Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-04-25, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Är det bara jag som upplever att vägtrafiken har blivit väldigt aggressiv senaste tre åren, framför allt på huvudleder?

Har lagt märke till att folk kastar sig ut framför en på huvudled så att man själv måste bromsa abrupt. Det är även vanligt att de ligger och hetsar en i röven med typ en meters avstånd, även om man själv ligger i 55 på 50-väg. Det chansas hit och dit och dessa förare verkar helt höga på sig själva och skiter i allt och alla. Det är nästan alltid en leasad lite halvsportig bilmodell. Skulle säga att AUDI och Tesla är de mest vanligt förekommande bilmärkena bland dessa förare.

Har lagt märke till att de som kör såhär aggresivt verkar vara akademiker/företagare/säljare i 40-55 årsåldern.
Någon som känner igen sig?

Upplever det också
Citera
2025-04-25, 13:55
Medlem
Citat:
Okej men du kör lugnt och lagligt då? För att det blir ju lite motsgelsefullt om man kör som en idiot så att det uppstår fara och sedan håller på å tutar?

Jag tutar också oftare än tidigare. Men just pga att folk kastar sig ut framför en och i allmänhet kör mer aggressivt. Intressant att fler än jag delar bilden av ökat tutande. Det talar för att min spaning är sann om aggressiviteten överlag i trafiken.

Folk har väl olika uppfattning om vad som är farligt och inte.
Vissa tycker det är helt normalt att köra på tok för fort för de anser sig själva som kungen av bilkörning så de kan hantera allt mycket bättre än alla andra även fast de kör fort.

De som kör för fort mest hela tiden är de jag upplever kan tuta om man kör bara några entaka kilometer under hastighetsskylten. De är ju själva kanske vana att köra 30 för fort så det blir väl arga så fort någon kör minsta lilla under skyltad hastighet. Man märker också det ibland att är det säg 60 km/h om man själv kör 60 km/h så blir vissa irriterade för att man inte kör för fort, så de lägger sig väldigt nära bakom en för att markera att det går långsamt. De har ju dock ingen chans i världen att hinna bromsa då om jag bromsar hårt för ett barn som springer över vägen, ett djur eller någon annan plötslig händelse i trafiken, så det där med att ligga supernära andra hatar jag.

Har själv blivit påkörd bakifrån av just en sån person och fått bilskador. Just i det fallet var det någon som bara slängde sig över vägen i stadstrafik, visserligen vid övergångsställe, så jag bromsade så klart, inte tvärbroms, men ganska hårt, så small det direkt för personen bakom låg typ en meter bakom.
Citera
2025-04-25, 14:09
Medlem
Redisas avatar
Ja, det är fullt av aggresiva bmw/audi förare. Årsmodellen på bilen spelar ingen roll.
Citera
2025-04-25, 14:52
Medlem
Bassplays avatar
Jag tycker nog ändå att dessa är mindre farliga i trafiken än alla jävla gamlingar som borde slutat köra för 10-15 år sen. Som vräker rakt ut i rondeller utan att ens titta först, byter fil mitt i korsning och kommer på att "ojj här skulle jag ju svänga " och nitar bromsen hårt och svänger av utan att blinka.

Även kvinnor som inte har någon jävla koll på något alls, som sitter och sminkar sig med en hand och scrollar tiktok med den andra.

Visst fan kör grabbarna lite vårdslöst och det känns lite som en snoppmätartävling men överlag tror jag de flesta har bra koll , även om det inte ser ut så för ovana förare.

Ligger någon för nära, prova att dutta på bromsen eller sätt igång varningsblinkers så försvinner dom oftast i backspegeln illa kvickt.
Citera
2025-04-25, 15:17
Medlem
TELAVIV91s avatar
Tycker trafiken blivit lite lugnare på vägarna, men för de som ändå behöver eller vill köra hårt har det blivit lättare än förr pga starkare och bättre bilar och att övrig trafik tar det lugnare
Citera
2025-04-25, 15:18
Medlem
Citat:
Nähä okej. Kör du oftast i mindre eller större städer?

Jag kör i princip över större delen av landet, även i storstäderna frekvent
Citera
2025-04-25, 15:48
Medlem
Citat:
Är det bara jag som upplever att vägtrafiken har blivit väldigt aggressiv senaste tre åren, framför allt på huvudleder?

Har lagt märke till att folk kastar sig ut framför en på huvudled så att man själv måste bromsa abrupt. Det är även vanligt att de ligger och hetsar en i röven med typ en meters avstånd, även om man själv ligger i 55 på 50-väg. Det chansas hit och dit och dessa förare verkar helt höga på sig själva och skiter i allt och alla. Det är nästan alltid en leasad lite halvsportig bilmodell. Skulle säga att AUDI och Tesla är de mest vanligt förekommande bilmärkena bland dessa förare.

Har lagt märke till att de som kör såhär aggresivt verkar vara akademiker/företagare/säljare i 40-55 årsåldern.

Visst finns dessa, men de absolut farligaste fortkörarna är medelålders kvinnor i en stor SUV. Fullkomligt blinda i periferseendet och kör lätt 40-50 över gränsen och gör farliga omkörningar.
Citera
2025-04-25, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Jag tycker nog ändå att dessa är mindre farliga i trafiken än alla jävla gamlingar som borde slutat köra för 10-15 år sen. Som vräker rakt ut i rondeller utan att ens titta först, byter fil mitt i korsning och kommer på att "ojj här skulle jag ju svänga " och nitar bromsen hårt och svänger av utan att blinka.

Även kvinnor som inte har någon jävla koll på något alls, som sitter och sminkar sig med en hand och scrollar tiktok med den andra.

Visst fan kör grabbarna lite vårdslöst och det känns lite som en snoppmätartävling men överlag tror jag de flesta har bra koll , även om det inte ser ut så för ovana förare.

Ligger någon för nära, prova att dutta på bromsen eller sätt igång varningsblinkers så försvinner dom oftast i backspegeln illa kvickt.

Tycker inte man stöter på gamlingar som kör farligt så ofta. Det händer då o då visst.

Vägarna hade fortfarande varit säkrare om medelåldermännen taggade ner lite.
Citera
2025-04-25, 16:02
Medlem
Kom på ytterliggare en spaning. Folk har i den kommum jag bor i har i alla år respekterat handikapplatserna vid matbutikerna. Men nu ställer sig folk där med feta stora maxade fullutrustade BMW med mera. Trots att det finns massor av lediga platser. Just detta fenomen har jag märkt orsakas av kvinnor i 40-årsåldern som ser bra ut. Det är som om att de tror att de äger hela världen.
Citera
2025-04-25, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeerDoe
Visst finns dessa, men de absolut farligaste fortkörarna är medelålders kvinnor i en stor SUV. Fullkomligt blinda i periferseendet och kör lätt 40-50 över gränsen och gör farliga omkörningar.

Ja! Men dessa har jag bara råkat ut för på motorvägarna i rusningstid. Men då har det alltid varit kvinnor. På mindre vägar upplever jag att det är männen.
Citera
2025-04-25, 16:28
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:

Det absolut roligaste sättet att jävlas med denna typen av människor är att själv hålla hastighetsgränsen när det inte går att köra om.
Citera
2025-04-25, 17:01
Hela samhället har gått mot det individuella hållet, förr visade man hänsyn och tänkte på andra i högre grad. Numera tänker man på sig själv och sina närmaste i första hand. Gäller att komma fram först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in