2025-04-27, 00:53
Medlem
zupdawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Haha, autister har en hel del problem, men särskilt ambivalenta är de inte. Problemet är snarare att de ser allt i svart och vitt, lite som rasisterna faktiskt.
Via mitt företag betalar jag enorma summor i skatt varför jag bidrar väldigt mycket till Sverige. En praktsvensk skulle man kunna kalla mig.

Så vitt vad jag och de flesta som inte röstar på er vänsterblivna så brukar vi normala människor kunna se saker i lite perspektiv och även vilja möta vår politiska "fiende" även om vi ser ner på er vill vi ändå samtala med er då vi är i grund och botten välvilliga människor med god uppfostran och inte har någon ond insyn vilket ni verkar ha.
Citera
2025-04-27, 00:56
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Skattepengar.

Blattar gör av med mer skatt än de tjänar in.
Citera
2025-04-27, 00:57
Avstängd
Det är orättvisst mot alla andra blattar som inte får vara med på reklamen. Antingen alla andra eller ingen blatte alls.
Citera
2025-04-27, 00:58
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ingen blir "förfasad". Däremot kan man stillsamt påpeka det olämpliga i att bara ha vita personer på alla skyltar, när samhället är mer mixat än så. Det om något är att ha en obalans.

Vad allt detta handlar om är att den vite mannen är van att ha all makt. Styra allt, kontrollera allt, synas överallt, trycka ner allt annat. Och den tiden är förbi. Inse detta. Nu får alla ta lika mycket plats och allas åsikter och kompetens tas till vara.

Fast nu är ju svarta kraftigt överrepresenterade i svensk reklam. I presentationen av studien från sidan 42, ”Vem syns i etern i färgblinda Sverige?”, visar att i studerade tevereklam utgjorde svarta över en tiondel. Andelen personer från Afrika, eller födda i Sverige med en förälder från Afrika, utgör 2,9% av svenska befolkningen. Av dessa är de flesta från Nordafrika och inte svarta, så andelen som är svarta är avsevärt mindre. Andelen svarta i svensk reklam är upp till tio gånger större än andelen i svenska befolkningen.

https://mediestudier.cdn.prismic.io/...ller+brett.pdf

Och då har vi inte ens gått in på dogmen att i reklampar med en vit och en svart partner, så måste mannen alltid vara den svarta.
Senast redigerad av Europe 2025-04-27 kl. 01:01.
Citera
2025-04-27, 01:00
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Kontexten är bara problematisk för rasister som skyller sina miserabla liv på invandrare
Problemet är att kontextet är rasistiskt men det är du för arrogant och rasistisk för att förstå.
Att alltid visa svarta män med vita kvinnor innebär att svarta kvinnor anser att de tydligen är mindre värda än vita kvinnor.
Sedan kan man fråga sig varför man inte visar helt svarta par heller?
De duger tydligen inte för reklamare.
Svarta par har i princip försvunnit från reklamen i USA.

De duger tydligen inte för vita män heller för vit man och svart kvinna är ju väldigt ovanligt i reklamen.
I grunden är det också rasistiskt att vita reklammakare anser sig ha rätt förmedla sådana här saker till folk.

Det vore liksom mest korrekt att de lät bli sluta tro att ni vidriga kapitalist svin har någon rätt att skriva saker på näsan på befolkningen håll käft och bara sälj skit.
https://www.rogerebert.com/black-wri...in-advertising
Senast redigerad av Slackoff 2025-04-27 kl. 01:04.
Citera
2025-04-27, 01:28
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jag-Blond
Låt mig gissa, denna Stefan Carlsson bor rikt i ett område med uteslutande vita grannar???

Det är klart han gör! Ingen som kan bekräfta?
Citera
2025-04-27, 01:34
Medlem
RobieBwois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Det är klart han gör! Ingen som kan bekräfta?

https://i.imgur.com/j3SsIY1.png

Det skriker ju inte invandrare iaf....
Citera
2025-04-27, 01:36
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llardrose
Din kritik av denna fråga är noterad men den står under dilemmat att nordiska folkslag håller på att utrotas och Sia med deras kroknäsade propaganda understödjer denna utrotning och alla som vägrar inse detta är en del av problemet.
Det sker inte någon utrotning av etniska svenskar bara för att andelen minskar något.
Citera
2025-04-27, 01:39
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobieBwoi
https://i.imgur.com/j3SsIY1.png

Det skriker ju inte invandrare iaf....

