Citat:
Ursprungligen postat av
Memnok
Håller med, man skall inte dra för stora växlar. Men det var klantigt kommenterat av VDn eftersom han där och då gjorde det politiskt istället för att bara släta över det med: "Det finns en massa olika människor som gillar vår glass!" eller något liknande.
Jag svarar på detta eftersom jag tycker att det är synd om VD:n som vissa nu verkar vara väldigt arga på för att han svarade på det sättet.
Det som hände var alltså att personen i frågan, som är anställd som VD på Sia, får frågan från en reporter om hur han/företaget ställer sig till att vissa konsumenter har kommenterat att Sia promotar rasblandning, och kritiserar att de inte har haft ariska modeller i sin reklamkampanj.
Inte nog med det, utan frågan gäller egentligen främst hur företaget ställer sig till att dessa konsumenter även hotar att bojkotta företagets produkter på grund av detta.
Som VD skulle jag säga att det är direkt olämpligt att försöka släta över det och blidka den här typen av människor genom att t.ex. säga att "folk får tycka vad de vill, hoppas de köper vår glass ändå

". Tvärtom är det nästan en nödvändighet att svara ungefär precis som han gjorde, d.v.s. att företaget har sina värderingar som han står bakom, och om konsumenter tycker att det är helt fel och hotar med bojkott (d.v.s. kräver förändring för att inte bojkotta, vilket en bojkott är) så får de faktiskt bojkotta bäst de vill - för Sia som företag kommer inte att ändra sina värderingar p.g.a. att vissa skriver på detta sätt. Så här sa han:
Citat:
– Alla företag får väl alltid folk från olika extremsidor som bojkottar hit och dit. Då får de gärna göra det. Vi står för jämlikhet och social hållbarhet. Det är vår grundidé i hela verksamheten.
När man hamnar i media-spotlight och representerar ett företag på det där sättet så vägs det man säger på ett helt annat sätt, så jag tycker att det var helt rätt svar som företagsledare. Sen vad han tycker som privatperson är ju en helt annan sak.