2025-04-26, 16:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellcat
Klings glass är godast. Sia kan man skippa

Trodde inte att jag hade smakat deras glass, men när jag gör en nätsökning så märker jag att det har jag visst. Mycket bra och vad jag kan se har de inte samma reklamprofil som SIA Glass.
Citera
2025-04-26, 16:10
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Svarta gör sig bra på bild.

Du tycker bara så för att du har blivit matad niggerpropaganda sen barnsben.
Citera
2025-04-26, 16:13
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensven
Du tycker bara så för att du har blivit matad niggerpropaganda sen barnsben.
Du ser svarta i reklam över hela världen.
Var inte så avis nu bara för att du inte är modell.
Citera
2025-04-26, 16:16
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vad du ser för inbillade eller verkliga helikoptrar utanför ditt fönster får nog tillskrivas mindre betydelse än statistiken. Utanförskapsområdena minskar, och det är rätt självklart då vi idag bara tar emot en liten bråkdel av den asyl/anhöriginvandring vi gjorde för 10 år sedan.

Dagens invandring till Sverige är till >90% utbildad arbetskraftsinvandring, studier eller svenskar som flyttar hem.
Källa på det?

Jag kan bara hitta statistik ifrån 2024 och då stod Ukraina samt MENA för över 35% av invandringen och jag tvivlar starkt på att dessa faller under någon av de kategorierna du nämnde ovan. Men om du har siffror för 2025 så får du gärna motbevisa mig genom att posta dessa.
Citera
2025-04-26, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermes88
Allt fler svenska företag verkar lämna produktfokus för att istället bli megafoner för ideologisk opinionsbildning. Det senaste exemplet är Sia Glass, som nu hamnat i blåsväder efter lanseringen av sin sommarkampanj, frontad av en bild som blivit närmast ikonisk i reklamvärlden: svart man, blond kvinna, och blandade barn.

Bilden har väckt reaktioner på sociala medier där många ifrågasätter varför just denna konstellation är så återkommande, och varför den används för att sälja allt från glass till mobilabonnemang. Enligt kritikerna är detta en del av en större trend där företagen aktivt försöker forma kulturella normer snarare än att bara sälja produkter.

Sia Glass VD, Stefan Carlsson, går dock till motangrepp: han kallar kritikerna för extremister och säger uttryckligen att de får bojkotta företaget om de inte gillar kampanjen.

Citat:

"Har vi konsumenter som inte tycker det är okej, då tror jag vi kan vara utan de konsumenterna."
– Stefan Carlsson, VD på Sia Glass

Samtidigt rapporterade Sydsvenskan redan 2023 att andelen svarta afrikaner i svensk reklam är tre gånger högre än deras andel i befolkningen. Är det rimlig representation eller medveten normförskjutning?

Diskussionsfrågor:
Är det näringslivets roll att driva samhällsförändring genom symbolisk representation?
Bör företag fokusera på sin produkt eller ta ställning i kulturella och politiska frågor?
Vad säger det om vår tid att VD:ar nu öppet kallar sina kritiker för extremister?
Finns det ett tvång på företag att visa "rätt sorts" familjebildning och representation?

https://www.hn.se/hallands-affarer/s...f-082d824be242

Snyggt jag har inget problem med bojkott av detta företag, jävla trams med denna reklam som görs på detta viset
Citera
2025-04-26, 16:19
Medlem
PhilipsDP18s avatar
Citat:
Svälj avundsjukan eller smörj in er med skokräm, men luta för fan med ynkandet snöflingor.

Nej du det får man inte! Hets mot folkgrupp
Citera
2025-04-26, 16:27
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Citat:
Svälj avundsjukan eller smörj in er med skokräm, men luta för fan med ynkandet snöflingor.

Är det okej att göra så att läpparna ser lustiga ut i samma veva också eller?
Citera
2025-04-26, 16:32
Medlem
Varför måste jag ta ett politiskt beslut? Kan jag inte bara få köpa glass?

Ska jag behöva ha en egen ko och höna för att göra opolitisk glass?
Citera
2025-04-26, 16:33
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell
Är det okej att göra så att läpparna ser lustiga ut i samma veva också eller?
Du ska göra det som känns bra och naturligt för dig.
Citera
2025-04-26, 16:34
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Citat:
Du ska göra det som känns bra och naturligt för dig.

Skönt, tack!
Citera
2025-04-26, 16:34
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18
Nej du det får man inte! Hets mot folkgrupp
Nej då, marknaden är dränkt i brunkräm och solarier.
Citera
2025-04-26, 16:35
Medlem
Nonkonformists avatar
Klassiska libcuck boomers som driver företag, blir alltid såhär.

Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Dagens I-landsproblem, bli sur för att det inte är arier i reklam. Alltså alla ni fascister förtjänar verkligen att hängas i fotknölarna, och när den dagen kommer så ska jag skratta gott åt det!

Jag kommer skratta i efterlivet när jag ser dina bruna ättlingar som lever som i Indien och uppfostras att hata dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in