Sant.

Slackoffs analys är på pricken; har inte sett ett helsvart par någonsin i reklam! Tror jag... ...känns som att man skulle komma ihåg det... Nevermind, får jag lägga till Sia bland de agenda-drivande företag jag bojkottar.
Citera
2025-04-27, 01:40
Medlem
Europes avatar
Citat:
Redan postad, men här är den igen:
https://www.dagenssamhalle.se/samhal...satta-omraden/

Ja utanförskapsområdena ökade kraftigt fram till ca 2017-2018, har sedan blivit en platå och börjar nu minska. Orsaken är naturligtvis att vi numera bara tar in ca 10000 personer per år av sådana som hamnar i utanförskap (MENA, lågutbildade). Medan ca 50000 tar sig ur utanförskapet varje år genom utbildning och integration i samhället. Således minskar dessa områden nu, det är enkel matematik.

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...-till-sverige/
Förra året invandrade ca 116000 personer till Sverige.
Av dessa:
28K från Ukraina
12K återvändande svenskar
Sen är de tre största länderna efter det Indien, Tyskland, Kina

Det har vänt helt. Ca 10000 av de som invandrade kan klassas som MENA. Somalia är inte ens med på listan längre, tror det var några hundra personer från Somalia förra året.

Du verkar blanda ihop polisens begrepp ”utsatt område” (samt ”särskilt utsatt område” och ”riskområde”), som handlar i första hand om kriminell påverkan, med ”utanförskapsområden”, som är ett annat begrepp, även om de två i viss mån sammanfaller. Polisen angav senast att 59 områden är ”riskområden”, ”utsatta områden” eller ”särskilt utsatta områden”, medan SCB och Boverket i sin rapport 2024 angav att det finns 180 ”utanförskapsområden” i Sverige:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rappor...i_Sverige_2024
Citera
2025-04-27, 01:42
Medlem
Citat:
Jag tänker att detta synsätt kan bli svårare och svårare att upprätthålla, ju mer människor kan resa och vår värld blir global. Ser du denna problematik också?

Ta Indien som exempel: superfattigt, men en medelinkomst på runt 1000 kronor per månad. Men du kan stoppa vilken indier som helst på gatan (fattiga också) och de kan dra sju upphöjt till tre rakt av och säga 343. Detta beror på deras extremt speciella utbildningssystem. Indien lär dominera de kommande 50 åren. Är de rasfrämlingar för dig, när de pluggar i Sverige och jobbar i Sverige och utvecklar våra svenska exportföretag?

Väldigt många svenskar lever sina liv utan att träffa särskilt många människor från andra folkgrupper. De jobbar med svenskar, de umgås med svenskar, deras hobbies sker tillsammans med svenskar, och de bor tillsammans med svenskar. Detta är ofta resultat av aktiva val i livet, och dessutom val som har grävt djupa hål i plånboken.

Om man ser till svenskarnas val i hur de bosätter sig och vilka de umgås med, skulle man kunna tro att det populäraste partiet i Sverige vore NMR. Men så är inte fallet, utan man vill gärna påskina inför andra att man visst är för "mångfald" osv.
Citera
2025-04-27, 01:57
Medlem
Citat:
Ingen blir "förfasad". Däremot kan man stillsamt påpeka det olämpliga i att bara ha vita personer på alla skyltar, när samhället är mer mixat än så. Det om något är att ha en obalans.

Vad allt detta handlar om är att den vite mannen är van att ha all makt. Styra allt, kontrollera allt, synas överallt, trycka ner allt annat. Och den tiden är förbi. Inse detta. Nu får alla ta lika mycket plats och allas åsikter och kompetens tas till vara.

Det är intressant hur främmande folkslag bara förväntas kunna känna igen sig i människor som ser ut som de själva. Det är ju precis det som blir innebörden när du säger att vi inte bör ha skyltar med bara vita personer eftersom samhället är mer mixat än så.

Som boende utomlands känns det väldigt avlägset att jag skulle känna mig utanför/icke-representerad för att skyltarna i det landet där jag bor inte avbildar min folkgrupp. Men det är tydligen olika måttstockar....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in