Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-04-26, 14:18
Medlem
Jag har en bil med "avtagbar dragkrok". Det innebär att för att klara besiktningen behöver man kunna ta loss och fästa fast den igen. Fick på senaste besiktningen kommentaren att den börjar kärva en del.

Har personligen ingen nytta av dragkroken. Men har fattat det som att den behöver besiktigas med det då det står att bilen har en dragkrok.

Går det att registrera bilen utan dragkrok (fast den står som med nu)? Hur går man i sådant fall tillväga? Kostar det något att ändra?

Finns det något minus med att ta bort dragkroken? Typ att det blir någon yta som nu kan rosta eller liknande när den inte sitter där?

Jag är som sagt helt okunnig så behöver de råd jag kan få.

Tanken jag har är väl att jag inte vill riskera att bli underkänd på en besiktning när jag aldrig tänkt använda dragkroken.
Citera
2025-04-26, 14:28
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Jag har en bil med "avtagbar dragkrok". Det innebär att för att klara besiktningen behöver man kunna ta loss och fästa fast den igen. Fick på senaste besiktningen kommentaren att den börjar kärva en del.

Har personligen ingen nytta av dragkroken. Men har fattat det som att den behöver besiktigas med det då det står att bilen har en dragkrok.

Går det att registrera bilen utan dragkrok (fast den står som med nu)? Hur går man i sådant fall tillväga? Kostar det något att ändra?

Finns det något minus med att ta bort dragkroken? Typ att det blir någon yta som nu kan rosta eller liknande när den inte sitter där?

Tanken jag har är väl att jag inte vill riskera att bli underkänd på en besiktning när jag aldrig tänkt använda dragkroken.

Svetsa muttrar på kulan så är det ingen dragkrok löngre utan en mojöng
Citera
2025-04-26, 14:35
Medlem
Det enklaste i ditt fall är att smörja upp din dragkrok o se till att den slutar kärva.
Efter att du använt dragkroken omedelbart montera av den o plugga hålet. Åker du runt med dragkroken påmonterad så kommer den kärva direkt efter några veckor.
Hela anordningen är i mitt tycke totalt värdelöst och konstruktionen gör en bara förbannad då den är byggd för att kärva.

Antingen har man en fast installation eller inget alls, i mitt tycke.

Vill du ha bort allting från din bil så krävs det troligen en registreringsbesiktning.

Citat:
Om man väljer att plocka bort sin dragkrok så behöver man inte registreringsbesikta under förutsättning att kroken inte är registrerad i Vägtrafikregistret, kontrollera detta i registreringsbeviset. Finns det uppgift om kopplingsanordning, måste bilen alltså registreringsbesiktas.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/dragkrok-pa-eu-typgodkand-bil/
Citera
2025-04-26, 14:36
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Du kan svetsa igen hålet där du sätter i kroken och kan också vara så att du behöver ta bort elanslutningen.
Är man villaägare så är en bil utan dragkrok en halv bil då det behövs då och då så det finns absolut ett värde i att ha den kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av 448
Svetsa muttrar på kulan så är det ingen dragkrok löngre utan en mojöng

Tror inte det räcker om kroken är avtagbar, bara att köpa en annan krok och trycka i och låsa fast så är det fixat. Beror på hur kroken är avtagbar ska tilläggas då det finns många olika typer, de tidigare varianterna hade ofta problem att de strulade i låsningen på olika sätt.
Citera
2025-04-26, 14:43
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du kan svetsa igen hålet där du sätter i kroken och kan också vara så att du behöver ta bort elanslutningen.
Är man villaägare så är en bil utan dragkrok en halv bil då det behövs då och då så det finns absolut ett värde i att ha den kvar.

Tror inte det räcker om kroken är avtagbar, bara att köpa en annan krok och trycka i och låsa fast så är det fixat. Beror på hur kroken är avtagbar ska tilläggas då det finns många olika typer, de tidigare varianterna hade ofta problem att de strulade i låsningen på olika sätt.

Ok , iaf för dom me fast skall kunna göra så

Finns alltid knep

En gubbe fick inte igenom bilen då en regkyltsmonterad extraljushållare saknade extraljus o var vass.

Han limmade dit 2 värmeljus

Vet inte sanningshalten dock
Citera
2025-04-26, 14:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Ok , iaf för dom me fast skall kunna göra så

Finns alltid knep

En gubbe fick inte igenom bilen då en regkyltsmonterad extraljushållare saknade extraljus o var vass.

Han limmade dit 2 värmeljus

Vet inte sanningshalten dock

Absolut, är det fast krok så ska det räcka.

Var det två batterivärmeljus så kanske det kan funka😄

Hade en bilmeck i orten jag bodde där en kund hade problem med bakljuset som inte funkade, mekanikern drog en kabel direkt från batteriet längs dropplisten på bilen och till lampan, lampan lös och gick genom besiktningen.
Citera
2025-04-26, 14:56
Medlem
Ser nu på mitt registreringsbevis att det står:

"Koppling typ: Kula"
"Högsta vikt obromsat släp: 600 kg"
"Högsta vikt bromsat släp: 1200 kg"

Det innebär att den är registrerad med dragkrok?
Citera
2025-04-26, 15:12
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Inte helt vad tråden handlar om. Men VARFÖR I HELVETE finns ens avtagbara dragkrokar? Exakt vilket problem skapar en fast dragkrok som man löser med att ha en avtagbar?
Citera
2025-04-26, 15:25
Medlem
BubbelColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Inte helt vad tråden handlar om. Men VARFÖR I HELVETE finns ens avtagbara dragkrokar? Exakt vilket problem skapar en fast dragkrok som man löser med att ha en avtagbar?
Förutom att du slipper slå smalbenet när du går förbi/lastar in i bilen så fördelas energin bättre utan krok om du blir påkörd bakifrån
Citera
2025-04-26, 15:37
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BubbelCola
Förutom att du slipper slå smalbenet när du går förbi/lastar in i bilen så fördelas energin bättre utan krok om du blir påkörd bakifrån

Fjanterier. En krok har aldrig varit till besvär för mig. Det handlar säkert bara om att det finns muppar som tycker en krok förstör deras FIIIIIIINA bils estetik.
Citera
2025-04-26, 15:58
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ser nu på mitt registreringsbevis att det står:

"Koppling typ: Kula"
"Högsta vikt obromsat släp: 600 kg"
"Högsta vikt bromsat släp: 1200 kg"

Det innebär att den är registrerad med dragkrok?

Ja det innebär att den är registrerad med dragkrok.

Demontera dragkroken och elkontakten och gör en registreringsbesiktning.

Sist jag gjorde något sådant så gjorde jag regbesiktningen i samband med ordinarie efterkontroll.
Tror att jag betalade drygt 700 för regbesiktningen... Men det är några år sedan.
Det var på Svensk Bilprovning.
Citera
2025-04-26, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Fjanterier. En krok har aldrig varit till besvär för mig. Det handlar säkert bara om att det finns muppar som tycker en krok förstör deras FIIIIIIINA bils estetik.
Blir bilen påkörd och det tar i kulan så kan krockkraften fortplanta sig i hela bilen då den är stumt anbringad i karossen. En påkörning som tar på sidan av kroken är än sämre.

Infällbara draganordningar är klart bättre än löstagbara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in