2025-04-25, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
VD för Sia vet nog vad han gör. Glass är något man köper när man är glad och livsnjutare. Jag tror inte att en inskränkt rasistisk incel, eller gammal gubbe som inte är i takt med tiden, är deras största konsumenter eller målgrupp.... om man säger så.

Go Sia, och fuck you gamla stofiler. "Bojkotta" på ni så mycket ni vill

Att komma sist upp på tåget mot avgrunden är knappast att veta vad man gör.

Det är en gåta varför en företagsledare tycker att politik är viktigare än ekonomi. Vad är det Sia tänkt att uppnå med detta?
Citera
2025-04-25, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Hetsar mot svenskar? Snarare förklarar han att konsumenter som hotar att bojkotta Sia för att de "normaliserar rasblandning" kan bojkotta bäst de vill. Det är inte vanliga svenskar som skriver sådana kommentarer, och jag anser inte att han hetsar mot mig eller någon jag känner genom att ta avstånd från sådana kommentarer. Om du identifierar dig så mycket med den grupp som uttrycker sig så får det stå för dig, men att kalla det "hets mot svenskar" är otroligt långsökt.

Försvarsmakten är väl skolboksexemplet på att marknadsföra sig på ett sätt som inkluderar i princip alla etcniciteter och läggningar - har du kollat på deras reklamfilmer på sistone?

https://www.youtube.com/watch?v=tQSp8cwBXkE
https://www.youtube.com/watch?v=1i7VDXr6imY
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ligt-statement
https://nyadagbladet.se/inrikes/fors...r-pa-arabiska/
Bra! Då kommer du och dina polare i skrikvänstern tillsammans med oss svenska män gå längst fram i försvaret av Sverige. Nej just ja du åker iväg med din BMW som du fått "gratis"
Citera
2025-04-25, 13:59
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Problemet med ditt förslag är att då hade folk kritiserat för att det var för övertydligt att man försökte pricka in alla etniciteter, går som inte att vinna det där. Sen ska man väl kanske inte måla upp detta till mer än vad det är - ett par bilder på en familj som visar upp Sias badrockar som postades i ett inlägg på Facebook.

Men jag förstår vad du menar, och kan också hålla med om att det för sakens skull borde vara ännu mer diversifierat om det nu är syftet att pricka av så många som möjligt. Jag jobbar inte själv inom PR-branschen så jag vet inte exakt hur de värderar olika kombinationer av hudtoner och kön/läggningar/religioner/handikapp/etc. men baserat på hur det normalt ser ut kan man väl dra slutsatsen att kombinationen svart man + vit kvinna verkar vara standardupplägget. Anledningen till det tror jag inte har att göra med att det ligger någon politisk agenda á la folkutbyte bakom, utan snarare att det är det som funkar bäst.

Jag tror inte det hade varit några problem att ha en serie med olika bilder som man varierade mellan, det skulle till om med kunna vara några extremt smala målgrupper som fick en egen bild (säg till exempel en utvecklingsstörd isländsk homosexuell i rullstol som äter glass ihop med sin färgade adoptivdotter som är trans) utan att någon reagerade så länge det även fanns andra bilder också.

Misstaget som många marknadsförare gör är att de försöker knö in precis alla målgrupper i alla kampanjer/bilder och det resulterar i att man får en kampanj som inte passar med hur verkligheten ser ut och tilltalar en väldigt smal målgrupp.

Jag förstår till exempel varför Kinder på 90-talet i sin TV-reklam gärna ville ha med ett barn som pratar Skånska, men det blir jävligt märkligt när mamman och syskonet pratar rikssvenska. Lite samma sak här, det blir så uppenbart att man försöker vara superbred och inkluderande att det klingar falskt.
Citat:
Slutligen anser jag väl personligen att om man ser nåt sånt där som upplevs lite krystat eller klyschigt kanske det räcker med att man himlar lite med ögonen och går vidare med livet - att börja prata om rasblandning, mulatter och arier i kommentarsfält på Facebook är nog ett tecken på att man har andra problem
Håller med, man skall inte dra för stora växlar. Men det var klantigt kommenterat av VDn eftersom han där och då gjorde det politiskt istället för att bara släta över det med: "Det finns en massa olika människor som gillar vår glass!" eller något liknande.
Citera
2025-04-25, 14:01
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Mer intressant. SIA Glass startade med samma maskiner som användes för det gamla slakteriet. Dvs där man slaktade grisar och gjorde bacon. För muslimer borde således SIA Glass vara haram.

Det kan fortsatt idag vara sådana maskiner kvar. Något för muslimer att fundera över när de står där och ska välja glass.

När vi ändå är inne på muslimspåret så tycker jag det skulle vara uppfriskande med fler reklamfilmer där kvinnan i familjen är muslimsk och mannen vit kristen och barnen blandningar.
Citera
2025-04-25, 14:04
Medlem
De tre senaste paren jag har sett har varit en svart man från Afrika och en Europeisk kvinna.

Propagandan har en effekt allt fler av dessa. Däremot ser man inga vita män med varken svarta kvinnor eller av annan hudfärg.

Det är t.o.m sällsynt se något ungt par som består av svanskar ,möjligtvis kan man se ett pensionärspar i sällsynta fall ,fast mest ser man två kvinnliga pensionärer ihop.

Frågan är vad vinner dessa företagare på att det bara blir andra konstellationer än två vita en man och en kvinna ?

Ingenting mer en någon slags godhetspoäng.

