Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-04-25, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det behöver den inte per automatik alltid bli bara för det blir ökad trafikmängd, och heller inte generellt över allt i trafiken.

T ex kan det lokalt ha varit betydligt mindre trafik förr under en viss tid, men själva infrastrukturen, vägar gator korsningar etc etc, kanske var mer begränsade då vilket kan ha orsakat mer problem då, än det kanske gör idag med mycket mer trafik på samma plats men med uppdaterade gator vägar etc etc med ökad kapacitet som bättre sväljer det större flödet så det skapar mindre problem nu än det var förr med mindre trafik men sämre vägar etc och flöde.
Hänger du med…?

Så du menar att utbyggnadstakten är lika med eller högre än den takten trafiken ökar med?

Har du hört talas om problemet med köer i los angeles, och Elon Musk förslag om att bygga speciella tunnlar?
Citera
2025-04-25, 11:55
Medlem
Citat:
Kan ju vara så enkelt att det idag kan finnas fler förare från andra kulturer där tutandet är mer vanligt och accepterat än vi normalt ser det. Säven om själva trafiken är likartad så kanske det blir mer tutande nu för tiden.

Javisst det kan vara en förklaring. Men håller du med om att tutandet har ökat expontentiellt över tid?
Citera
2025-04-25, 11:55
Medlem
kl4sseKocks avatar
Fyller på här vill heller inte peka ut någon speciellt utan upplever alla oavsett kön eller ålder framförallt vid möte om vederbörande har hinder på sin sidan så ska denna tomte prompt fram till varje pris, ingen som hänsyn till att göra det smidig för båda parter.
Citera
2025-04-25, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Fyller på här vill heller inte peka ut någon speciellt utan upplever alla oavsett kön eller ålder framförallt vid möte om vederbörande har hinder på sin sidan så ska denna tomte prompt fram till varje pris, ingen som hänsyn till att göra det smidig för båda parter.

Okej kan köpa att min analys om vilka det är som är aggressiva är ganska vag. Men står fast vid att det oftare är lite finare, nyare bilar, som verkar vara leasade.

Intressant att du delar min spaning ang den ökade egoismen i trafiken.
Citera
2025-04-25, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Så du menar att utbyggnadstakten är lika med eller högre än den takten trafiken ökar med?

Har du hört talas om problemet med köer i los angeles, och Elon Musk förslag om att bygga speciella tunnlar?

Utbyggnadstakten kan vara olika på lokala nivåer, vilket gör att på vissa platser har de klarat att hänga med i ev trafikökning eller ligga före, på andra ställen kanske de halkat efter. Det kan ju då resultera i att det på vissa platser upplevs som mer trafik och stressigare, medan det på andra ställen trots mer trafik ändå kan upplevas flyta på bra så den ökade trafiken inte märks av på samma sätt som på andra ställen.

Vad den muskige snubben sysslar med i amerikat är väl rätt irrelevant för vad som sker i trafiken i Gävle eller Bröthyttan här hemma…
Citera
2025-04-25, 12:09
Medlem
Citat:
Javisst det kan vara en förklaring. Men håller du med om att tutandet har ökat expontentiellt över tid?

Jag personligen tycker inte det skulle ökat med tutandet så jag märkt det i alla fall.
Citera
2025-04-25, 12:26
Medlem
Citat:
Jag personligen tycker inte det skulle ökat med tutandet så jag märkt det i alla fall.

Nähä okej. Kör du oftast i mindre eller större städer?
Citera
2025-04-25, 12:37
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Är det bara jag som upplever att vägtrafiken har blivit väldigt aggressiv senaste tre åren, framför allt på huvudleder?

Har lagt märke till att folk kastar sig ut framför en på huvudled så att man själv måste bromsa abrupt. Det är även vanligt att de ligger och hetsar en i röven med typ en meters avstånd, även om man själv ligger i 55 på 50-väg. Det chansas hit och dit och dessa förare verkar helt höga på sig själva och skiter i allt och alla. Det är nästan alltid en leasad lite halvsportig bilmodell. Skulle säga att AUDI och Tesla är de mest vanligt förekommande bilmärkena bland dessa förare.

