Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-04-25, 09:39
Medlem
Är det bara jag som upplever att vägtrafiken har blivit väldigt aggressiv senaste tre åren, framför allt på huvudleder?

Har lagt märke till att folk kastar sig ut framför en på huvudled så att man själv måste bromsa abrupt. Det är även vanligt att de ligger och hetsar en i röven med typ en meters avstånd, även om man själv ligger i 55 på 50-väg. Det chansas hit och dit och dessa förare verkar helt höga på sig själva och skiter i allt och alla. Det är nästan alltid en leasad lite halvsportig bilmodell. Skulle säga att AUDI och Tesla är de mest vanligt förekommande bilmärkena bland dessa förare.

Har lagt märke till att de som kör såhär aggresivt verkar vara akademiker/företagare/säljare i 40-55 årsåldern.
Någon som känner igen sig?
Senast redigerad av novaextremex 2025-04-25 kl. 09:57.
Citera
2025-04-25, 09:51
Medlem
Kom på nu efter att jag skrivit tråden att det kan ha å göra med någon slags frustration över att man inte kan jobba hemifrån längre och spela padle hela dagarna? Nu senast igår läste jag att google kräver att deras anställda ska infinna sig på kontoret minst tre dagar i veckan.
Citera
2025-04-25, 10:02
Medlem
franges avatar
Kan ju ha att göra med att de senaste 10-15 åren har i princip samtliga hastighetsbegränsningar sänkts från 50 till 40, 90 till 80, 110 till 100 osv - samtidigt som medelbilisten verkar blivit en kastrerad bögkärring som får panik så fort den sätter sig bakom ratten, och knappt vågar hålla styrfart.

Och elbilarna som enligt reklamen skall göra 0-100 på någon sekund men likt förbannat kör så satans sakta så de blir omkörda av lastbilar och traktorer gör inte direkt saken bättre.
Går överhuvudtaget en Tesla Model S snabbare än 80km/h? Jag har då fan aldrig sett en endaste elbilsjävel hålla tresiffrig hastighet..

Man orkar helt enkelt inte lägga två timmar på att åka till affären någon kilometer bort på grund av att trafiken kryper långsammare än inavlade sniglar - därför gasar man på när man väl får chansen.
Senast redigerad av frange 2025-04-25 kl. 10:05.
Citera
2025-04-25, 10:36
Medlem
Denna tråd är väl som alla andra ”tycker-trådar” som bygger i princip enbart på subjekt tycka och tro, fördomar och konfirmationsbias.

Nej, jag upplever inte att det är nån väsentlig skillnad på eller i trafiken idag eller hur den var på t ex 90-talet, och oavsett det handlar om storstäder småstäder eller landsbygd. Mer trafik möjligen ja, men alla typer av förare med sina egenheter har funnits i alla tider, typ
Citera
2025-04-25, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Denna tråd är väl som alla andra ”tycker-trådar” som bygger i princip enbart på subjekt tycka och tro, fördomar och konfirmationsbias.

Nej, jag upplever inte att det är nån väsentlig skillnad på eller i trafiken idag eller hur den var på t ex 90-talet, och oavsett det handlar om storstäder småstäder eller landsbygd. Mer trafik möjligen ja, men alla typer av förare med sina egenheter har funnits i alla tider, typ

Så mer trafik talar inte för att trafiken blivit hetsigare?
Citera
2025-04-25, 10:54
Medlem
elbels avatar
det var bättre förr, gräset var grönare och man kunde felsöka en bil genom att lukta på avgaserna

hellre blyfot än mobilhand

har ibland funderat på om folk utnyttjar att bilar har autobroms?

att köra ut framför en tesla är ju i princip riskfritt
Citera
2025-04-25, 10:54
Medlem
Kan fylla på med att jag också upplever att det tutas mer än aldrig förr. Bor bredvid en stor matbutiksparkering och för några år sedan tutades det kanske en gång i månaden, nu är det flera gånger dagligen. Tututförandet är också mer aggressivt, det är inte bara en liten dutt utan de som tutar håller in tutan i 3 sekunder +.

Finns även en T-korsning jag brukar svänga i. När man ska ut på huvudleden i den korsningen får man hålla i hatten. Det är 50 som gäller där man sikten är rätt skymd då huvudledern kurvar. När man svänger ut på leden där är det inte alls ovanligt att det kommer en dåre i Tesla i 70-80kmh som tutar sönder på en. Om de håller laglig hastighet så behöver de inte bromsa och tuta.

Blinkers är också för jobbigt att använda. Det tar alldeles för mycket energi att flytta handen 1 decimeter. Dessutom är det bara amatörer som inte kan köra som använder blinkers.
Senast redigerad av novaextremex 2025-04-25 kl. 10:58.
Citera
2025-04-25, 11:12
Medlem
Jodå, det är många 50+ män i AUDI/BMW som kör utav helvete fort och ska till varje pris få företräde osv.

