2025-04-25, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteBoySummer
Ytterligare propaganda och normförskjutning. Hemskt. Kommer inte köpa SIA igen.

Samma sak när man som vit, svensk, man ska köpa kläder online. Hälften eller mer av alla modeller som visar upp kläderna är blånegrer eller av annan utomeuropeisk härkomst. Även när man handlar dyra svenska märken, mycket svårt att identifiera sig med dessa och förställa sig hur ens egen hudton skulle se ut i plaggets färg.

Ska du inte köpa något av några företag som visar just svart man + vit kvinna som par så är det mycket du inte kan köpa... Denna reklam är bara toppen av Is- (glass-) berget...

Detta har nått nivån av ett samhällsproblem sen länge och det borde finnas någon journalist eller krönikör som inte är för feg att våga ta upp ämnet...
Senast redigerad av Snobird 2025-04-25 kl. 09:09.
Citera
2025-04-25, 09:06
Medlem
BorgeHs avatar
Tycker det är löjligt att en del företag i sin tv-reklam och vanlig reklam skall ha en neger-man och en blond kvinna. Exempel är Konsum, IKEA, SIA och till och med Gekås i Ullared.

Hur ofta ser man det i verkligheten? Varför har de inte svarta kvinnor och vita män i reklamen?

För egen del är denna reklam en uppmaning till köp-bojkott. Jag vill inte stödja dessa företag. Jag lever och vill leva i Sverige inte i Kongo.
Citera
2025-04-25, 09:09
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Förstår verkligen inte SIA och andra godhetssignalerande företag att slika reklamsnuttar, i stället för att öka deras försäljning, alienerar en del av sin kundbas och riskerar i värsta fall att gå i konkurs?

Om nu SIA och andra vill påvisa sin "verklighet" - varför är det ingen reklammakare som går hela vägen och verkligen visar upp blattarna och naggers såsom de mången gånger är och beter sig och detta i deras "naturliga" habitat, ute i förorterna? Här kommer lite tips på reklamsnuttar SIA och andra företag kan "godhetssignalera" med:

-"Mohammed och hans vänner spöar upp en vit, svensk man, och där den avslutande scenen är när dessa sitter tillsammans, skrattar och ler och käkar SIA-glass."

-"Ett huckle kommer ut från socialkontoret med sina tio naggerbarn nere i centrum av Fittja - sedan går alla till Pressbyrån och köper glass. Scenen avslutas med alla ätandes på SIAs senaste gräddglass. Alla skrattar och ler, såklart."

-"En vit, våldtagen kvinna ligger i skogsbrynet, blodig och nersåsad efter att Mohammed och hans vänner besudlat henne - de sitter efteråt och skrävlar, skrattar och ler - ätandes SIA-glass. För effekt kan man här också slänga en massa SIA-glasspapper runt och på den vita kvinnan."

-"Mohammed och Sahid säljer SIA-glass som de stulit och/eller köpt in svart, på hörnet - i stället för becknarväskor har de kylbagar. De skrattar och ler, förstås."

Osv. osv. Det skulle säkerligen få upp försäljningen av SIA-glass då verkligheten är den bästa reklammakaren. Reklammakare som vill använda ovan nämnda förslag är välkomna att använda dessa idéer helt utan kostnad...
Citera
2025-04-25, 09:12
Medlem
Dundersnubbens avatar
Jag undrar lite om det är reklambyråerna som pushar detta.

Riktigt trött på allt woke som sprids som cancer. Alltid samma format. Hade velat se en vit man med en liten thaifru bara som motparten. Det blev ju stora rubriker när någon i kommun i Skåne tror jag det var bara visade vita människor i sin reklamfilm.

Oavsett så bojkottar jag också, speciellt när VDn försvarar detta och kallar alla som inte köper ideologin för extremister.

Det fanns en tråd på Flashback med företag som man bojkottade av samma anledningar men hittar den inte.
Citera
2025-04-25, 09:16
Medlem
Om de nu vill bekämpa rasism varför inte ha en svart kvinna med en vit man? Det är ju klart ovanligare än det omvända.
Citera
2025-04-25, 09:16
Medlem
WhiteBoySummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ska du inte köpa något av några företag som visar just svart man + vit kvinna som par så är det mycket du inte kan köpa... Denna reklam är bara toppen av Is- (glass-) berget...

Detta har nått nivån av ett samhällsproblem sen länge och det borde finnas någon journalist eller krönikör som inte är för feg att våga ta upp ämnet...

Man får göra avvägningar från företag till företag, SIA-glass brukar jag köpa, nu får jag titta upp andra. Glass är ändå bara glass, inte så stor skillnad.

Ska jag köpa kläder, bil eller nyttja banktjänster så är det mer av vikt att produkten de säljer är på ett visst sätt som passar mig. Då får jag kanske ignorera att de försöker normalisera något icke önskvärt i sin reklam.

