en gjutjärnss panna är ju den har mer massa och därmed håller mer värme. Så läger. Man I en kall köttbit så håller den temperaturen bättre och man få bra stekyta. Har du en kolstål eller vanlig får du prova steka mindre mängder, också viktigt oljan är varm
Tack för tipset. Det är nog så att jag överfyller pannan och eftersom det är halvt tinat innehåller för mycket vätska och då kyler ner pannan. Mindre mängd och se till att oljan är riktigt het ska jag prova.
Citera
2025-04-26, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Bränn in den rostfria pannan med olja på samma sätt som man gör med en gjutgärnspanna och behandla den lika varsamt vid disk.
Jag visste inte man kunde bränna in en rostfri panna, det ska jag kolla upp.
Citera
2025-04-26, 22:50
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Fast det är bara på jutub och matprogram på TV som man bränner in sina pannor, hemma lagar man mat i dom.
Nu skojar du? Att bränna in en gjutjärnspanna är ju a och o…
Citera
2025-04-26, 23:06
Medlem
Europes avatar
Jag har en riktigt stor gjutjärnspanna från Skeppshult som jag råkade hitta relativt billigt. Har haft den i årtionden och det enda som har hänt är att trädet har lossnat från järnet i handtaget och snurrar därför runt järnet i handtaget, vilket är lite störande, då stekpannan kan tippa hastigt när man lyfter upp det och ska tippa det sakta. Jag har två wokar som har non-stick, men nästa gång det blir dags att köpa nytt, så kommer jag köpa även en wokpanna i gjutjärn.
Senast redigerad av Europe 2025-04-26 kl. 23:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in