Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-26, 17:42
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Inte helt vad tråden handlar om. Men VARFÖR I HELVETE finns ens avtagbara dragkrokar? Exakt vilket problem skapar en fast dragkrok som man löser med att ha en avtagbar?

Det är väl egentligen bara att det är lite mer estetiskt tilltalande, på exempelvis en lite sportigare Tysk.

Men det är ju samtidigt perfekt bil att dra med.
Citera
2025-04-26, 17:47
Medlem
Citat:
Inte helt vad tråden handlar om. Men VARFÖR I HELVETE finns ens avtagbara dragkrokar? Exakt vilket problem skapar en fast dragkrok som man löser med att ha en avtagbar?
Utseendegrej bara, vissa går att fälla in lätt,
Citera
2025-04-26, 17:50
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det är väl egentligen bara att det är lite mer estetiskt tilltalande, på exempelvis en lite sportigare Tysk.

Om man ska husvagn.. Som Milton.
https://www.youtube.com/watch?v=a17kyC5xZ4w
Citera
2025-04-26, 18:28
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Håller i stort sett med dig (eftersom löstagbara krokar är ett jävla skit som garanterat går sönder och det är skitdyrt att köpa en ny krok), fast när jag körde amerikansk tvåsitsig sportbil var det ganska snyggt att slippa åka runt med kroken men ändå kunna trycka dit den när jag behövde dra en båtkärra eller husvagn.

På en normal bruksbil är det helt värdelöst och jag skulle aldrig köpa en sådan begagnad om den hade löstagbar krok.

Citat:
Ursprungligen postat av scoremax

Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Utseendegrej bara, vissa går att fälla in lätt,

Så bara en utseendesak, som jag misstänkte. De krånglar ju alltid så tänk vad folk gör för utseendet!
Citera
2025-04-26, 18:38
Medlem
Citat:
Så bara en utseendesak, som jag misstänkte. De krånglar ju alltid så tänk vad folk gör för utseendet!
Japp, på syrrans Audi trycker man på en knapp innanför luckan så kommer kroken ut,
Citera
2025-04-26, 18:44
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Jag har en bil med "avtagbar dragkrok". Det innebär att för att klara besiktningen behöver man kunna ta loss och fästa fast den igen. Fick på senaste besiktningen kommentaren att den börjar kärva en del.

Har personligen ingen nytta av dragkroken. Men har fattat det som att den behöver besiktigas med det då det står att bilen har en dragkrok.

Går det att registrera bilen utan dragkrok (fast den står som med nu)? Hur går man i sådant fall tillväga? Kostar det något att ändra?

Finns det något minus med att ta bort dragkroken? Typ att det blir någon yta som nu kan rosta eller liknande när den inte sitter där?

Jag är som sagt helt okunnig så behöver de råd jag kan få.

Tanken jag har är väl att jag inte vill riskera att bli underkänd på en besiktning när jag aldrig tänkt använda dragkroken.
Enklast och billigast är att smörja upp den så den fungerar bra, sedan förvarar du den i bagageutrymmet mellan besiktningarna.

Att svetsa fast den som någon föreslår kan fungera på vissa modeller, men långt ifrån alla så det är en dålig lösning.

Ska du ta bort den måste fästet för kroken bort, antagligen enklast att skruva bort hela balken. På äldre bilar är det ofta nya hål borrade i karossen för dragbalken, på nyare brukar den monteras i förberedda fästen från biltillverkaren eller i fästhålen för stötfångaren.

Skulle inte tro att någon bryr sig om en registreringsbesiktning om du monterat bort draget och inte nämner något om det. Sitter den inte där finns inget där att besikta.
På nyare bilar som har en krok klassad för biltypen får man montera drag utan att registreringsbesikta... Kravet är att den är monterad enligt monteringsanvisning för draget, då är det så klart OK att montera bort den också.

Sammanfattning. Smörj upp kroken och behåll den, det höjer värdet på bilen när/om du ska sälja den.
Citera
2025-04-26, 18:48
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Senast jag lät montera kula fanns endast löstagbar i sortimentet.

Fasta krokar har alltid funnits att köpa, dom är dessutom billigare.

Antar att i så fall att just dom du frågade hos, valt bort fasta krokar av någon (ekonomisk?) anledning.
Citera
2025-04-26, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ja det innebär att den är registrerad med dragkrok.

Demontera dragkroken och elkontakten och gör en registreringsbesiktning.

Sist jag gjorde något sådant så gjorde jag regbesiktningen i samband med ordinarie efterkontroll.
Tror att jag betalade drygt 700 för regbesiktningen... Men det är några år sedan.
Det var på Svensk Bilprovning.

Måste man demontera den? Kan man inte bara göra en registreringsbesiktning utan att sätta på dragkroken och säga att man vill registrera bilen utan dragkrok?

Visst det går enkelt att smälla på den avtagbara kroken o köra illegalt. Men det är ju faktiskt inte mycket svårare att skruva på en ny anordning utan att registrera om bilen om man nu vill fuska.
Citera
2025-04-26, 19:13
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BubbelCola
Förutom att du slipper slå smalbenet när du går förbi/lastar in i bilen så fördelas energin bättre utan krok om du blir påkörd bakifrån
Är väl bara bilen bakom som gynnas av att bilen framför saknar dragkrok? För den framförvarande bilen är dragkroken något som gör att energin fördelas jämnare i resten av bilen.
Citera
2025-04-26, 19:33
Medlem
Running_mans avatar
Be en verkstad avlägsna kroken helt och besiktiga sedan bilen utan krok. Så enkelt är det.
Citera
2025-04-26, 20:04
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ja ÅÅÅH! Löjligt. Spelar nog knappast nån större roll i praktiken. Du förnekar bara att det handlar om att en dragkrok känns bonnigt på FIIIIIIINA bilen. Men det är praktiskt ibland så därför väljer man en avtagbar.

Jo det är samma metrosexuella tänk som ligger bakom de stora jävla hjulen vi måste dras med idag. Har avtagbar krok på ena bilen idag men enbart för att fast krok inte ens fanns som alternativ för ny bil av den modellen.
Har annars haft bilar med elektrisk in- och utfällbar krok, det har varit toppen. Men det kan säkert hända att en sån slutar funka också.
Citera
2025-04-26, 20:07
Medlem
Bertillas avatar
Riktiga män har dragkrok. Skyddar även mot p-skador. Bra när man ska åka till tippen eller flytta exv. Ni som inte har krok - hur löser ni det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in