Det var inte längesen jag körde in på en huvudled, 50-väg. 500m bort ser jag en bil (jag vet att det är ganska exakt 500m eftersom han var i en rondell som är exakt 500m bort) så jag körde ut. Några sekunder efter, när jag kommit fram till ett övergångsställe, så var han 1dm bakom mig helt plötsligt, så jag körde igång min spolarvätska för att tvätta rutan. Då började han tuta, så jag stannade efter att precis ha passerat övergångsstället. Jag gick ut för att fråga vad han ville, kanske hängde något från min bil eller något satt fast i dragkroken?

Men det han ville var att han ville tala om att han höll på att missa ett tåg... Så jag sa bara "jaha ja men då var det ju dumt att tuta på mig då, för jag trodde ju att du ville något".

Han hade alltså gasat jävlat svålen på denna 50-väg där det är fullt av barn och pensionärer som lallar omkring å springer över vägen osv.
Citera
2025-04-25, 11:14
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Kan ju ha att göra med att de senaste 10-15 åren har i princip samtliga hastighetsbegränsningar sänkts från 50 till 40, 90 till 80, 110 till 100 osv - samtidigt som medelbilisten verkar blivit en kastrerad bögkärring som får panik så fort den sätter sig bakom ratten, och knappt vågar hålla styrfart.

Och elbilarna som enligt reklamen skall göra 0-100 på någon sekund men likt förbannat kör så satans sakta så de blir omkörda av lastbilar och traktorer gör inte direkt saken bättre.
Går överhuvudtaget en Tesla Model S snabbare än 80km/h? Jag har då fan aldrig sett en endaste elbilsjävel hålla tresiffrig hastighet..

Man orkar helt enkelt inte lägga två timmar på att åka till affären någon kilometer bort på grund av att trafiken kryper långsammare än inavlade sniglar - därför gasar man på när man väl får chansen.

Varför inte elbilsförarna kör snabbare beror till stor del på elförbrukningen. Måste de ladda på annat ställe än hemma så blir det helt plötsligt inte alls så fördelaktigt att ha elbil, vinsten ligger i att du alltid kan ladda hemma.
Citera
2025-04-25, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Jodå, det är många 50+ män i AUDI/BMW som kör utav helvete fort och ska till varje pris få företräde osv.

Det var inte längesen jag körde in på en huvudled, 50-väg. 500m bort ser jag en bil (jag vet att det är ganska exakt 500m eftersom han var i en rondell som är exakt 500m bort) så jag körde ut. Några sekunder efter, när jag kommit fram till ett övergångsställe, så var han 1dm bakom mig helt plötsligt, så jag körde igång min spolarvätska för att tvätta rutan. Då började han tuta, så jag stannade efter att precis ha passerat övergångsstället. Jag gick ut för att fråga vad han ville, kanske hängde något från min bil eller något satt fast i dragkroken?

Men det han ville var att han ville tala om att han höll på att missa ett tåg... Så jag sa bara "jaha ja men då var det ju dumt att tuta på mig då, för jag trodde ju att du ville något".

Han hade alltså gasat jävlat svålen på denna 50-väg där det är fullt av barn och pensionärer som lallar omkring å springer över vägen osv.

Precis detta jag menar.
Citera
2025-04-25, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Så mer trafik talar inte för att trafiken blivit hetsigare?

Det behöver den inte per automatik alltid bli bara för det blir ökad trafikmängd, och heller inte generellt över allt i trafiken.

T ex kan det lokalt ha varit betydligt mindre trafik förr under en viss tid, men själva infrastrukturen, vägar gator korsningar etc etc, kanske var mer begränsade då vilket kan ha orsakat mer problem då, än det kanske gör idag med mycket mer trafik på samma plats men med uppdaterade gator vägar etc etc med ökad kapacitet som bättre sväljer det större flödet så det skapar mindre problem nu än det var förr med mindre trafik men sämre vägar etc och flöde.
Hänger du med…?
Citera
2025-04-25, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Kan fylla på med att jag också upplever att det tutas mer än aldrig förr. Bor bredvid en stor matbutiksparkering och för några år sedan tutades det kanske en gång i månaden, nu är det flera gånger dagligen. Tututförandet är också mer aggressivt, det är inte bara en liten dutt utan de som tutar håller in tutan i 3 sekunder +.

Finns även en T-korsning jag brukar svänga i. När man ska ut på huvudleden i den korsningen får man hålla i hatten. Det är 50 som gäller där man sikten är rätt skymd då huvudledern kurvar. När man svänger ut på leden där är det inte alls ovanligt att det kommer en dåre i Tesla i 70-80kmh som tutar sönder på en. Om de håller laglig hastighet så behöver de inte bromsa och tuta.

Blinkers är också för jobbigt att använda. Det tar alldeles för mycket energi att flytta handen 1 decimeter. Dessutom är det bara amatörer som inte kan köra som använder blinkers.

Kan ju vara så enkelt att det idag kan finnas fler förare från andra kulturer där tutandet är mer vanligt och accepterat än vi normalt ser det. Säven om själva trafiken är likartad så kanske det blir mer tutande nu för tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in