Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-26, 20:22
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ja det innebär att den är registrerad med dragkrok.

Demontera dragkroken och elkontakten och gör en registreringsbesiktning.

Sist jag gjorde något sådant så gjorde jag regbesiktningen i samband med ordinarie efterkontroll.
Tror att jag betalade drygt 700 för regbesiktningen... Men det är några år sedan.
Det var på Svensk Bilprovning.
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Jag var rätt säker på att det bara var att ta bort den och registrera den som utan dragkrok?
Måste man plocka bort kroken? Att transportera runt en krok som inget får dra borde inte vara förbjudet. Jag har något minne från ungdomens biltidningar om en trimmad sak som hade en ej godkänd del (kompressor eller liknande), men vid besiktning kopplades den bort och motorstyrning anpassades. Att det transporterades en kompressor på ett trafiksäkert sätt (ordentligt monterad) i motorrummet var visst inget större problem.
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Slutar säkert att fungera efter 4 år i svenskt saltslask...
De jag sett verkar vara en variant av magnet. Tryck på en knapp så frikopplas den och hänger rakt ner. putta den till främre läget så fastnar den där, dra den till bakre/utfällda läget så fastnar den där.
Bör vara ganska saltsäkrat.
Citera
2025-04-26, 21:30
Medlem
Jan-As avatar
För 15år sedan ungefär hade jag en gammal bil med rostig dragkrok som jag fick nedslag på.
Jag skruvade bara loss den och vid kontrollbesiktningen ändrade de bara bilen till att inte ha dragkrok längre.
Citera
2025-04-26, 21:30
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Måste man demontera den? Kan man inte bara göra en registreringsbesiktning utan att sätta på dragkroken och säga att man vill registrera bilen utan dragkrok?

Visst det går enkelt att smälla på den avtagbara kroken o köra illegalt. Men det är ju faktiskt inte mycket svårare att skruva på en ny anordning utan att registrera om bilen om man nu vill fuska.

Alternativet är att svetsa för något så att det inte går att montera kroken. Måste ändå regbesikta och ta bort elkontakten.
Man kan även svetsa dit en liten mutter på kulan så att man tex kan fortsätta använda kroken till cykelställ men inte kunna koppla på en släpvagn.
Även då måste man göra regbesiktning samt att dom brukar vilja att elkontakten tas bort.

Idag är det faktiskt så att man inte behöver registreringsbesikta när man monterar en dragkrok på en bil då det inte längre behöver införas i bilens regbevis att bilen har krok.

Det är enbart om man tar bort en krok som man behöver regbesikta om det står att bilen har krok i regbeviset. Står det däremot inte något om "kula" eller "dragkrok" i bilens regbevis så behöver man inte regbesikta vid demontering.
Citera
2025-04-26, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Fasta krokar har alltid funnits att köpa, dom är dessutom billigare.

Antar att i så fall att just dom du frågade hos, valt bort fasta krokar av någon (ekonomisk?) anledning.
Fast kula fanns inte att erhålla för två år sedan till en Mercedes W221. Löstagbar däremot.
Citera
2025-04-26, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Alternativet är att svetsa för något så att det inte går att montera kroken. Måste ändå regbesikta och ta bort elkontakten.
Man kan även svetsa dit en liten mutter på kulan så att man tex kan fortsätta använda kroken till cykelställ men inte kunna koppla på en släpvagn.
Även då måste man göra regbesiktning samt att dom brukar vilja att elkontakten tas bort.

Idag är det faktiskt så att man inte behöver registreringsbesikta när man monterar en dragkrok på en bil då det inte längre behöver införas i bilens regbevis att bilen har krok.

Det är enbart om man tar bort en krok som man behöver regbesikta om det står att bilen har krok i regbeviset. Står det däremot inte något om "kula" eller "dragkrok" i bilens regbevis så behöver man inte regbesikta vid demontering.
Ta bort elkontakten låter högst olämpligt om tanken att med ställ på kulan transportera cylar. På en sådan skall det finnas belysning nummerplåt om den blir skymd.
Citera
2025-04-26, 22:37
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Fast kula fanns inte att erhålla för två år sedan till en Mercedes W221. Löstagbar däremot.
Att 4 eller fler tillverkare, som idag marknadsför fast dragkrok till din bil, dom senaste 2 åren skulle ha tagit fram en ny dragkrok till en bil som för 2 år sedan redan var 10-15 år gammal det känns osannolikt.
Så det fanns nog redan på marknaden när du sökte även om du inte hittade någon. Tänker jag...
Citera
2025-04-26, 22:46
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Måste man demontera den? Kan man inte bara göra en registreringsbesiktning utan att sätta på dragkroken och säga att man vill registrera bilen utan dragkrok?

Visst det går enkelt att smälla på den avtagbara kroken o köra illegalt. Men det är ju faktiskt inte mycket svårare att skruva på en ny anordning utan att registrera om bilen om man nu vill fuska.
Har du en dragbalk för löstagbar krok där det går att montera en krok med kula, så måste du visa att du har en krok där låsningsanordningen fungerar tillfredställande vid kontrollbesiktning.
Det finns inget sätt att komma ifrån det så länge du har en fungerande dragbalk på bilen.
Citera
2025-04-26, 22:58
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BubbelCola
Förutom att du slipper slå smalbenet när du går förbi/lastar in i bilen så fördelas energin bättre utan krok om du blir påkörd bakifrån
Det där är en sanning med modifikation, i alla fall på min Mercedes E-klass där hela innehållet i bakre stötfångaren är ersatt av en stålbalk (som den löstagbara kroken monteras i) så "energifördelningen" blir nog liknande oavsett om kroken sitter där eller inte. Den påkörande bilen skonas däremot något om kroken inte sitter där.

Jag har monterat balk och krok själv så jag vet hur det är monterat. Typgodkänd krok från Westfalia.
Citera
2025-04-26, 23:13
Medlem
Purpurhaegers avatar
Om bilen är registrerad med dragkrok kan måste dragkroken fungera. Det lättaste är nog att köpa en ny dragkrok. Kostar ca 4-5000 kr. Beroende på fabrikat kan det även gå att reparera dragkroken, men det kostar då i form av tid istället. Alternativet är att omregistrera bilen utan dragkrok. Det kostar ca 2000 kr men minskar förstås bilens värde. Jag gick själv igenom liknande problem och kom fram till att det mest kostnadseffektiva var att köpa en ny dragkrok.
Citera
2025-04-26, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurhaeger
Om bilen är registrerad med dragkrok kan måste dragkroken fungera. Det lättaste är nog att köpa en ny dragkrok. Kostar ca 4-5000 kr. Beroende på fabrikat kan det även gå att reparera dragkroken, men det kostar då i form av tid istället. Alternativet är att omregistrera bilen utan dragkrok. Det kostar ca 2000 kr men minskar förstås bilens värde. Jag gick själv igenom liknande problem och kom fram till att det mest kostnadseffektiva var att köpa en ny dragkrok.
Begränsad registreringsbesiktning för att visa att kulan är permanent demonterad kostade cirka 500 för några år sedan.
Citera
2025-04-26, 23:31
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Ser nu på mitt registreringsbevis att det står:

"Koppling typ: Kula"
"Högsta vikt obromsat släp: 600 kg"
"Högsta vikt bromsat släp: 1200 kg"

Det innebär att den är registrerad med dragkrok?

Ja, så då måste den reggas om. Kostar typ 600-800kr.
Citera
2025-04-26, 23:32
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurhaeger

2000kr för att regga bort dragkroken? Vilken besiktningsfirma tar så mycket för att ta bort en mening från regbeviset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in