Citat:
Citat:
Sveriges radio la ut detta idag
https://www.sverigesradio.se/artikel...av-dodsolyckor
"Antalet dödsolyckor bland banarbetare har ökat kraftigt. Sedan 2019 har tio banarbetare dött i olyckor på jobbet.
I snitt sker det nu två dödsolyckor om året jämfört med mindre än en per år före 2019. Efter en olycka i Malmö, där en banarbetare omkom och en annan skadades allvarligt, hotar Transportstyrelsen Trafikverket med ett vite på 48 miljoner kronor.
Trafikverkets planeringsdirektör Ulrika Geeraedts menar att problemet delvis beror på bristande säkerhetskultur hos vissa entreprenörer."
Olyckan i Malmö måste definitivt satt extra fart på dom, därav åtgärden med sänka tillåten hastighet där tågvarning får ske.
Tycker det är en märklig åtgärd med tanke på att tågvarning inte ens var tillåtet vid olyckan i Malmö, men det är säkert andra olyckor och tillbud som ligger till grund.
Något jag blir förvånad över är 10 stycken omkomna banarbetare sedan 2019. Jag kan bara minnas påkörning i malmö 2025 och Stockholm södra 2020 där det är banarbetare (bantekniker alltså) som omkommit. 2 stycken totalt.
Om media menar att banarbetare inkluderar all personal inom järnvägen så som växlare, lokförare och tekniker i spår så kan jag tänka mig att det är 10 stycken.
Växlare brukar det dö 1-2 stycken om året. Farligt yrke det där.