Jag må vara lite av en rasist, men jag är inte dum.
Citera
2025-04-25, 09:17
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermes88

Diskussionsfrågor:
Är det näringslivets roll att driva samhällsförändring genom symbolisk representation?
Bör företag fokusera på sin produkt eller ta ställning i kulturella och politiska frågor?
Vad säger det om vår tid att VD:ar nu öppet kallar sina kritiker för extremister?
Finns det ett tvång på företag att visa "rätt sorts" familjebildning och representation?

https://www.hn.se/hallands-affarer/s...f-082d824be242

När kritiker t.ex. "kritiserar" med orden " Normaliserar rasblandning" är ingen kritik utan en åsikt som är typisk för rassekollektivet.

Jag tycker det här är mycket komiskt. Man har sett en utlänning i en annons eller på TV, och bums så skapas det inlägg på FB över någon slags orättvisa som existerar enbart i rassarnas skallar .
Ni är riktig "renrasiga" losers, hela bunten. Bojkotta på ni, det kommer inte att märkas ändå
Senast redigerad av Upplyften 2025-04-25 kl. 09:22.
Citera
2025-04-25, 09:20
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravlingola
Mycket tragiskt att se svenska kvinnor reaktioner på reklamen på Instagram.
Bara massa hjärtan. Svenska kvinnor är tyvärr i många avseenden inte så bra, om jag uttrycker mig försiktigt.
De blir smickrade av en negers uppmärksamhet och glada när de ser andra vita kvinnor få negerstock. Då känner de sig utvalda och speciella.

Det där är en myt som sprids av incels som inte lyckats få fitta, och som ett led i vänsterns påverkanskampanjer (som även innefattar reklamens värld).

Vita kvinnor är den grupp som är mest benägna att dejta och gifta sig inom sin egen ras, och minst benägna att rasblanda.

https://www.researchgate.net/publica...rracial_Dating
https://www.pewresearch.org/social-t...intermarriage/
https://www.sciencedirect.com/scienc...49089X11001815

Däremot har rasblandningen ökat inom alla rasgrupper under det senaste halvseklet, och det är ju sorgligt. Jag finner det extremt märkligt hur just de människor som tjoar över hur fint det är med mångfald samtidigt förespråkar en framtid där det bara finns en mellanbrun blandras.

Sia kommer jag givetvis att bojkotta.
Citera
2025-04-25, 09:23
Medlem
Enligt er rasister består ju snart halva Sverige av mörkhyade muslimer? Alternativt är vi där om några år. Men i så fall är det väl bara en naturlig spegling av samhället, att reklamen har 50% vita nu? Ni rasister kan väl se detta som en bra varningssignal, en slags red flag om samhällets utveckling. Alltså egentligen bra att "problemet" synliggörs i reklamen? Det vore väl inte bättre om de "mörkade sanningen" och gjorde reklam med 100% vita och blonda skådespelare?
Citera
2025-04-25, 09:37
Medlem
Tror det är ett tecken på att det är kvinnor som styr dessa reklambyråer.

De ogillar vita män så de kan inte tänka sig göra reklam för något par med en vit man.

Det som de kan tänka sig :

- Samkönat både män och kvinnor.

- Svart man och vit kvinna.

Vi ser allt mindre vita par i reklamen och det påverkar framförallt kvinnor som inte vill gifta sig med vita män ,utan föredrar svarta män eller en kvinna både svart eller vit.

Följden blir att vita män blir allt mer utan relationer.

Mäns alternativ blir.

- Att lämna Sverige ,hitta en relation i ett annat land ,det gäller välutbildade män civilingenjörer och liknade ,vi får allt färre välutbildade eftersom de får inga relationer i Sverige.

- Att gifta sig med en utländsk kvinna och bo i Sverige.

-
Citera
2025-04-25, 09:38
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taoker
Vet inte vad du får ditt skitsnack ifrån. Största trollet på Flashback ?

HUR KAN DU FORTFARANDE INTE LÄSA TRÅDSTARTEN?

Muppjävel på riktigt

Jag vet att trådarbeten gäller EN reklamkampanj men denna tråd ingår i en större grupp trådar där det påstås att människor med utomeuropeiskt utseende är överrepresenterade i reklam i Sverige. Dessa påståenden kommer aldrig med någon vettig källa utan det handlar om en magkänsla från trådskaparna.

Diskussionen om detta ämne blir mycket mer intressant om fakta kring representation inom reklam presenteras.
Citera
2025-04-25, 09:52
Medlem
Taokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag vet att trådarbeten gäller EN reklamkampanj men denna tråd ingår i en större grupp trådar där det påstås att människor med utomeuropeiskt utseende är överrepresenterade i reklam i Sverige. Dessa påståenden kommer aldrig med någon vettig källa utan det handlar om en magkänsla från trådskaparna.

Diskussionen om detta ämne blir mycket mer intressant om fakta kring representation inom reklam presenteras.

Så här står det i trådstarten:

”Samtidigt rapporterade Sydsvenskan redan 2023 att andelen svarta afrikaner i svensk reklam är tre gånger högre än deras andel i befolkningen.”

Det tog mig en sekund att googla.

https://www.sydsvenskan.se/2023-01-1...an-vad-vita-ar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in