Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Jag föredrar ingen. Det är vänstertänkande som handlar om att inte se individen annat än som en bricka i grupptänkandet. Politiskt korrekthet är dock egentligen an annan sak. Det är att inte sticka ut genom att kritiserade rådande »ordning«. I princip är PK helt utan politisk slagsida. Det är bara så att den rådande »ordningen« har varit och är vänsterlutande i Sverige. Det fanns en PK-mentalitet i Chile under Pinochet och i Tyskland under Hitler. Begreppet var bara inte myntat då. Nyttig idiot är en annan beteckning för människor som följer strömmen.
Man kan väl säga att alla som nu köper med SIA Glass är nyttiga idioter. Det betyder inte att den som klagar inte kan vara idiot. För den som inte är vänsterlutad är det enkelt att se att grupper inte är homogena. Rätt i tanke och rätt i sak är två skilda begrepp. Det vill säga att något inte är bra kan två personer vara överens om, men vad som ska göras åt det kan de vara djupt oense om.
Det är ju ett annat problem med vänsterns grupptänkande att de hela tiden uppfattar det som att det finns tydliga rätt och fel samt att de alltid företräder det som är rätt. De som ha den åsikten har tvärtom ofta fel. Det betyder inte att det som de angriper måste vara rätt. Det är inte alls ovanligt att två som träter båda har fel, fast på olika sätt.
Självklart utvecklas en underdånighet underställd makten då regimkritik av enklaste slag kan få förödande personliga konsekvenser för kritikern. Varje totalitär diktatur genom historien visar på samma benägenhet.
Det finns tydliga fel. Fascism är ett primärt exempel på det. Att vänstern belyser orättvisor är dock en annan sak än att peka på rätt och fel. Att vänstern ogillar kapitalism och (onödiga) hierarkier är inte riktigt samma sak som att ha fel, bara att vara i konflikt med den egenintressesbaserade marknadsekonomin och den hierarkiska maktordningen, den vi har i västvärlden sedan 1945 och som vänstern brukade säga förr; en annan värld är möjlig. Man erbjuder ett alternativ, som vid implementering har visat sig vara katastrofalt för alla utom ett fåtal.
Jag ser som sagt ingen skillnad i betydelsen av begrepp som politisk korrekthet, kulturmarxism eller woke. Dessa är både modetermer och hundvisslor när dessa används av populistfascisten Donald Trump. Givetvis finns det även Maga-woke eller Maga-PK om den äldre termen är att föredra. Uppslutningen omkring Donald är för mig som utomstående något som mest liknar en sekt och sekter har många ofta godtyckliga och obegripliga regler.
Jag försöker komma underfund med vad som egentligen menas med woke. Hittills i mitt sökande har jag funnit stora eller absoluta likheter med det som kallats både för PK och kulturmarxism. Det sägs vara en Dålig Grej som ska undvikas och helst förbjudas i lag om så är möjligt. Att det handlar om minoriteter som sägs vara mottagare v positiv särbehandling på andras bekostnad är tydligt, men vid en översikt visar det sig att dessa oförrätter in sällan är överdrivna eller påhittade.
Ett problem med den typen av förbudslagstiftning som efterfrågas är att man genom det skapar den egna sidans woke mycket mer än att man motverksr den andra sidans dito.