Karman blir att frun skiljer sig och blir ihop med en svart man.
Senast redigerad av Prepper 2025-04-25 kl. 14:10.
Citera
2025-04-25, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
När vi ändå är inne på muslimspåret så tycker jag det skulle vara uppfriskande med fler reklamfilmer där kvinnan i familjen är muslimsk och mannen vit kristen och barnen blandningar.
Det är i princip olagligt att görs en sådan. Tillstånden för ett sånt företag skulke dras in, media skulle nazistkoppla företaget och bankerna hade avslutat lånen. Det vet du lika bra som jag
Citera
2025-04-25, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Bra! Då kommer du och dina polare i skrikvänstern tillsammans med oss svenska män gå längst fram i försvaret av Sverige. Nej just ja du åker iväg med din BMW som du fått "gratis"
Vänta nu, är jag skrik-woke-vänster eller är jag kriminell blatte? Eller både och?

Jag vet inte heller riktigt hur du fick detta till att vi nu i din fantasi befinner oss i en krigssituation där vi ska ut på frontlinjen och jämföra vem som har längst kuk, men du verkar trivas i den fantasin så för all del
Citera
2025-04-25, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Mer intressant. SIA Glass startade med samma maskiner som användes för det gamla slakteriet. Dvs där man slaktade grisar och gjorde bacon. För muslimer borde således SIA Glass vara haram.

Det kan fortsatt idag vara sådana maskiner kvar. Något för muslimer att fundera över när de står där och ska välja glass.

Jag är inte muslim så jag skiter totalt i det där. Svara på frågan istället för att svamla muslimer.

Kan du rekommendera någon bra arisk glass gjord på mjölk från ariska kossor? Och helst inte svarta kossor.
Citera
2025-04-25, 14:09
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DmtLaser
Det är i princip olagligt att görs en sådan. Tillstånden för ett sånt företag skulke dras in, media skulle nazistkoppla företaget och bankerna hade avslutat lånen. Det vet du lika bra som jag

Fast det skulle likt förbannat vara väldigt intressant att se hur en sådan reklam skulle tas emot ute i samhället.
Citera
2025-04-25, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Håller med, man skall inte dra för stora växlar. Men det var klantigt kommenterat av VDn eftersom han där och då gjorde det politiskt istället för att bara släta över det med: "Det finns en massa olika människor som gillar vår glass!" eller något liknande.
Jag svarar på detta eftersom jag tycker att det är synd om VD:n som vissa nu verkar vara väldigt arga på för att han svarade på det sättet.

Det som hände var alltså att personen i frågan, som är anställd som VD på Sia, får frågan från en reporter om hur han/företaget ställer sig till att vissa konsumenter har kommenterat att Sia promotar rasblandning, och kritiserar att de inte har haft ariska modeller i sin reklamkampanj.

Inte nog med det, utan frågan gäller egentligen främst hur företaget ställer sig till att dessa konsumenter även hotar att bojkotta företagets produkter på grund av detta.

Som VD skulle jag säga att det är direkt olämpligt att försöka släta över det och blidka den här typen av människor genom att t.ex. säga att "folk får tycka vad de vill, hoppas de köper vår glass ändå ". Tvärtom är det nästan en nödvändighet att svara ungefär precis som han gjorde, d.v.s. att företaget har sina värderingar som han står bakom, och om konsumenter tycker att det är helt fel och hotar med bojkott (d.v.s. kräver förändring för att inte bojkotta, vilket en bojkott är) så får de faktiskt bojkotta bäst de vill - för Sia som företag kommer inte att ändra sina värderingar p.g.a. att vissa skriver på detta sätt. Så här sa han:

Citat:
– Alla företag får väl alltid folk från olika extremsidor som bojkottar hit och dit. Då får de gärna göra det. Vi står för jämlikhet och social hållbarhet. Det är vår grundidé i hela verksamheten.

När man hamnar i media-spotlight och representerar ett företag på det där sättet så vägs det man säger på ett helt annat sätt, så jag tycker att det var helt rätt svar som företagsledare. Sen vad han tycker som privatperson är ju en helt annan sak.
Citera
2025-04-25, 14:21
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman

Men det går icke. Det ska vara svart man och vit kvinna. Enda som funkar och alla som klagar är extremisister.

Har ju blivit så att om en reklam med vit man och vit kvinna med två blonda barn hade ju typ ETC och batikhäxor på Facebook klagat. Är ni nazister eller?!
Citera
2025-04-25, 14:25
Medlem
bergsdals avatar
Det lustiga är att det extrema i detta scenario är just hur Stefan Carlsson svar genomsyrar extrema känslor, ett väldigt starkt svart vitt attityd när företaget man är vd som säljer glass... Representation kan vara bra men samtidigt frågan är alltid hur denna representation sker och att man ignorerar åsikter som "extrem" är en väldigt ironiskt nog extrem ställning att ta indirekt

Man måste samtidigt ställa sig själv och företaget i perspektiv kring vad det än nu är för agenda man försöker trycka fram samt fråga sig själv "är det här rimligt som en glassproducent"

För annars sticker det ut osmakligt det vill säga. Sia glass säljer glass.................................... Ingen bryr sig om deras vaddetännuär bullshit lite det som är osmakligt och störande om något. Sia gör ingen faktiskt skillnad kring socialpolitik. Väldig grandiös attityd, jantelagen är helt bortglömd
Senast redigerad av bergsdal 2025-04-25 kl. 14:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in