Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Kan ju vara så enkelt att det idag kan finnas fler förare från andra kulturer där tutandet är mer vanligt och accepterat än vi normalt ser det. Säven om själva trafiken är likartad så kanske det blir mer tutande nu för tiden.
Jag tutar rätt ofta, gjorde aldrig det förr, inte ens i nära krock situationer. Nu gör jag det däremot så fort jag hamnar i en situation som skulle kunna leda till en krock vilket ofta blir nån gång i veckan i alla fall.
Tack och lov har det inte blivit någon krock, men det är viktigt att använda tutan, kanske är det den som fått vissa att vakna upp och förhindrat olyckan.
Enligt lagen så är man dessutom skyldig, man måste alltså tuta om det kan avvärja en fara/olycka/risk i trafiken. Tvärt om så är det också olagligt att tuta när man inte är i en sån situation.
D.v.s du får inte tuta på någon som du tycker kör för långsamt så länge det extremt långsamma körandet inte riskerar att skapa olyckor, t.ex om någon kör 30 på motorväg så inte bara ska man tuta utan måste tuta för det kommer troligen ha en mycket stor riskfaktor för olycka.