Har lagt märke till att de som kör såhär aggresivt verkar vara akademiker/företagare/säljare i 40-55 årsåldern.
Någon som känner igen sig?

Bråttom till att få komma fram så att dom kan läsa sina missade notiser på mobilen.
Citera
2025-04-25, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Bråttom till att få komma fram så att dom kan läsa sina missade notiser på mobilen.

Nånting har de iaf jävligt bråttom till verkar det som.
Citera
2025-04-25, 12:51
Medlem
Citat:
Kan ju vara så enkelt att det idag kan finnas fler förare från andra kulturer där tutandet är mer vanligt och accepterat än vi normalt ser det. Säven om själva trafiken är likartad så kanske det blir mer tutande nu för tiden.

Jag tutar rätt ofta, gjorde aldrig det förr, inte ens i nära krock situationer. Nu gör jag det däremot så fort jag hamnar i en situation som skulle kunna leda till en krock vilket ofta blir nån gång i veckan i alla fall.

Tack och lov har det inte blivit någon krock, men det är viktigt att använda tutan, kanske är det den som fått vissa att vakna upp och förhindrat olyckan.

Enligt lagen så är man dessutom skyldig, man måste alltså tuta om det kan avvärja en fara/olycka/risk i trafiken. Tvärt om så är det också olagligt att tuta när man inte är i en sån situation.

D.v.s du får inte tuta på någon som du tycker kör för långsamt så länge det extremt långsamma körandet inte riskerar att skapa olyckor, t.ex om någon kör 30 på motorväg så inte bara ska man tuta utan måste tuta för det kommer troligen ha en mycket stor riskfaktor för olycka.
Citera
2025-04-25, 12:54
Avstängd
Snusfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Kan ju ha att göra med att de senaste 10-15 åren har i princip samtliga hastighetsbegränsningar sänkts från 50 till 40, 90 till 80, 110 till 100 osv - samtidigt som medelbilisten verkar blivit en kastrerad bögkärring som får panik så fort den sätter sig bakom ratten, och knappt vågar hålla styrfart.

Och elbilarna som enligt reklamen skall göra 0-100 på någon sekund men likt förbannat kör så satans sakta så de blir omkörda av lastbilar och traktorer gör inte direkt saken bättre.
Går överhuvudtaget en Tesla Model S snabbare än 80km/h? Jag har då fan aldrig sett en endaste elbilsjävel hålla tresiffrig hastighet..

Man orkar helt enkelt inte lägga två timmar på att åka till affären någon kilometer bort på grund av att trafiken kryper långsammare än inavlade sniglar - därför gasar man på när man väl får chansen.

Dom spar på batteriet. Trist när dom köper en bil för uppåt miljonen och inte ens kan hålla motorvägsfart. Patetiskt.
Citera
2025-04-25, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag tutar rätt ofta, gjorde aldrig det förr, inte ens i nära krock situationer. Nu gör jag det däremot så fort jag hamnar i en situation som skulle kunna leda till en krock vilket ofta blir nån gång i veckan i alla fall.

Tack och lov har det inte blivit någon krock, men det är viktigt att använda tutan, kanske är det den som fått vissa att vakna upp och förhindrat olyckan.

Enligt lagen så är man dessutom skyldig, man måste alltså tuta om det kan avvärja en fara/olycka/risk i trafiken. Tvärt om så är det också olagligt att tuta när man inte är i en sån situation.

D.v.s du får inte tuta på någon som du tycker kör för långsamt så länge det extremt långsamma körandet inte riskerar att skapa olyckor, t.ex om någon kör 30 på motorväg så inte bara ska man tuta utan måste tuta för det kommer troligen ha en mycket stor riskfaktor för olycka.

Okej men du kör lugnt och lagligt då? För att det blir ju lite motsgelsefullt om man kör som en idiot så att det uppstår fara och sedan håller på å tutar?

Jag tutar också oftare än tidigare. Men just pga att folk kastar sig ut framför en och i allmänhet kör mer aggressivt. Intressant att fler än jag delar bilden av ökat tutande. Det talar för att min spaning är sann om aggressiviteten överlag i trafiken.
Senast redigerad av novaextremex 2025-04-25 kl. 13:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in