Flashback bygger pepparkakshus!
  • 6
  • 7
2025-05-01, 01:53
Medlem
Knivur-273s avatar
Skall man dra upp båtar på rampen, så är det extremt bra att ha en automatiskt växellåda, för manuellt växlade bilar riskerar att få kopplingslamellen totalförstörd.

Nu lossar man Handbromsen Varvar mycket försiktigt upp motorn något och lägger ur P-läget och skiftar till D, som drive.

Nu drar man upp båten och släpvagnen på land, lika lätt som jag byter kläder.

Att övervarva är vansinne, för då kan man tvingas att ligga under bilen och byta momentomvandlaren, ta ut hela jävla växellådan och rengöra kontrollsystemet som jag har gjort.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-01 kl. 02:06.
Citera
2025-05-02, 23:50
Medlem
Knivur-273s avatar
Du får göra en s.k. Ombesiktning, haha.
Citera
2025-05-04, 01:12
Medlem
JackBlacks avatar
Normalt sett ska en avtagbar dragkrok bara sitta på när man använder den. Så kör du med den på hela tiden är det väntat att du får problem med låset då det blir väldigt utsatt för fukt och vägsalt.
Citera
2025-05-04, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Jag har en bil med "avtagbar dragkrok". Det innebär att för att klara besiktningen behöver man kunna ta loss och fästa fast den igen. Fick på senaste besiktningen kommentaren att den börjar kärva en del.

Har personligen ingen nytta av dragkroken. Men har fattat det som att den behöver besiktigas med det då det står att bilen har en dragkrok.

Går det att registrera bilen utan dragkrok (fast den står som med nu)? Hur går man i sådant fall tillväga? Kostar det något att ändra?

Finns det något minus med att ta bort dragkroken? Typ att det blir någon yta som nu kan rosta eller liknande när den inte sitter där?

Jag är som sagt helt okunnig så behöver de råd jag kan få.

Tanken jag har är väl att jag inte vill riskera att bli underkänd på en besiktning när jag aldrig tänkt använda dragkroken.
Jag reggade om Volvon 2014 och då kostade det 700 kr.
Citera
2025-05-12, 17:21
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Förvisso festlig läsning, men vad har det här och i synnerhet den hotfulla svanen med avtagbara dragkrokar att göra?
Dragkrokar-Volvo-Automatväxellåda-brygga-båtramp
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in