2025-04-25, 14:31
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Det lustiga är att det extrema i detta scenario är just hur Stefan Carlsson svar genomsyrar extrema känslor, ett väldigt starkt svart vitt attityd när företaget man är vd som säljer glass... Representation kan vara bra men samtidigt frågan är alltid hur denna representation sker och att man ignorerar åsikter som "extrem" är en väldigt ironiskt nog extrem ställning att ta indirekt

Man måste samtidigt ställa sig själv och företaget i perspektiv kring vad det än nu är för agenda man försöker trycka fram samt fråga sig själv "är det här rimligt som en glassproducent"

Jo det påminner om VDn för Falsterbo. Samma visa där. Frontalattack där alla som visade minsta lilla kritik var extrema och säkert nassar.

Det är som de varit på samma kurs i hur man ska hantera kritik PR-mässigt. Grunden är ju att all kritik är hat. Är en glass som marknadsför sig som svenskt extremt att de inte har ett typiskt svensk par i reklamen kritik mot det hat!
Citera
2025-04-25, 14:42
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Brukar skita i sån där reklam och handlar ändå. Men i det här fallet när VDn aktivt går ut och hetsar mot svenskar så väljer jag självklart bort deras produkter. Var det inte nåt konkat skobolag som gjorde samma tidigare?
En annan disskution ang mörkhyade i reklamfilmer är att försvarsmakten mig veterligen EJ använder mörkhyade i sin reklamfilmer. Är dessa människor undantagna från försvarsplikt??
Jo, det var brandos som sade att SD-väljare vill vi inte ha dom kunder. Är ett så otroligt dumt val att göra som VD i det här fallet att se ner på folk och rakt av skära bort framtida inkomster för företaget för det är ju exakt det han gör. I vanliga fall är jag precis som du, jag köper det i slutändan ändå. Men nu när han gått ut med detta besked kommer jag aktivt bojkotta dem framöver. Allt pga VD:s uttalande och inte reklamen i sig som jag inte ens sett själv.
Citera
2025-04-25, 14:53
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det kan vara ett ganska smart drag av Sia. Detta retar gallfeber på några tangentbordskrigande ultra-rasister, men >98% av befolkningen inklusive absoluta majoriteten av SD-väljare har inget som helst problem med denna reklam, snarare tvärt om.

Det signalerar framtid och ungdom, bilden på killen/tjejen och barnen är knappast stötande på något sätt för någon med hjärnan intakt.

Kan nog vara så att de tjänar rätt bra på om detta uppmärksammas, dvs stödköp.
Citera
2025-04-25, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Det lustiga är att det extrema i detta scenario är just hur Stefan Carlsson svar genomsyrar extrema känslor, ett väldigt starkt svart vitt attityd
Vad var det han sa i intervjun som du tycker är "extremt", egentligen? Alltså vilken del?

Det låter på vissa i tråden som att han har uttryckt ett förakt mot svenskar, eller hånar alla vita konsumenter på något sätt, eller pratar om politiska partier eller vad det nu kan vara. Jag var till och med tvungen att läsa citaten i artikeln igen för att se att jag inte missade något.
Citera
2025-04-25, 14:58
Medlem
De FLESTA är emot rasblandning, annars skulle det väl vara vart och varannan par? Han själv är gift med vad? Den vänsterextrema gubben kan dra något gammalt över sig!
Citera
2025-04-25, 15:01
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Vad var det han sa i intervjun som du tycker är "extremt", egentligen? Alltså vilken del?

Det låter på vissa i tråden som att han har uttryckt ett förakt mot svenskar, eller hånar alla vita konsumenter på något sätt, eller pratar om politiska partier eller vad det nu kan vara. Jag var till och med tvungen att läsa citaten i artikeln igen för att se att jag inte missade något.

Nej du missar ingenting. Det är helt osannolikt hur vissa kan vara så dumma i huvudet så man tycker detta är att "uttrycka hån och förakt mot alla vita". Bara så korkat så tiden stannar.

Det är just detta som gör att man kan anta att Sia tjänar starkt på ju mer denna historia och vissas bisarra reaktioner exponeras.
Citera
2025-04-25, 15:03
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det kan vara ett ganska smart drag av Sia. Detta retar gallfeber på några tangentbordskrigande ultra-rasister, men >98% av befolkningen inklusive absoluta majoriteten av SD-väljare har inget som helst problem med denna reklam, snarare tvärt om.

