Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-26, 23:41
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
2000kr för att regga bort dragkroken? Vilken besiktningsfirma tar så mycket för att ta bort en mening från regbeviset?
Tja, det var bara de indikationer jag fick när jag undersökte saken. Har du andra erfarenheter får du gärna redovisa dem här.
Citera
2025-04-27, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Inte helt vad tråden handlar om. Men VARFÖR I HELVETE finns ens avtagbara dragkrokar? Exakt vilket problem skapar en fast dragkrok som man löser med att ha en avtagbar?

Din bil har deformationszoner för att dämpa krockvåldet. Med en dragkrok bak så försvinner dessa. Då beror det helt på hur fronten på påkörande bil år utformad på hur hårt våldet blir. Din bil blir en "whipplash fälla" mao.
Citera
2025-04-27, 06:49
Medlem
Snusfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Blir bilen påkörd och det tar i kulan så kan krockkraften fortplanta sig i hela bilen då den är stumt anbringad i karossen. En påkörning som tar på sidan av kroken är än sämre.

Infällbara draganordningar är klart bättre än löstagbara.

Var har du hört det om dragkrok om man blir påkörd?
Citera
2025-04-27, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusfri
Var har du hört det om dragkrok om man blir påkörd?
Läs gärna det Gullpotet skrivit i inlägget närmast ovanför ert!
Citera
2025-04-27, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Jag har en bil med "avtagbar dragkrok". Det innebär att för att klara besiktningen behöver man kunna ta loss och fästa fast den igen. Fick på senaste besiktningen kommentaren att den börjar kärva en del.

Har personligen ingen nytta av dragkroken. Men har fattat det som att den behöver besiktigas med det då det står att bilen har en dragkrok.

Går det att registrera bilen utan dragkrok (fast den står som med nu)? Hur går man i sådant fall tillväga? Kostar det något att ändra?

Finns det något minus med att ta bort dragkroken? Typ att det blir någon yta som nu kan rosta eller liknande när den inte sitter där?

Jag är som sagt helt okunnig så behöver de råd jag kan få.

Tanken jag har är väl att jag inte vill riskera att bli underkänd på en besiktning när jag aldrig tänkt använda dragkroken.

Det är ju ett plus att ha dragkrok. Mitt råd till dig är att fetta in kroken och fästet ordentligt - så rostar det inte. Och du kan besiktiga i lugn och ro. (Dragkrok är bra om man vill ha med sig en cykel).
Citera
2025-04-27, 11:34
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ta bort elkontakten låter högst olämpligt om tanken att med ställ på kulan transportera cylar. På en sådan skall det finnas belysning nummerplåt om den blir skymd.

Det stämmer. Du har rätt. Svetsar man en mutter på kulan för att använda kroken till endast cykelhållare så får man tydligen ha kvar elkontakten.
Citera
2025-04-27, 11:48
Medlem
Knasibass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurhaeger
Om bilen är registrerad med dragkrok kan måste dragkroken fungera. Det lättaste är nog att köpa en ny dragkrok. Kostar ca 4-5000 kr. Beroende på fabrikat kan det även gå att reparera dragkroken, men det kostar då i form av tid istället. Alternativet är att omregistrera bilen utan dragkrok. Det kostar ca 2000 kr men minskar förstås bilens värde. Jag gick själv igenom liknande problem och kom fram till att det mest kostnadseffektiva var att köpa en ny dragkrok.
Omregistrering kostar typ 700 spänn, jag gjorde detta i höstas.
Citera
2025-04-27, 12:16
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Tänk vad gubbjävlar gör för att få gnälla lite på nya bättre grejer än vad de själva haft under sin livstid.

Hur är det bättre? Som trådstarten visar så är det ju en försämring. Det är ju det jag tycker verkar konstigt. Men ungdomar accepterar ju allt nytt som positivt även om det är mycket sämre...
Citera
2025-04-27, 13:23
Medlem
Har (fabriksmonterad?) manuellt in- och utfällbar draganordning på min Honda sedan 2015.
Dock står "NEJ" under draganordning.
Vet att dom infällbara krokarna strular på tyska bilar och är extremt dyra att åtgärda.

Har drag på min Suzuki 2006, som jag monterat själv.
Även där står "NEJ" under draganordning.
Inga synpunkter vid besiktningen.
Citera
2025-04-28, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Din bil har deformationszoner för att dämpa krockvåldet. Med en dragkrok bak så försvinner dessa. Då beror det helt på hur fronten på påkörande bil år utformad på hur hårt våldet blir. Din bil blir en "whipplash fälla" mao.

En avtagbar krok leder ofta i sig till krokvåld för att få bort efter några år av att ha sugit åt sig diverse fordonsvätskor, vägdamm och bitumen.
Citera
2025-04-28, 15:21
Medlem
zoombos avatar
Avtagbara eller elektriskt utfällbara krokar är ondska och skulle förbjudas för det är inte fråga OM de börjar jävlas utan NÄR. En bekant har en elektrisk utfällbar fabriksmonterad krok på sin tyska bil. Han har fått byta prylar för snart 15' då det var några plastkugghjul(!) som havererade. Det räckte nämligen inte med att byta den delen utan en exakt matchande styrbox för löjliga pengar behövde också bytas. Vansinne!
Sen finns då dessa förbannade lås som sitter på många avtagbara krokar där den ena konstruktionen är sämre än den andra. Eftersom dessa sitter utsatt till så är det verkligen att be om problem att ha en låsanordning där!

Men för att svara TS: som många tagit upp så kan man registrera om sin bil utan krok men det kostar pengar. Det bästa är att hålla dem i trim genom att smörja den t ex samtidigt som man skiftar hjul. Sen ökar det värdet på bilen och vissa som söker bil har detta som ett absolut krav. Jag är en av dem. Visst, det går att eftermontera men det kostar och tar tid. Enklare med en bil som har det redan.
Citera
2025-04-28, 15:45
Medlem
Knivur-273s avatar
På min BMW satt dragkroken fäst i plåten av bakpartiets golv. En värdelös infästning, till skillnad från Volvo 245, där den satt ytterst hårt fäst i balkarna, på ett helt annat sätt. Jag tog bort den och tvingades att göra ombesiktning, för infästningen var svag och orsakade korrosion. Inte upp till min standard.
En påkörning bakifrån hade skadat karosseriet mycket, mycket svårt.

Men en Volvo 240, den kan stånga en annan bil med dragkroken, hårt fäst som den är.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-04-28 kl. 15:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in