2025-04-29, 22:51
Medlem
Kommer definitivt inte köpa Sia glass. De är extremister.
Citera
2025-04-29, 23:02
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermes88
Allt fler svenska företag verkar lämna produktfokus för att istället bli megafoner för ideologisk opinionsbildning. Det senaste exemplet är Sia Glass, som nu hamnat i blåsväder efter lanseringen av sin sommarkampanj, frontad av en bild som blivit närmast ikonisk i reklamvärlden: svart man, blond kvinna, och blandade barn.

Bilden har väckt reaktioner på sociala medier där många ifrågasätter varför just denna konstellation är så återkommande, och varför den används för att sälja allt från glass till mobilabonnemang. Enligt kritikerna är detta en del av en större trend där företagen aktivt försöker forma kulturella normer snarare än att bara sälja produkter.

Sia Glass VD, Stefan Carlsson, går dock till motangrepp: han kallar kritikerna för extremister och säger uttryckligen att de får bojkotta företaget om de inte gillar kampanjen.

Citat:

"Har vi konsumenter som inte tycker det är okej, då tror jag vi kan vara utan de konsumenterna."
– Stefan Carlsson, VD på Sia Glass

Samtidigt rapporterade Sydsvenskan redan 2023 att andelen svarta afrikaner i svensk reklam är tre gånger högre än deras andel i befolkningen. Är det rimlig representation eller medveten normförskjutning?

Diskussionsfrågor:
Är det näringslivets roll att driva samhällsförändring genom symbolisk representation?
Bör företag fokusera på sin produkt eller ta ställning i kulturella och politiska frågor?
Vad säger det om vår tid att VD:ar nu öppet kallar sina kritiker för extremister?
Finns det ett tvång på företag att visa "rätt sorts" familjebildning och representation?

https://www.hn.se/hallands-affarer/s...f-082d824be242
Sia Glass får väl vara politiskt korrekta (woke). Det går nog bra för deras försäjnimg ändå. Personligen känns deras produkter lite avslagna. Men det beror väl mer på att de försöker vara just PK. De säljer ju ändå bara glass...
Citera
2025-04-30, 05:59
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Har redan köpt glass i vårvärmen... Inget från SIA.
Jag är vad de kallar extremist och de ser gärna att jag bojkottar dem och jag bojkottar woke-extremister, mer än gärna.
Japp samma här. Var helt klart i tanken igår när jag köpte glass vilket är synd då sia annars har bra glass. Men de är nu lika bojkottade som ben & jerry's.
Citera
2025-04-30, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
OOF! Vi köper BARA Sia glass här hemma.
Men då är det slut med det alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Japp samma här. Var helt klart i tanken igår när jag köpte glass vilket är synd då sia annars har bra glass. Men de är nu lika bojkottade som ben & jerry's.

Köper bara sia hemma.
Jag dör inte av reklam som är för woke, men blir irriterad när VDn säger som han gör.
Vad är det med folk som inte fattar sin uppgift, att tjäna pengar... Men men

Det blir automatiskt att sommarens glass får bli något annat. Synd, men en markering måste ske mot denna typ av agerande.
Citera
2025-04-30, 06:46
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Fortsätter det så här, så lyckas jag kanske äntligen gå ned till min idealvikt.

Ja, de är faktiskt onda på riktigt, istället för bara trött följa det tjatigt politiskt korrekta. Det var dock märkligt hanterat av Sias VD. Att uppmana folk att inte vara kunder är knappast ett affärsmässigt genidrag. Det går att köra PK-reklam och sedan verka oförstående inför kritiken, utan att uppmuntra till bojkott.
Det är exakt detta som är så otroligt dumt. Alla andra företag lyckas med det och gör det hela tiden men ingen annan uppmanar kunderna att bojkotta dem. Finns inte en chans att jag spenderar en krona till på SIA glass tyvärr då glassen är bra. Denna VD måste sitta risigt till, aktieägarna kan ju inte tycka att det var ett rimligt uttalande?
Citera
2025-04-30, 07:03
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
DNs ledarsida idag, "Stör du dig på en familj för att mannen är svart? Grattis, du är rasist".
Bra då vet vi, 🙂.
SIA borde i rent konsumentupplysningsyfte göra en realistisk version av sin reklam där pappan sitter på kåken/chillar med sina gängpolare och mamma och barnen bor på annan ort med skyddad identitet.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2025-04-30 kl. 07:07.
Citera
2025-04-30, 07:36
Medlem
VidrigKunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Om man ser en bild på en svart man och en blond kvinna med barn och direkt tänker ‘rasblandning’ – då kanske det finns ännu större behov av att normalisera den typen av familjebildning. Hat på grund av hudfärg borde ha sorterats bort redan i sandlådan.