Det signalerar framtid och ungdom, bilden på killen/tjejen och barnen är knappast stötande på något sätt för någon med hjärnan intakt.

Du brukar ju vara ute i det blå för det mesta gällande ungefär allt så då antar jag att det blir det motsatta. Nu har jag inte harvar runt på sociala medier men även om det är så lite som 2% som du antyder som bojkottar så är det något som sia inte budgeterat med och därmed absolut en förlust för bolaget. Stödköpa glass, speciellt i dessa tuffa tider, är det nog försvinnande få som gör.
Citera
2025-04-25, 15:03
Medlem
Pripps0.0s avatar
Ingen greppar att vi är en minoritet nu, men kul att ni kämpar...
Citera
2025-04-25, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermes88
Allt fler svenska företag verkar lämna produktfokus för att istället bli megafoner för ideologisk opinionsbildning. Det senaste exemplet är Sia Glass, som nu hamnat i blåsväder efter lanseringen av sin sommarkampanj, frontad av en bild som blivit närmast ikonisk i reklamvärlden: svart man, blond kvinna, och blandade barn.

Bilden har väckt reaktioner på sociala medier där många ifrågasätter varför just denna konstellation är så återkommande, och varför den används för att sälja allt från glass till mobilabonnemang. Enligt kritikerna är detta en del av en större trend där företagen aktivt försöker forma kulturella normer snarare än att bara sälja produkter.

Sia Glass VD, Stefan Carlsson, går dock till motangrepp: han kallar kritikerna för extremister och säger uttryckligen att de får bojkotta företaget om de inte gillar kampanjen.

Citat:

"Har vi konsumenter som inte tycker det är okej, då tror jag vi kan vara utan de konsumenterna."
– Stefan Carlsson, VD på Sia Glass

Samtidigt rapporterade Sydsvenskan redan 2023 att andelen svarta afrikaner i svensk reklam är tre gånger högre än deras andel i befolkningen. Är det rimlig representation eller medveten normförskjutning?

Diskussionsfrågor:
Är det näringslivets roll att driva samhällsförändring genom symbolisk representation?
Bör företag fokusera på sin produkt eller ta ställning i kulturella och politiska frågor?
Vad säger det om vår tid att VD:ar nu öppet kallar sina kritiker för extremister?
Finns det ett tvång på företag att visa "rätt sorts" familjebildning och representation?

https://www.hn.se/hallands-affarer/s...f-082d824be242
Bra, då köper vi inte Sia glass i fortsättningen.
Svårare än så är det inte.
Citera
2025-04-25, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Ingen greppar att vi är en minoritet nu, men kul att ni kämpar...
Det kommer de flesta svenskar aldrig förstå.
Citera
2025-04-25, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Oj, vad "fräscht" för femhundrasjuttielfte gången... hade varit mer fräscht med en svensk gubbe och thaifru. ni vänsterextremister förnekar er inte.
Citera
2025-04-25, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Jag svarar på detta eftersom jag tycker att det är synd om VD:n som vissa nu verkar vara väldigt arga på för att han svarade på det sättet.

Det som hände var alltså att personen i frågan, som är anställd som VD på Sia, får frågan från en reporter om hur han/företaget ställer sig till att vissa konsumenter har kommenterat att Sia promotar rasblandning, och kritiserar att de inte har haft ariska modeller i sin reklamkampanj.

Inte nog med det, utan frågan gäller egentligen främst hur företaget ställer sig till att dessa konsumenter även hotar att bojkotta företagets produkter på grund av detta.

Som VD skulle jag säga att det är direkt olämpligt att försöka släta över det och blidka den här typen av människor genom att t.ex. säga att "folk får tycka vad de vill, hoppas de köper vår glass ändå ". Tvärtom är det nästan en nödvändighet att svara ungefär precis som han gjorde, d.v.s. att företaget har sina värderingar som han står bakom, och om konsumenter tycker att det är helt fel och hotar med bojkott (d.v.s. kräver förändring för att inte bojkotta, vilket en bojkott är) så får de faktiskt bojkotta bäst de vill - för Sia som företag kommer inte att ändra sina värderingar p.g.a. att vissa skriver på detta sätt. Så här sa han:

När man hamnar i media-spotlight och representerar ett företag på det där sättet så vägs det man säger på ett helt annat sätt, så jag tycker att det var helt rätt svar som företagsledare. Sen vad han tycker som privatperson är ju en helt annan sak.
Go woke, go broke. Att vara pk är bara ett "måste" enligt kulturvänstern i media. Men lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in