Kan vända det mot dig också

Kan man inte göra reklam för glass utan att det första man ska tänka på är att göra överanvänd PK reklam för en minoritetsgrupp istället för de man faktiskt säljer glass till?

Reklam ska kännas som något likt en själv, helst så många som möjligt. Här väljer SIA aktivt att gå emot det.
Citera
2025-04-30, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
DNs ledarsida idag, "Stör du dig på en familj för att mannen är svart? Grattis, du är rasist".
Bra då vet vi, 🙂.
SIA borde i rent konsumentupplysningsyfte göra en realistisk version av sin reklam där pappan sitter på kåken/chillar med sina gängpolare och mamma och barnen bor på annan ort med skyddad identitet.

Ha, det där var på pricken! Ja, det vore bättre om de speglade realiteten bakom sin idylliserande reklam, men det skulle de aldrig våga!
Här hemma blir det i alla fall ingen mer Siaglass. Jag är pissless på wokeidioter, de har gjort vårt land till en soptipp. Är min åsikt rasistisk? Ja, då får den väl vara det, orkar inte bry mig om vad godhetsmaffian tycker, jag reagerar på verkligheten, inte på idealistisk reklam.
Citera
2025-04-30, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermes88
Allt fler svenska företag verkar lämna produktfokus för att istället bli megafoner för ideologisk opinionsbildning. Det senaste exemplet är Sia Glass, som nu hamnat i blåsväder efter lanseringen av sin sommarkampanj, frontad av en bild som blivit närmast ikonisk i reklamvärlden: svart man, blond kvinna, och blandade barn.

Bilden har väckt reaktioner på sociala medier där många ifrågasätter varför just denna konstellation är så återkommande, och varför den används för att sälja allt från glass till mobilabonnemang. Enligt kritikerna är detta en del av en större trend där företagen aktivt försöker forma kulturella normer snarare än att bara sälja produkter.

Sia Glass VD, Stefan Carlsson, går dock till motangrepp: han kallar kritikerna för extremister och säger uttryckligen att de får bojkotta företaget om de inte gillar kampanjen.

Citat:

"Har vi konsumenter som inte tycker det är okej, då tror jag vi kan vara utan de konsumenterna."
– Stefan Carlsson, VD på Sia Glass

Samtidigt rapporterade Sydsvenskan redan 2023 att andelen svarta afrikaner i svensk reklam är tre gånger högre än deras andel i befolkningen. Är det rimlig representation eller medveten normförskjutning?

Diskussionsfrågor:
Är det näringslivets roll att driva samhällsförändring genom symbolisk representation?
Bör företag fokusera på sin produkt eller ta ställning i kulturella och politiska frågor?
Vad säger det om vår tid att VD:ar nu öppet kallar sina kritiker för extremister?
Finns det ett tvång på företag att visa "rätt sorts" familjebildning och representation?

https://www.hn.se/hallands-affarer/s...f-082d824be242
Fy fan vad bedrövligt! Sådan är korporatismen...
Citera
2025-04-30, 08:17
Medlem
Dessa företag som i sin reklam använder svart man+vit kvinna+ lätt färgade barn, de företagen är de som får rasister att vakna upp och reagera då de provocerar med att visa sin vad de anser den korrekta familjebilden, det vill säga aldrig en vit man med svart eller gul kvinna och aldrig äldre kvinna med yngre man osv osv.
När jag ser deras reklam med svart man, vit kvinna och färgade barn så slutar jag helt enkelt att handla deras produkter. Inte för att jag är rasist utan för att det här exponerandet i deras reklam stör mig och det är de som skapar en mall för hur de tycker en familj ska se ut.
Citera
2025-04-30, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Under en sten om man inte läser annonser på youtube? var hittar man dem annars?

Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Samma med svarta kvinnor - det är nästan alltid de som är väldigt utblandade, ljusa. Svarta kvinnor i USA har gnällt angående detta och man kan förstå dem.

Handelsbanken brukar ha dem ofta. Googlade och visst, även denna gång... dock ej en blondin utan en rödtott.

https://www.handelsbanken.se/sv/
Ja, du måste googla. De kommer inte till en, om man inte letar.
Citera
2025-04-30, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Samma med svarta kvinnor - det är nästan alltid de som är väldigt utblandade, ljusa. Svarta kvinnor i USA har gnällt angående detta och man kan förstå dem.

Handelsbanken brukar ha dem ofta. Googlade och visst, även denna gång... dock ej en blondin utan en rödtott.

https://www.handelsbanken.se/sv/
Konstigt, hon vänder ryggen till och bryr sig inte om att han blir lurad på sina besparingar. Inte hans fru.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in